אמה של נעמה יששכר שוחחה עם נתניהו: "אל תרפה"

רה"מ שוחח עם יפה יששכר, שבתה נשפטה ל-7.5 שנות מאסר ברוסיה בעוון החזקת סמים קלים, וביקש שתעביר באופן אישי את תמיכתו. יששכר ביקשה שימשיך במאמציו להשיבה לישראל

זמן צפייה: 00:29

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח היום (שבת) עם יפה, אמה של נעמה יששכר, שנשפטה ל-7.5 שנות מאסר ברוסיה לאחר שנחתה בנמל התעופה במוסקבה כשלרשותה 9 גרם של ג'ראס, חיזק את ידיה וביקש ממנה להעביר לנעמה באופן אישי את תמיכתו.

יפה ביקשה מראש הממשלה שימשיך במאמציו להחזיר את נעמה, ואמרה שהיא סומכת עליו ועל קשריו הענפים עם פוטין ורוסיה. עוד ביקשה אמה של יששכר שלא ירפה, והבטיחה שתעביר את המסר שלו לנעמה.

אתמול סיפרה יפה יששכר בריאיון בתוכנית "שישי עם אילה חסון" על המשפט והתחושות הקשות שבעקבותיו, כמה שעות לאחר שבית המשפט במוסקבה גזר על בתה 7 וחצי שנות מאסר בגין עבירות סמים. "זה היה משפט ראווה", היא סיפרה.

נעמה יששכר
נעמה יששכר | צילום: חדשות 13

"הגיע לשם התובע הראשי", הוסיפה יפה, "היא עמדה שם רועדת. עדכנתי אותה כמה דקות קודם לכן שזה כנראה לא בגלל משהו שהיא עשתה ושזה הולך למשפט ראווה. אמרתי לה יכול להיות שתקבלי מאסר אבל אנחנו נטפל בזה ונוציא אותך. היא שאלה אותי אם אני מבטיחה, ואמרתי לה שכן. היא עמדה והקשיבה למה שהשופט אמר".

לטענתה, בכל התהליך השופט כלל לא היה קשוב לטענות של בתה וגם לטענות של עורך דינה. "הוא ישב ושיחק בטלפון שלו", אמרה. יששכר התייחסה גם לתנאי המאסר של בתה ואמרה כי אין לה תנאי מאסר דומים לאסירות הרוסיות. "אין לה טלפונים, היא לא יכולה לקבל מכתבים, היא נרדמת ומתעוררת עם מנעולי ברזל. לאחרונה התנאים שלה אפילו החריפו, והיא הועברה לכלא מחוץ למוסקבה".

יפה יששכר, אמה של נעמה יששכר, הצעירה הישראלית שעצורה ברוסיה
יפה יששכר, אמה של נעמה יששכר | צילום: חדשות 13

כאמור מוקדם יותר גזר בית המשפט בחימקי 7 וחצי שנות מאסר בפועל, זאת למרות לחץ מצד ישראל להקל בעונשה. ממשפחתה נמסר לאחר גזר הדין: "שמענו את הגזרה, עד עכשיו התעסקנו בלהוכיח שלא היה ניסיון הברחה וסחר אבל עכשיו אנחנו מבינים שזה עניין גדול יותר, נעמה מוחזקת כבת ערובה". עורכי דינה יערערו לערכאה גבוהה יותר ברוסיה בעשרה ימים הקרובים.

ממשרד החוץ נמסר כי "ישראל רואה בחומרה את פסק הדין שניתן היום ברוסיה לאזרחית הישראלית. מדובר בענישה כבדה חסרת פרופורציות כלפי צעירה ישראלית ללא עבר פלילי, אשר הייתה בטיסת מעבר בשדה התעופה במוסקבה, בדרכה לישראל. לצערנו, השלטונות הרוסיים לא נענו עד כה להפצרותנו לטפל במקרה בהלימה לנסיבות מעצרה".

מוקדם יותר הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו כי שוחח בטלפון עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, על רקע הדיווחים מוקדם יותר כי הרוסים פעלו לעסקת חילופי אסירים עם יששכר, במסגרתה תמנע ישראל הסגרתו של האקר רוסי. נתניהו ביקש מפוטין הקלה בעונש ובתנאי החזקתה של נעמה.

על פי הודעת לשכתו ראש הממשלה, נתניהו שוחח על הנושא עם פוטין גם בפגישתם בסוצ'י לפני מספר שבועות, וגם בשיחה טלפונית שקיימו השבוע שני המנהיגים. "ישראל העבירה מסר ברור: הענישה שהתביעה הרוסית מבקשת אינה מידתית ואינה הולמת את אופי העבירה המיוחסת ליששכר", נמסר.

נתניהו ופוטין בפגישה מדינית במוסקבה
נתניהו ופוטין בפגישה מדינית במוסקבה | צילום: רויטרס

"לצערנו, הבקשה להקל בעונש ובתנאי ההחזקה לא נענו עדיין על ידי התביעה הרוסית", נמסר עוד מלשכת נתניהו, "גורמי המשפט בישראל הבהירו חד משמעית שאין אפשרות למנוע את הסגרתו של ההאקר הרוסי סרגיי בורוקוב,  לאחר שבית המשפט העליון בישראל פסק שהוא בר הסגרה". עוד נכתב: "ראש הממשלה ומדינת ישראל ימשיכו לעשות כל מאמץ מול הרשויות ברוסיה כדי לשחרר את נעמה יששכר ולהשיבה לחיק משפחתה". לאחר גזר הדין נמסר: "ראש הממשלה בנימין נתניהו מעריך מאוד את הנכונות של הנשיא פוטין להקדיש זמן לנושא ומקווה שהמאמץ יישא פרי בהמשך"