בשל מצבו הבריאותי: ראש ממשלת יפן שינזו אבה התפטר מתפקידו

שינזו אבה בן ה-65, שמכהן בתפקיד זה שמונה שנים, סובל ממחלת מעי דלקתית שהחמירה בתקופה האחרונה, במהלכה אושפז כמה פעמים. "מצבי הולך ומידרדר, איני רוצה שהמחלה תפגע בתפקוד שלי"

שינזו אבה ראש ממשלת יפן
שינזו אבה ראש ממשלת יפן | צילום: רויטרס

ראש ממשלת יפן שינזו אבה בן ה-65 הודיע היום (שישי) על התפטרותו, זאת בשל מצבו הרפואי. אבה, שמכהן בתפקיד בשמונה השנים האחרונות והיה אמור לסיים את תפקידו רק בספטמבר 2021, סובל מקוליטיס כיבית - מחלת מעי דלקתית, ובתקופה האחרונה הוא אושפז בבית החולים כמה פעמים.

"המחלה שלי החמירה באמצע החודש שעבר, מצבי הבריאותי הולך ומידרדר, לא אוכל להמשיך בתפקידי", הצהיר אבה. "איני רוצה שמחלתי תפגע בתפקוד שלי ותגרום לטעויות בקבלת החלטות".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

תיעוד: החסידים שהצליחו להסתנן לאומן – בצפיפות וללא מסכות

לוין: יצאנו מגדרנו, אבל כחול לבן נשארו אופוזיציה בתוך הממשלה

חשד להתעללות בגן בבאר שבע: גננת ושלוש עובדות נחקרו

ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, בתדרוך לעיתונאים לאחר שיגור הטיל הצפון קוריאני
ראש ממשלת יפן שינזו אבה | צילום: רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו, מסר בתגובה להתפטרותו של אבה: "אני מצר על מחלתו של ראש ממשלת יפן שינזו אבה שהודיע על פרישתו. אני מבקש להביע הערכה על הידידות שנרקמה בין מדינותינו במהלכה גם גדלו ההשקעות היפניות בעשרות מונים. שיתוף הפעולה בין המדינות פרח בתחומים רבים. ידידי אבה, בריאות והצלחה בהמשך דרכך. תמיד תתקבל בברכה בישראל".

מהלך הזה, לטענת גורמים ביפן, היה צפוי לאחר שנטען כי בשבועות החולפים, אבה נראה עייף מאוד והתקשה לתפקד. כבר בשנת 2007, שנה בלבד לאחר שנכנס לתפקיד ראש הממשלה, הוא התפטר מתפקידו - בין היתר בשל מחלה זו.

כאשר התמנה לראש ממשלה בפעם השנייה בסוף 2012, אבה אמר שהוא מסוגל לשלוט בתסמיני המחלה באמצעות תרופות שלא היו זמינות בתקופת כהונתו הראשונה. לאחרונה, כשנצפה יוצא ונכנס מבתי חולים, הוא לא ציין אם עושה זאת בעקבות המחלה, שהשפיע עליו כבר מאז שהיה נער.

ביום שני האחרון, אבה שבר את השיא לכהונה הרצופה הארוכה ביותר בתפקיד, כאשר עקף אפילו את השיא שבו החזיק עד כה דודו לפני חצי מאה. מי שעתיד למלא את מקומו בפועל הוא סגנו, שר האוצר טארו אסו, אולם בהמשך לא מן הנמנע שיתקיימו בחירות להנהגת מפלגת השלטון.

שינזו אבה, ראש ממשלת יפן ,רויטרס
שינזו אבה, ראש ממשלת יפן ,רויטרס | צילום: רויטרס

באותו היום, דובר מטעמו סיפר כי נפגש עמו - ולא הבחין בשום דבר שהצביע על בריאות לקויה. "מוקדם מדי לדבר על הזמן שאחריו", אמר הדובר, "שכן, נותרה לו עוד שנה שלמה בקדנציה שלו". כמוהו, גם בכיר במפלגתו של אבה, שטען כי למרות שמצבו התלקח שוב - הוא "לא מדמיין שראש הממשלה יתפטר".

בכיר אחר במפלגה וחבר קרוב של אבה סיפר כי לאחרונה, ראש הממשלה נראה הרבה יותר בריא מאשר איך שהיה שהיה נראה באמצע אוגוסט. "קולו הפך חזק יותר והצבע חזר לעורו. אם כך", הוסיף, "כנראה שהוא פשוט מותש נפשית".