דיווח: קוריאה הצפונית ביצעה ניסוי ב"נשק טקטי" חדש

על פי סוכנות הידיעות הרשמית של המדינה, לראשונה מאז הפסגה השנייה עם טראמפ פיקח קים ז'ונג און על בחינת סוג חדש של נשק מונחה, ככל הנראה טילים לטווח קצר. "אירוע בעל משמעות נרחבת"

ניסוי טיל בקוריאה הצפונית
ניסוי טיל בקוריאה הצפונית | צילום: טוויטר

מנהיג קוריאה הצפונית, קים ז'ונג און, פיקח על ניסוי סוג חדש של "נשק טקטי" מונחה - כך דיווחה הלילה (חמישי) KCNA, סוכנות הידיעות הרשמית של המדינה. על פי הדיווחים, זוהי הפעם הראשונה שבה נערך ניסוי בנשק מאז הפסגה עם הנשיא האמריקני דונלד טראמפ, שהתקיימה בפברואר האחרון והסתיימה ללא תוצאות.

לא דווח באיזה סוג נשק מדובר, אך על פי הדיווחים המילה "טקטי" מרמזת על נשק לטווח קצר, בניגוד לטילים הבליסטיים ארוכי הטווח המאיימים על ארה"ב. קים כינה את הניסוי "אירוע בעל משמעות כבדת משקל".

דונלד טראמפ וקים ז'ונג און בפגישתם בסינגפור
דונלד טראמפ וקים ז'ונג און בפגישתם בסינגפור | צילום: רויטרס

לפני כחודש דיווחה רשת BBC כי צילומי לוויין של מתקן "סנומדונג" הסמוך לפיונגיאנג מעידים על כך שקוריאה הצפונית נערכת לקראת שיגור של טיל או לוויין - כך על סמך צילומים שפורסמו ברשת הרדיו האמריקנית NPR.

על פי הדיווח, בתקופה האחרונה נרשמה עלייה בפעילות סביב המתקן, שבו מרוכזת מירב הפעילות הבליסטית של המדינה. כלי רכב רבים נצפו מסתובבים סביב האתר - פעילות שבעבר הצביעה על כך שקוריאה הצפונית לכל הפחות מתכוננת לקראת העברה של טילים לאזור השיגור. על פי הדיווח, יתכן כי קוריאה הצפונית מנסה לבחון את עמדת ארה"ב לאחר כישלון הפסגה בווייטנאם, מתוך תקווה שוושינגטון תציע עסקה משופרת על מנת להימנע מהשיגור.

קים ג'ונג און, מנהיג קוריאה הצפונית
קים ג'ונג און, מנהיג קוריאה הצפונית | צילום: רויטרס

מומחים טענו כי סביר יותר שפיונגיאנג נערכת לשיגור של לוויין, מאשר לניסוי של טיל. עם זאת, מוקדם יותר באותו שבוע טענה ארה"ב כי עדיין מדובר בפעולה שאיננה בהלימה עם ההתחייבויות שסוכמו בין נשיא ארה"ב טראמפ, והמנהיג הצפון קוריאני קים. יום טרם הדיווח, הצהיר טראמפ כי יהיה מאוכזב לגלות שקוריאה הצפונית מחדשת את ניסויי הטילים שלה. "אהיה מופתע, במובן השלילי, אם קים יעשה משהו שלא בהתאם להבנות בינינו", אמר טראמפ. "אבל נצטרך לחכות ולראות".

כמה ימים קודם לכן, דווח כי שירות המודיעין של דרום קוריאה זיהה סימנים לכך שקוריאה הצפונית מקימה מחדש אתר שיגור טילים שפירקה בעבר. בתדרוך בשירות המודיעין אמרו כי "המידע שיש לארה"ב הוא זהה לשלנו".