המאבק בקורונה: הודו פתחה במבצע החיסונים הגדול בעולם

במדינה שאוכלוסייתה מונה 1.3 מיליארד איש, יתמודדו עם האתגר העצום של לחסן מספר כה גדול של אזרחים, שרבים מהם באזורים מרוחקים בלי גישה לטכנולוגיה. הראשונים להתחסן - הצוותים הרפואיים

מתחסן הודי לקורונה, במומבאי, הודו | צילום: רויטרס

הודו פתחה היום (שבת) במבצע החיסונים הגדול בעולם, בתקווה למגר את מגפת הקורונה, שהדביקה עד כה כ-10.5 מיליון אזרחים והביאה למותם של 152 אלף במדינה בעלת האוכלוסייה השנייה בגודלה בעולם.

בדומה לישראל ולמדינות נוספות, הראשונים להתחסן הם הצוותים הרפואיים, כשביום הראשון יתחסנו מאה איש בכל אחד מ-3,006 המתחמים שנפתחו במדינה. "זה יהיה מבצע החיסונים הגדול ביותר בעולם, ויכסה את המדינה כולה", אמר ראש המשלה נרנדרה מודי, בהצהרה ל-1.3 מיליארד אזרחי המדינה.

עוד כתבות בנושא >>

סקר: 70% חשו תופעות לוואי לאחר קבלת החיסון השני מפני קורונה

המבצע מתרחב: מהשבוע הבא – חיסונים לבני 45 ומעלה

4 שבועות לתחילת מבצע החיסונים: ישראל חיסנה 2 מיליון תושבים

עובדי רפואה עומדים בתור לקבל חיסון קורונה במומבאי, הודו | צילום: רויטרס

שני החיסונים שיינתנו לאזרחים הם החיסון הבריטי של אסטרהזניקה, ממנה נרכשו 11 מיליון מנות, וחיסון שפיתחה החברה ההודית בהראט ביוטק בתמיכת הממשל, שיעילותו עדיין לא ידועה, שממנה נרכשו 5.5 מיליון מנות. שני החיסונים מיוצרים במדינה.

כאמור, ראשית יתחסנו 30 מיליון עובדי רפואה ועובדים נוספים כמו עובדי תברואה ואבטחה. לאחר מכן יתחסנו 270 מיליון הודים מעל גיל 50 או שנמצאים בקבוצת סיכון בשל מחלת רקע. מודי הודיע שהוא ושאר הפוליטיקאים לא ייחשבו כמי שעובדים בחזית המאבק, ולכן לא יקבלו תיעדוף ויתחסנו רק בהמשך.

עובדי רפואה בהודו צופים בהצהרה של ראש הממשלה מודי עם פתיחת מבצע החיסונים במדינה | צילום: רויטרס

רוב המדענים סבורים שהודו מוכנה לאתגר העצום, שכן היא מייצרת ומעניקה חיסונים בכמויות גדולות מזה עשורים, כחלק מתוכניות חיסון עבור עשרות מיליוני תינוקות ונשים בהיריון. עם זאת, האתגר ייעשה קשה יותר כשיגיע תורה של האוכלוסייה הכללית. הודו תשתמש בטכנולוגיה שבה היא משתמש בזמן הבחירות, כדי לאתר ולשלוח מנות חיסון גם לתושבים התגוררים בנקודות הרחוקות ביותר במדינה. כמו כן, היא צפויה להשתמש בפלטפורמות דיגיטליות ויישומונים כדי לאפשר לאזרחים להירשם לחיסון. זאת, במדינה שלרבים אין גישה לטלפון חכם או היכולת להשתמש בטכנולוגיה.

בתוך כך, בארצות הברית הזהירו אתמול המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) מפני "התפשטות מהירה" של הזן הבריטי בשבועות הקרובים, והבהירו כי עלייה מהירה בתחלואה כתוצאה מכך עלולה לסכן עוד יותר את מערכת הבריאות האמריקנית, העמוסה גם כך.

הנשיא הנכנס ג'ו ביידן מציג את תוכניתו למבצע החיסונים בארצות הברית, כשלצידו סגניתו קמלה האריס | צילום: רויטרס

בצל האיום להתפשטות הזן הבריטי, הנשיא הנבחר ג'ו ביידן הציג את תוכנית החיסונים שלו עבור ארצות הברית, כשמטרה היא לחסן מאה מיליון בני אדם במאה הימים הראשונים לכהונתו. לפי התוכנית, יוקמו מרכזי חיסון ברחבי המדינה, יועסקו יותר עובדי רפואה, ויובטח כי החיסון זמין לכל האזרחים, כולל מיעוטים, שנפגעו מהמגפה יותר משאר האוכלוסייה.