הודו איבדה קשר עם החללית ששיגרה לחלל - לפני שנחתה על הירח

"ויקראם צ'נדריאן 2" הגיעה לגובה של 2 קילומטרים משטח הגרם השמיימי - ואז התרחשה תקלה במערכת התקשורת. ראש הממשלה מודי: "גאה במדענים שלנו. נמשיך לקוות ולעבוד קשה על תוכנית החלל שלנו"

זמן צפייה: 00:29

החללית ההודית "ויקראם צ'נדריאן 2", שעשתה את דרכה לירח, איבדה קשר עם מרכז הבקרה בבנגלור שבהודו בעת הנחיתה הסופית שלה אמש (שישי), ועל פי ההערכות היא התרסקה לאחר מכן. ראש הממשלה נרנדה מודי, שנכח בגלריית הצפייה, עזב את המקום לפני סופה הטראגי של החללית, הגיב לאירוע בעמוד הטוויטר שלו, וכתב: "הודו גאה במדענים שלה. הם נותנים את כל כולם. אנחנו ממשיכים להיות מלאי תקווה, ונמשיך לעבוד קשה על תוכנית החלל שלנו".


בטרם אבד הקשר, מרכז הבקרה ששלט במשימה של "ויקראם" הודיע כי החללית ביצעה בהצלחה את התמרון האחרון לפני נחיתתה, וכי היא נמצאת בסטייה קלה מהמסלול, אך ככל הנראה תצליח לבצע אותו.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

"צעד ענק לאנושות": 50 שנה למסע לירח – ששינה את ההיסטוריה

"מסע חוזר לירח לא מאתגר מספיק": פרויקט "בראשית 2" משנה כיוון

"הוכיחו שהשמיים אינם הגבול": ראשי פרויקט בראשית ידליקו משואה

"ויקראם" החלה את הנחיתה על הירח, וכשהגיעה לגובה של 2.1 קילומטרים, כאמור, אבד עימה הקשר. ראש צוות המכון לחקר החלל, קיי. סיוון, הודיע על ההתרחשות. לאחר מכן אמר שהמכון בודק את המקרה על מנת לאתר את מקור התקלה שהובילה להתרסקות.

תיעוד ממקום התרסקותה של ''בראשית''
תיעוד ממקום התרסקותה של ''בראשית'' | צילום: נאס''א

הודו ניסתה, בנחיתה זו, להצטרף למועדון המצומצם של המדינות שהצליחו לנחות על הירח. החברות בקבוצה האקסקלוסיבית הזאת הן ארצות הברית, ברית המועצות לשעבר וסין - שהנחיתו בהצלחה חללית מאוישת על הלווין של כדור הארץ.

כזכור, חללית הישראלית "בראשית" לא הצליחה אף היא לאחרונה לנחות על הירח. היא שהתה שבעה שבועות בחלל, ובדקות האחרונות לנחיתתה היו שיבושים והחללית התרסקה. תהליך הנחיתה החל במרחק של 25 ק"מ מהירח, ו"בראשית" התחילה אותו במהירות של כ-6,000 קמ"ש, כאשר כל המנועים שלה פועלים על מנת להאט אותה כנדרש. אולם, ב-150 מטרים האחרונים הקשר עם החללית אבד. מיד לאחר מכן, החלו רגעי חרדה רבים בחדר הבקרה, לאחריהם הבין הצוות כי החללית התרסקה על הירח. לפני ההתרסקות, "בראשית" צילמה שתי תמונות על הירח.

ראש הממשלה נתניהו אמר בתום כישלון הנחיתה כי "אם בפעם הראשונה אתה לא מצליח אתה מנסה שוב. עצם הניסיון הוא הישג כביר. אנחנו המדינה השביעית שהגיע לזה, אנחנו נהיה המדינה הרביעית אם נתמיד בזה. מבחינתי הנשר נחת ובפעם הבאה יהיה עוד יותר טוב". את הדברים אמר בחדר הבקרה של התעשייה האווירית.