בגלל שריפות יער: השמיים באינדונזיה נצבעו אדום • צפו

הדליקות הרבות במדינה האסיאתית יצרו את זיהום העשן הגרוע ביותר שנצפה מזה שנים - והפכו אזורים שלמים לאדומים. התופעה הנדירה נגרמת בגלל ריבוי העשן באוויר, שמשפיע על פיזור קרני האור

זמן צפייה: 00:45

אזרחים באינדונזיה צילמו בימים האחרונים תמונה מטרידה במיוחד: השמיים במחוז ג'אמבי במדינה הפכו לאדומים. תמונות וסרטונים שהעלו אזרחים לרשתות חברתיות וצברו חשיפה רבה הציגו נוף שכאילו נלקח מסרט מדע בדיוני. התופעה המשונה נגרמת בגלל כמות שריפות רבה באזור זה במדינה, שגרמו לאובך ולזיהום העשן הגרוע ביותר שנצפה מזה שנים. אזרחים התלוננו על מחסור באוויר נקי וסיפרו שהעשן הרב "צורב בעיניים ובגרון".

כמות השריפות הרבה אופיינית לתקופה שבין יולי לאוקטובר, שמכונה "התקופה היבשה". חקלאים מנצלים את תנאי מזג האוויר היבשים ומשתמשים באש כדי לעבד שטחים חקלאיים ולנקותם מצמחיה, ובכך יוצרים שריפות שלעיתים יוצאות משליטה ומתפשטות לשטחים נרחבים במדינה. השריפות הרבות יוצרות מסך עשן עצום שיכול לכסות את כל דרום-מזרח אסיה ועשוי לגרום לתופעה שנקראת "פיזור ריילי", שגורמת לשמיים להיראות אדומים.

כתבות נוספות בנושא  >>

עשן שחור מעל המפרץ: שריפה גדולה פרצה במפעל שמן בחיפה

ברקע השרב: כמה שריפות פרצו ברחבי הארץ; תושבים בבית שמש פונו

השריפות באמזונס ממשיכות להשתולל: למה זה כל כך מסוכן?

אינדונזיה באדום
אינדונזיה באדום | צילום: טוויטר

פרופסור קו טה יונג מאוניברסיטת סינגפור הסביר ל-BBC את התופעה: "באובך שנוצר מהעשן יש חלקיקים מסוימים, בגודל 0.05 מיקרומטר או פחות, שיש להם נטייה לפזר יותר אור אדום מאשר אור כחול – וזו הסיבה בגללה השמיים נראים אדומים". הפרופסור הוסיף כי התופעה "לא משפיעה על טמפרטורת האוויר" וציין כי העובדה שהתמונות צולמו בשעת הצהריים סייעה לשמיים להיראות יותר אדומים.

אינדונזיה באדום
אינדונזיה באדום | צילום: טוויטר