בפעם השלישית: טראמפ נפגש עם קים באזור המפורז

נשיא ארה"ב סייר בגבול הקוריאני עם נשיא קוריאה הדרומית, שם נפגש עם מנהיג המדינה השכנה, הצהיר שיזמינו לבית הלבן ואמר כי "קים הסכים להתחיל מחדש בשיחות הגרעין בתוך כמה שבועות"

זמן צפייה: 03:37

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ נפגש היום (ראשון) עם מנהיג קוריאה הצפונית קים ז'ונג און, באזור המפורז בין הקוריאות. זו הפעם השלישית שבה שני המנהיגים נפגשו, והפעם הראשונה שבה נשיא אמריקני חוצה את הגבול לכיוון המדינה המבודדת. טראמפ הגיע למקום, כחלק מסיור שערך עם נשיא קוריאה הדרומית, מון ג'יאה אין.

טראמפ אמר לכתבים כי "יזמין את קים מיד להגיע לבית הלבן" - ואז לחץ את ידו. בהצהרה משותפת לתקשורת הוסיף הנשיא האמריקני: "פיתחנו קשר מצוין, זה כבוד עבורי להיות פה, אני מודה לקים מאוד - זה רגע היסטורי". כמו כן, אמר טראמפ כי קוריאה הצפונית הסכימה בתוך כמה שבועות להתחיל מחדש בשיחות הגרעין.

לכתבות נוספות בחדשות 13: 

דרמה בבנק לאומי: המנכ"לית רקפת רוסק עמינח פורשת מתפקידה

שמולי: "יש להתאחד עם ברק ולבני – חיבור למרצ ייבחן בהמשך"

דיווחים פלסטיניים: ישראל עצרה את השר לענייני י-ם של הרשות

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190630-1001' autoplay='0' credit='' desc='טראמפ וקים באזור הקוריאני המפורז' kid='1_sjt634no' duration='42'']

טראמפ וקים באיזור המפורז
טראמפ וקים באיזור המפורז | צילום: רויטרס

קים אמר מצידו כי "מדובר ברגע היסטורי, הנשיא טראמפ חצה את הגבול לעבר קוריאה הצפונית, הוא הנשיא האמריקני הראשון שעשה זאת. זהו ביטוי למחויבות שלו לעתיד חדש עבור המדינות". המנהיג הוסיף שהיה מופתע מאוד מההצעה של טראמפ להיפגש, וכינה את לחיצת היד בין השניים "ביטוי לכך שהיום שונה מאתמול".

במהלך סיור של טראמפ עם מון, נפגשו השניים עם חיילים בצבא קוריאה הדרומית. מון אמר: "אני רוצה להודות לכם על המסירות שלכם. אתם עומדים בחזית ושומרים על השלום והחירות של המדינה. זו הפעם הראשונה בהיסטוריה שנשיא קוריאה הדרומית ונשיא ארה"ב מבקרים יחד באזור הקוריאני המפורז. אני רוצה להודות לנשיא טראמפ על החלטתו האמיצה - כולכם עדים לשינוי גדול". במסיבת עיתונאים שנערכה מוקדם יותר אמר מון כי יהיה נוכח בפגישה של טראמפ וקים ולאחר מכן יתקיימו דיוניים דיפלומטיים בין הקוריאות.

טראמפ מסייר באיזור הגבול עם צפון קוריאה
טראמפ מסייר באיזור הגבול עם צפון קוריאה | צילום: רויטרס
טראמפ מסייר באיזור הגבול עם צפון קוריאה
טראמפ מסייר באיזור הגבול עם צפון קוריאה | צילום: רויטרס

היוזמה למפגש החלה אתמול בפסגת ה-G-20 ביפן, בחשבון הטוויטר של דונלד טראמפ, שקרא לפגישה שלישית עם קים. "אחרי כמה פגישות מעניינות, כולל פגישה עם נשיא סין שי, אעזוב את יפן עם הנשיא מון לקוריאה הדרומית", צייץ טראמפ. "בזמן שאהיה שם, אם מנהיג קוריאה הצפונית קורא את זה, ארצה לפגוש אותו באזור המפורז בגבול כדי ללחוץ את ידו ולומר לו שלום".

מאוחר יותר אמר טראמפ לכתבים כי מדובר ברעיון שלא תכנן מראש. "כתבתי את מה שחשתי כי איני יודע היכן הוא כעת, ייתכן שהוא לא נמצא בקוריאה הצפונית", הסביר. "נראה, אם הוא שם, ניפגש לשתי דקות, זה כל מה שאפשר, אך זה יהיה בסדר".

[brightcove_iframe video_id='news-abroad-20190630-1017' autoplay='0' credit='AP' desc='' kid='1_aar4wuuk' duration='65'']

פגישתם של טראמפ וקים
פגישתם של טראמפ וקים | צילום: רויטרס

כאמור, סוכנות הידיעות הרשמית במדינה ציטטה את סגן שר החוץ הצפון קוריאני, צ'ו סון ווי, שאמר: "אנו רואים בזה רעיון מעניין מאוד, אך לא קיבלנו הצעה רשמית. לדעתי אם אכן תיערך פגישה בגבול כפי שאמר הנשיא טראמפ, זה יהיה מאורע חשוב נוסף במערכת היחסים הנרקמת בין שני המנהיגים, ובשיפור היחסים בין המדינות".

כזכור, טראמפ וקים נפגשו כבר פעמיים. בפעם הראשונה בסינגפור בשנה שעברה, ופעם נוספת בוויאטנם בחודש פברואר. למרות המאמצים, הפגישות לא הביאו להסכם שיביא לפירוז מלא של קוריאה הצפונית מנשק גרעיני.

נשיא קוריאה הדרומית מון ונשיא ארה''ב טראמפ | צילום: רויטרס