דיווח: קוריאה הצפונית מקימה מחדש אתר שיגור טילים שפירקה בעבר

לאחר פסגת קים-טראמפ, סוכנות ידיעות בקוריאה הדרומית פרסמה כי שירות המודיעין במדינה זיהה סימנים לכך ששכנתה מחדשת את המתקן. "המידע שיש לארה"ב זהה לשלנו"

ניסוי טיל
ניסוי טיל (ארכיון) | צילום: טוויטר

שירות המודיעין של דרום קוריאה זיהו סימנים לכך שקוריאה הצפונית מקימה מחדש אתר שיגור טילים שפירקה בעבר, דך דווח היום (שלישי) בסוכנות הידיעות הדרום קוריאנית "יונהפ". בתדרוך בשירות המודיעין אמרו כי "המידע שיש לארה"ב הוא זהה לשלנו".

בתחילת חודש פברואר נטען כי קוריאה הצפונית פועלת להגן על טילי הגרעין שלה מפני תקיפות צבאיות, כך עלה מדוח של האו"ם שפורסם בסוכנות הידיעות רויטרס ומטרתו פיקוח על הסנקציות נגד המדינה. מהדוח עלה כי תוכנית הטילים הגרעיניים והטילים הבליסטיים של המדינה נותרו על כנן ובפיונגיאנג עושים מאמצים כבירים כדי לוודא שלא ניתן יהיה להשמידן.

עוד עלה בדוח, שנכתב עבור מועצת הביטחון של האו"ם, כי קוריאה הצפונית מפרה את הסנקציות המוטלות עליה והיא ממשיכה לעסוק בסחר ובייבוא של נפט ופחם באמצעות ספינות. בדוח נכתב כי "במצב הקיים הסנקציות על המדינה הופכות לבלתי יעילות". ברויטרס דווח כי נציגיה של המדינה באו"ם טרם השיבו לדוח, שאורכו 317 עמודים.

תיעוד בסיס טילים פעיל בקוריאה הצפונית
תיעוד בסיס טילים פעיל בקוריאה הצפונית | צילום: CNN

גם בחודש דצמבר אשתדק דווח ברשת החדשות NBC כי קוריאה הצפונית ממשיכה להפר את הסנקציות שהוטלו עליה על ידי האו"ם, בכך שהיא מבריחה נפט למדינה דרך הים. הכוחות האמריקניים, על פי הדיווח, נכשלו בניסיונם למנוע את ההעברות הבלתי חוקיות. הבית הלבן ומשרד החוץ האמריקני סירבו להתייחס לדיווח.

בשבוע שעבר נפגשו נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ומקבילו הצפון קוריאני קים ז'ונג און בפעם השנייה בווייטנאם. השניים ערכו שיחה קצרה בת 20 דקות, ובהמשך נכחו בארוחת ערב עם אורחים ומתורגמנים. שני המנהיגים הצטלמו כשהם ישובים זה לצד זה. בעזרת מתורגמנית, פנה טראמפ לקים ואמר: "נהדר להיות איתך. הייתה לנו פסגה ראשונה מאוד מוצלחת. מחר תהיה לנו פגישה מוצלחת. ביצענו התקדמות רבה, ואני חושב שההתקדמות הגדולה ביותר היא היחסים בינינו". "כמו שאמרתי הרבה פעמים, גם לתקשורת ולכל מי שרוצה לשמוע, אני חושב שיש למדינה שלך פוטנציאל כלכלי עצום", הוסיף טראמפ. "ואני חושב שיהיה לכם עתיד מזהיר עם המנהיגות הטובה שבראשה, ואני מצפה לראות את זה קורה ולעזור לכך שזה יתגשם".

קים אמר בפגישה כי "עברו בדיוק 261 ימים מאז שנפגשנו בסינגפור ביוני בשנה שעברה. במשך אותם ימים, היו מספר אי הבנות לגבי הסיטואציה ונשארו קצת תחושות עוינות מתקופה רחוקה. אך בכל זאת הצלחנו להתגבר על כל המכשולים והנה אנחנו היום. אני מאמין בכל ליבי שהימים שעברו מאז הפסגה דרשו מאמצים הכרחיים והרבה סבלנות. אבל הנה אנחנו היום, יושבים אחד ליד השני, וזה נותן לנו תקווה שהפעם נצליח, ואני באמת אנסה שזה יקרה".

הנשיא טראמפ וקים זו'נג און
הנשיא טראמפ וקים זו'נג און | צילום: רויטרס

ביום ראשון הודיעו ארצות הברית וקוריאה הדרומית על ביטול התרגיל השנתי הגדול המשותף שלהן, כמחווה לקוריאה הצפונית. זאת, לאחר כישלון פסגת וייטנאם, בתקווה שהדבר יעזור להקל על המתיחות עם פיונגיאנג. שתי המדינות יתאמנו יחד במסגרות קטנות יותר.

עם זאת, ברוס קלינגר, ששירת בעבר בשירותי הביון האמריקניים, אמר כי צמצום התרגילים עלול לפגוע בתפקוד החיילים בשטח. "צבאות צריכים להתאמן כדי לשמור על מוכנותם לקרב", אמר קלינגר, שתחום התמחותו ב-CIA היה מעקב אחרי צעדיה של קוריאה הצפונית. "אם נמשיך לצמצם את התרגילים, המצב עלול להגיע לכדי קטסטרופה. קשה למדוד את הנקודה המדויקת, אבל עם הזמן – תחול שחיקה והידרדרות בתפקוד החיילים".