האשמת ישראל ומידע כוזב: כך ניסו ברוסיה לשמר את השלטון בסודן

על פי תחקיר CNN, אוליגרך המקורב מאוד לפוטין קידם קמפיין על מנת לבצר את שלטונו של עומאר אל באשיר במדינה האפריקנית. הטקטיקה בין היתר: הפצת מידע לפיו ישראל תומכת באופוזיציה

זמן צפייה: 02:26

אוליגך רוסי עמד מאחורי קמפיין שהאשים את ישראל בערעור המצב בסודן. כשבועיים לאחר הפלתו של שליט סודאן עומאר אל באשיר לאחר כ-30 שנות שלטון, תחקיר שמתפרסם הבוקר (חמישי) ב-CNN, שופך אור על האופן שבו ניסה גורם המקורב לקרמלין לשמר את אל באשיר בשלטון, באמצעות יצירת דה לגיטימציה לכוחות האופוזיציה.

על פי התחקיר, שעולה ממאות רבות של מסמכים שהגיעו ממקורות שונים, האוליגרך,  יבגני פריגוז'ין, קידם במהלך התקופה שקדמה להפלתו של אל באשיר את הקמפיין; הטקטיקה הייתה, ניסיון לצבוע את המפגינים מתנגדי השלטון בצבעים אנטי-מוסלמיים, על מנת להשחיר אותם ולגרום לאוכלוסיה,רובה המוחלט מוסלמים, להתנגד להם ולתמוך בשלטון.

בין היתר הציע פריגוז'ין לאנשיו של אל באשיר להאשים את ישראל כי היא עומדת מאחורי ניסיון ההפיכה, באמצעות הפצת מסרים כוזבים התואמים את המסר הזה. בנוסף, כחלק מהקמפיין הציע האוליגרך הרוסי לאל באשיר להדהד את המסר לפיו "המפגינים הם אויבי האסלאם והערכים המסורתיים". כחלק מהמהלך הזה, שתלו אנשי הממשל דגלי הקהילה הגאה אצל המפגינים.

בכירים לשעבר בצבא ובממשלו של אל באשיר אישרו ל-CNN כי בטרם חילופי השלטון, הוא קיבל את הצעת הסיוע הרוסית ואף החל לעבוד עם אנשי הקמפיין. נוסף על יצירת הדה לגיטימציה למפגינים, הציעו אנשי הקמפיין לאל באשיר לגרום לאבדות "במספר מינימלי" למפגינים על מנת להגביר את ההרתעה, וכן להוציא להורג מפגינים באופן פומבי. במהלך ההפגנות נהרגו אלפים.

משמאל לימין: האוליגרך יבגני פריגוז'ין, נשיא רוסיה ולדמיר פוטין בפגישה
משמאל לימין: האוליגרך יבגני פריגוז'ין, נשיא רוסיה ולדמיר פוטין בפגישה | צילום: רויטרס

יש לציין כי לא נמצא קשר מוכח בין הקרמלין וגורמים רשמיים בממשל וגופי הביטחון הרוסיים ובין הקמפיין לביצור שלטונו של עומאר אל באשיר. זאת ועוד, בינואר האחרון אמרה דוברת משרד החוץ הרוסי מריה זקרובה, כי "רוסיה יודעת כי ישנם אנשים וחברות פרטיות שעובדים יחד עם שלטונו של עומאר אל באשיר, אולם אין להם קשר לממשל הרוסי, וההשפעה שלהם מוגבלת".

חשוב לציין בהקשר הזה כי פוטין ראה בעומאר אל באשיר פרטנר אזורי חשוב על מנת לקדם את האינטרס הרוסי באפריקה; גם פריגוז'ין, כמו אוליגרכים ואנשי עסקים רוסים אחרים ראו בשלטונו של אל באשיר וביציבות באפריקה נכס משמעותי לקידום האינטרסים הכלכליים שלהם.

יבגני פריגוז'ין, המכונה "השף של פוטין" בשל קרבתם של השניים, הוא אחד מ-14 הנאשמים במסגרת חקירת המעורבות הרוסית בבחירות לנשיאות ארה"ב על ידי התובע המיוחד, רוברט מולר. פריגוז'ין נודע כבעל קשרים לתאגידים וחברות שונות שפועלות בדרכים שפעמים רבות אינן כשרות, בהן הפצת מידע כוזב, במדינות זרות.