הצבת נושאת המטוסים האמריקנית במפרץ הפרסי - עקב התרעת המוסד

גורמים ישראלים מסרו לחדשות 13 כי המודיעין הישראלי השיג חלק משמעותי מהמידע על ההיערכות האיראנית לביצוע פיגוע. הנושא נדון בפגישת ראש המל"ל מאיר בן שבת עם מקבילו מארה"ב • פרסום ראשון

זמן צפייה: 03:56

גורמים ישראלים בכירים אמרו אמש (שני) כי החלטת ארצות הברית להציב את נושאת המטוסים "אברהם לינקולן" במפרץ הפרסי הושפעה רבות מידיעות שהועברו על ידי שירותי המודיעין הישראליים, ובראשם המוסד. לדבריהם, המידע שהשיגו המוסד ושאר סוכנויות המודיעין של ישראל הועבר לאמריקנים והיווה חלק מהבסיס להחלטה האמריקנית לשגר נושאת מטוסים נוספת למפרץ.

הבכירים ציינו כי ההתרעה על פיגוע איראני אפשרי עלתה לפני כשבועיים בשיחות עם האמריקנים – בין השאר במהלך שיחות שקיימה משלחת בראשות היועץ לביטחון לאומי, מאיר בן-שבת, בבית הלבן עם מקבילו האמריקני ג'ון בולטון. עוד צוין כי בשלב זה לא מדובר בהתרעה ממוקדת, אך ברור שהיעד לפיגוע אינו ישראלי, אלא אמריקני או כזה ששייך לאחת מבנות בריתה של ארצות הברית במפרץ.

פקיד ישראלי בכיר אמר לחדשות 13: "לא ברור לנו עדיין מה האיראנים ינסו לבצע ומי בדיוק הגורם שיבצע אבל ברור לנו שהטמפרטורה אצל האיראנים עולה בעקבות הלחץ האמריקני הכבד עליהם".

נושאת מטוסים
נושאת מטוסים | צילום: רויטרס

עבאס אסלאני, דובר המועצה האיראנית לביטחון לאומי באיראן, הגיב הערב להודעת ארצות הברית כי תציב את נושאת המטוסים "אברהם לינקולן" במפרץ הפרסי. בדבריו התייחס להצהרתו של היועץ לביטחון לאומי של טראמפ, ג'ון בולטון. "בולטון חסר הבנה צבאית וביטחונית. הערותיו נובעות משחצנות", אמר והוסיף: "נושאת המטוסים הגיעה למפרץ הפרסי כבר לפני שלושה שבועות, ניסיונותיו להפעיל על איראן לוחמה פסיכולוגית מעידים על חובבנות".

כאמור, היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית, ג'ון בולטון, אמר הלילה כי מדינתו מתכננת לשלוח נושאת מטוסים נוספת, טייסת מפציצים וכן כוחות צבאיים למזרח התיכון. זאת כדי להיערך "אל מול אינדיקציות והתרעות להסלמה מצד איראן", לדברי בולטון.

עוד בחדשות 13:

דיווח: איראן תיסוג מסעיפים בהסכם הגרעין כתגובה לפרישת ארה"ב

ארה"ב תציב נושאת מטוסים במזה"ת: "התרעות להסלמה מצד איראן"

איראן נחלשת - ומנסה להיאבק בסנקציות: "נגביר את הייצוא"

ג'ון בולטון
ג'ון בולטון | צילום: רויטרס

"כל תקיפה על כוחות אמריקניים או על בנות בריתינו תיענה במפגן כוח חסר תקדים", אמר בולטון בהצהרה שמסר, והסביר כאמור כי ההחלטה התקבלה על רקע מספר ידיעות והתרעות מדאיגות שהתקבלו לאחרונה, ועל רקע המתיחות הגוברת בין שתי המדינות. "עם זאת, ארצות הברית אינה מעוניינת במלחמה מול המשטר בטהראן, אך אנחנו מוכנים להגיב לכל מתקפה מצד משמרות המהפכה – או כל כוח איראני אחר", הוסיף.

גם שר החוץ האמריקני מייק פומפאו התייחס למהלך האחרון ואמר כי "אם חזבאללה יתקוף כוחות אמריקניים, נראה באיראן אחראית לכך".

גורמים באיראן אמרו הבוקר כי הנשיא חסן רוחאני יודיע ככל הנראה ביום רביעי על צעדי נגד ליציאתה של ארצות הברית מהסכם הגרעין - כך דווח בכלי תקשורת במדינה. לפי הפרסום, צעדי הנגד יכללו נסיגה מחלק מסעיפי ההסכם - שמחייב את איראן לעצור את פיתוח הגרעין במדינה בתמורה להסרת הסנקציות - אך לא יציאה מלאה ממנו.

את ההודעה יישא ככל הנראה רוחאני בריאיון בשידור חי שיועבר ברדיו ובטלוויזיה. לפי הדיווח, מידע על כוונותיה של איראן הועבר לבכירי האיחוד האירופי באופן לא רשמי. לדברי הגורמים האיראניים, הנסיגה הצפויה היא תגובה ליציאתה של ארה"ב מהסכם הגרעין, ו"חוסר המסוגלות של האיחוד האירופי לעמוד בהבטחותיה".

נשיא איראן רוחאני.
נשיא איראן רוחאני. | צילום: רויטרס

מצבה הכלכלי של איראן מוסיף להידרדר, בשל הירידה בייצוא הנפט לאור הסנקציות האמריקניות וביטול ההקלות לפני כשבועיים, שניתנו על ידי ארצות הברית לחלק מהמדינות לאחר יציאת טראמפ מהסכם הגרעין עם איראן. אמש הודיע שר החוץ האמריקני מייק פומפיאו על הכבדה נוספת של הסנקציות.

על פי ההודעה, ארצות הברית תוסיף לרשימת העיצומים "כל גורם שיסחר עם איראן באורנים טבעי תמורת אורניום מועשר". יחד עם זאת האריך משרד החוץ האמריקני את ההקלות לבריטניה, סין, צרפת, ורוסיה, לפעול בשיתוף פעולה מוגבל עם פעילותה של איראן בתחום הגרעין האזרחי, "על מנת להקשות על פעילותה הגרעינית", כהגדרת המדינות.

לפני כשבועיים הודיע הבית הלבן על החרפת הסנקציות שהטילה נגד איראן בנובמבר אשתקד. כעת, כל שמונה המדינות שהותר להן אז להמשיך ולייבא נפט מאיראן – לא יוחרגו. במקביל, ארצות הברית, סעודיה ואיחוד האמירויות הערביות יגבירו את אספקת הנפט, על מנת לוודא שהשוק יישאר מאוזן. הסנקציות החדשות ייכנסו לתוקפן ב-1 במאי.