איראן: "אם ארה"ב תעשה טעות - נהרוס את נושאות המטוסים שלה"

ברקע המתיחות במפרץ, חוסיין נג'את, בכיר במשמרות המהפכה האיראניות, איים על ממשל טראמפ ואמר לסוכנות הידיעות "תסנים" כי "בסיסי הצבא האמריקניים באזור נמצאים בטווח הטילים של טהראן"

זמן צפייה: 00:50

המתיחות במפרץ: ברקע המתח הגובר בין טהראן לוושינגטון, אמר הערב (שלישי) חוסיין נג'את, בכיר במשמרות המהפכה האיראניות, כי "אם ארצות הברית תעשה טעות - טילים איראניים ישמידו את נושאות המטוסים שלה, בסיסי הצבא האמריקניים נמצאים בטווח הטילים שלנו". כמו כן, הוסיף: "האמריקנים מודעים היטב להשלכות של עימות צבאי מול איראן", כך לפי סוכנות הידיעות האיראנית "תסנים".

ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו שלח מוקדם יותר היום מסר מאיים לאיראן במהלך ביקור בטייסת מטוסי ה-F-35: "אני רואה את כל מערכות הנשק שלנו והמטוסים שלנו, וכאן מאחוריי מטוס ה'אדיר', ה-F-35. איראן מאיימת לאחרונה בהשמדת ישראל. כדאי שהיא תזכור שהמטוסים האלה יכולים להגיע לכל מקום במזרח התיכון גם לאיראן ובוודאי גם לסוריה".

לכתבות נוספות בנושא: 

נתניהו על הודעת איראן: "העשרת האורניום – צעד מסוכן מאוד"

איראן: "נגביר את העשרת האורניום מעבר לרמה המותרת בהסכם"

טראמפ על הפרת הסכם הגרעין: "איראן משחקת באש"

משמרות המהפכה באיראן
משמרות המהפכה באיראן | צילום: רויטרס

כזכור, ביום ראשון הודיע סגן שר החוץ האיראני עבאס אראקצ'י באופן רשמי על כך שאיראן תעלה את רמת העשרת האורניום לרמה הנדרשת עבור תחנת הכוח הגרעינית בבושהר. על פי גורמים ברפובליקה האסלאמית, מדובר על רמה של 5% - החורגת מהמגבלה של 3.67%, עליה הוסכם בהסכם הגרעין עם המעצמות.

"אנחנו עושים את הצעד השני בירידה בהתחייבויות בתוכנית הגרעין, בכל שישים ימים תתבצע ירידה נוספת בהתחייבויות שלה", אמר אראקצ'י, והצהיר כי הרפובליקה האסלאמית רוצה שההסכם יינצל, אך דורשת שהמעצמות ימלאו את ההתחייבויות שלהן. "איראן הקדישה מספיק זמן לדיפלומטיה, הדלתות למשא ומתן עדיין פתוחות אך דרושות יוזמות חדשות בנושא. לאיחוד האירופי היו שישים ימים למצוא פיתרון והוא לא הצליח".

רה''מ נתניהו בביקור בבסיס חה''א נבטים
רה''מ נתניהו בביקור בבסיס חה''א נבטים | צילום: עמוס בן גרשום/לע״מ

לפי פרשנים לענייני איראן וגרעין, למרות שמדובר בהפרה שנייה וחמורה יותר מקודמתה, עדיין מדובר בצעד שנחשב מינורי יחסית, בשל אחוז ההעשרה הנמוך שאינו מייצר ייצור פצצה. ההצהרות האיראנית עדיין, לדבריהם, מבליטות את הרצון לדיפלומטיה על פני מירוץ חימוש וסנקציות.

רה"מ נתניהו התייחס להודעת איראן ואמר כי "העשרת האורניום זה צעד מאוד מסוכן". הדברים נאמרו בפתח ישיבת הממשלה. נתניהו הוסיף ואמר: "אני קורא לידידיי, מנהיגי צרפת, בריטניה וגרמניה - תנקטו בפעולות שהבטחתן לנקוט ותטילו את הסנקציות. אני שואל מתוך ידיעה משותפת של ההיסטוריה, כשמשטרים טוטאליטריים תוקפניים עוברים את הגבול יכולים לקרות דברים מסוכנים. אנחנו פועלים נגד התוקפנות האירנאית כל הזמן ולא נותנים לה להתבסס - אנחנו מקיימים את מה שאני מבקש מכן לקיים בתחום שלכן".

הנשיא טראמפ הגיב להפרת של הסכם הגרעין מצד איראן ואמר כי "טהראן משחקת באש". את הדברים אמר לאחר שנשאל על הנושא במסיבת עיתונאים שהתקיימה בבית הלבן, ובמהלכה סירב להעביר למשטר במדינה מסר, בטענה כי הוא "יודע מה הוא עושה".

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ
נשיא ארה''ב דונלד טראמפ | צילום: חדשות 13

נשיא צרפת, עמנואל מקרון, גינה את ההחלטה האיראנית להגביר את העשרת האורניום - כך על פי גורם המקורב לנשיא. לדבריו, מקרון ציין כי ב-15 ביולי יחודש הדיאלוג בין המדינות, אך לא פירט מעבר לכך.

שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "אנחנו שומרים לעצמנו את הזכות להשתמש באמצעים חוקיים במסגרת הסכם הגרעין, על מנת להגן על האינטרסים שלנו ברקע הטרור הכלכלי שמפעילה עלינו ארה"ב".