קוריאה הצפונית: ביצענו ניסוי "חשוב מאוד" באתר שיגור טילים

התקשורת הממלכתית במדינה הודיעה על הניסוי והגדירה אותו "מוצלח, בעל משמעות רבה". לא דווח על שיגור שנצפה, ומומחי טילים סבורים כי מדובר בבדיקה סטטית. "סימן שהדלת למגעים נטרקת במהירות"

זמן צפייה: 00:29

התקשורת הממלכתית בקוריאה הצפונית דיווחה הלילה (ראשון) כי ביצעה ניסוי "חשוב מאוד" באתר שיגור במדינה. הניסוי הוגדר "מוצלח, בעל משמעות רבה". עם זאת, בקוריאה הדרומית לא דיווחו על שיגור שנצפה, מה שהעלה את ההעשרה בקרב מומחי טילים כי מדובר בבדיקה סטטית של מנועי טילים.

"אם אכן בוצע ניסוי, זהו סימן משמעותי לכך שהדלת לדיפלומטיה נטרקת במהירות, אם היא לא נטרקה כבר", אמר לרויטרס ויפין נאראנג, מומחה לענייני גרעין. "זה יכול להיות איתות אמין לגבי מה שמחכה לעולם אחרי השנה החדשה".

אתמול התייחס שגריר קוריאה הצפונית לאו"ם, קים סונג, התייחס למגעים עם ארצות הברית שהופסקו בחודשים האחרונים. "הדיאלוג הממושך והחשוב אליו שואפת ארצות הברית נועד 'למרוח זמן' שיתאים לאג'נדה הפוליטית שלה".

כתבות נוספות בחדשות 13 >> 

קוריאה הצפונית למועצת הביטחון: "אל תדונו בזכויות האדם אצלנו"

"אוטופיה סוציאליסטית": קים חנך עיר חדשה בקוריאה הצפונית

לאחר שרצחו 16 בני אדם: דייגים גורשו מקוריאה הדרומית – לצפון

דונלד טראמפ וקים ז'ונג און
דונלד טראמפ וקים ז'ונג און | צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, התייחס לדברים וטען כי השיחות הופסקו בשל הבחירות הקרבות לנשיאות. "קים יודע שיש לי בחירות בקרוב. אני לא חושב שהוא ירצה להתערב בהן, אבל נראה... אני חושב שהוא ירצה לראות שמשהו יקרה. מערכת היחסים היא טובה מאוד, אבל אין ספק שיש מעט עוינות".

בחודש אוקטובר התפוצצה פגישה בין נציגים אמריקנים לנציגים מקוריאה הצפונית שהתקיימה בשטוקהולם, שעות ספורות לאחר שהחלה. זאת, לאחר שקוריאה הצפונית הודיעה על סיום המשא ומתן, שנועד לפריצת דרך בשיחות בין שתי המדינות, שיזם הנשיא טראמפ בעניין תוכנית הגרעין של פיונגיאנג.

"המשא ומתן לא עמד בציפיותינו והופסק", אמר ראש המשלחת של קוריאה הצפונית למשא ומתן, קים מיונג-גיל. עוד הוסיף ראש המשלחת שארצות הברית הגיעה "בידיים ריקות ונותרה בעמדתה ובגישה הישנה שלה".

דונלד טראמפ וקים ז'ונג און בסינגפור
דונלד טראמפ וקים ז'ונג און בסינגפור | צילום: חדשות עשר

מחלקת המדינה האמריקנית, לעומת זאת, פרסמה הצהרה שבה לא נאמר במפורש כי הפגישה כשלה ורק הודיעה שהערותיה של קוריאה הצפונית אינן משקפות את התוכן הכללי או את רוח הדיון שנמשך מעל לשמונה שעות. "ארה"ב הביאה רעיונות יצירתיים וניהלה את הדיון בצורה טובה עם עמיתיה מקוריאה הצפונית", נאמר בהצהרה.

הפגישה שנערכה הייתה הדיון המפורט הראשון בין שתי המדינות מאז פברואר, כשהסתיימה פגישת הפסגה בהאנוי בין הנישא טראמפ ומנהיג קוריאה הצפונית, קים ג'ונג און. למרות דברי ראשי המשלחת האמריקנית לפגישה על כך שהקוריאנים מוכנים לחזור לשולחן המשא ומתן בעוד שבועיים, מצד קוריאה הצפונית לא נמסרה כל הצהרה בעניין.