"אהוב מאוד על העם": קיסר יפן פרש מתפקידו לראשונה זה 200 שנה

אקיהיטו, שכיהן במשך 30 שנה, החליט לוותר על המשך כהונתו בגיל 85 בשל מצבו הבריאותי ולהעבירו לידי יורש העצר נארוהיטו. שלטונו התאפיין בדאגה לחולים ובעידוד אזרחים מוכי אסונות

אקיהיטו, קיסר יפן היוצא
אקיהיטו, קיסר יפן היוצא | צילום: החדשות 13

קיסר יפן אקיהיטו פרש היום (שלישי) מתפקידו והפך קיסר ראשון זה יותר מ-200 שנה, שוויתר על כסאו. אקיהיטו הוא הקיסר ה-125 של יפן, נצר לשושלת יאמטו. הוא ירש את התואר עם מות אביו ב-1989 והעביר היום את התפקיד לבנו יורש העצר נארוהיטו.

בשנים האחרונות הרגיש אקיהיטו שאינו יכול למלא את תפקידו באופן מיטבי בגלל גילו המתקדם ומצבו הבריאותי הירוד. לאחר שקיבל אישור רשמי לוותר על התואר, בדצמבר 2017 הכריז ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, כי אקיהיטו בן ה-85 החליט לפרוש מהתפקיד, נוכח מצבו הבריאותי המתדרדר.

יורש העצר נארוהיטו
יורש העצר נארוהיטו | צילום: רויטרס

תפקיד הקיסר ביפן אינו כולל סמכויות פוליטיות אך מהווה סמל לאומי ובעל השפעה חברתית על המדינה. שלטונו של הקיסר אקיהיטו, היה שונה מאוד משל אביו והתאפיין בעיקר בדאגה ובמפגש עם אזרחים מוכי אסונות ועם חולים. "אני חושב שהקיסר אהוב מאוד על העם", אמר עליו אחד מאזרחי המדינה. "הוא קרוב לאזרחים ונוהג לעודד את מוכי הגורל".

כמו כן, לאחר הכתרתו הביע אקיהיטו התנצלות רשמית בפני אזרחי קוריאה וסין על הסבל שנגרם להם בתקופת הכיבוש היפני, ואף יצא למסע דיפלומטי בסין באפריל 1989, שלושה חודשים לאחר מותו של אביו, שכיהן בתפקיד בתקופת הכיבוש.

טקס פרישת הקיסר אקיהיטו
טקס פרישת הקיסר אקיהיטו | צילום: החדשות 13

בטקס רשמי שהתבצע בארמון הקיסרי בעיר טוקיו נשא אקיהיטו הנערץ את נאומו האחרון בתפקיד, שבו הודה לאזרחיו על התמיכה והביע תקווה לשלום עתידי. כניסתו לתפקיד של בנו, בן ה-59, תחל באופן רשמי מחר בבוקר ותסמן את תחילתו של עידן חדש במדינה.