דיווח: הודו ריגלה אחר פקיסטן באמצעות טכנולוגיית NSO הישראלית

הגרדיאן הבריטי מביא פרטים חדשים מתביעת וואטסאפ נגד חברת הסייבר, לפיהם נעשה שימוש באפליקציה כדי להאזין לבכירים במשרדי ההגנה והמודיעין שבאסלאמאבאד

כתיבה בוואטסאפ
כתיבה בוואטסאפ | צילום: רויטרס

הודו השתמשה בטכנולוגיה של חברת NSO הישראלית כדי לרגל אחרי בכירים בממשל פקיסטן, כך עולה מתביעת פייסבוק נגד החברה הישראלית, שפרטים ממנה נחשפו היום (חמישי) בעיתון הגרדיאן הבריטי.

על פי כתב התביעה, ניו דלהי השתמשה בתוכנת "פגסוס" כדי לנצל פרצת אבטחה באפליקציית המסרים וואטסאפ, שנקנתה על ידי פייסבוק, וריגלה אחרי לפחות 12 בכירים במשרדי ההגנה והמודיעין שבאסלאמאבאד.

חברת NSO סירבה להגיב לכתבה, אך בעבר התייחסה לנושא ואמרה כי "כל שימוש בתוכנות שלנו שאינו לצורך מניעת פשיעה חמורה וטרוריזם הוא ניצול לרעה".

עוד בחדשות 13:

עובדי NSO תובעים את פייסבוק: "חסימת חשבונות – מהלך לא צודק"

פייסבוק תובעת את NSO הישראלית: "פרצה לטלפונים דרך ווטסאפ"

דיווח: NSO פרצו לוואטסאפ באמצעות חולשה שחשפו שם

חיילים בגבול פקיסטן-הודו
חיילים בגבול פקיסטן-הודו | צילום: רויטרס

"תוכנות מסוג זה מתוכננות לשימוש בחקירות פליליות, אך זהו סוד ידוע שהן משמשות גם לריגול אחר ממשלות", אמר ג'ון סקוט ריילטון, חוקר בכיר במעבדה באוניברסיטת טורונטו שסייעה לוואטסאפ לאתר את הטלפונים הסלולריים שנפרצו. "חברות אלו בבירור תורמות לשגשוג הריגול הטכנולוגי, ונראה כי אף ממשל אינו חסין מכך. סבלנותן של ממשלות ברחבי העולם מתחילה לפקוע".

בחודש אוקטובר הגישה חברת פייסבוק תביעה משפטית נגד חברת הסייבר הישראלית NSO, בטענה שפרצה לחשבונות של כ-1,400 משתמשי אפליקציית המסרים "ווטסאפ" שבבעלותה, בהם כאמור לפחות 12 בכירים בממשל פקיסטן. ענקית הטכנולוגיה העולמית מאשימה את NSO בכך שעשתה זאת באמצעות שתילת תוכנות זדוניות ווירוסים.

לטענת פייסבוק, החברה הישראלית עשתה זאת לאחר סינון ומיקוד קבוצת משתמשי הווטסאפ אחריהם הייתה מעוניינת לעקוב, פעולה הנקראת בעגה המקצועית "טרגוט". NSO טרגטה לכאורה טלפונים של מובילי דעת קהל בהם עיתונאים, דיפלומטים, פעילי זכויות אדם ופקידי ממשלה.

NSO
NSO | צילום: עיבוד תמונה - 13 אונליין

עוד עולה מכתב התביעה כי NSO ניסתה לפרוץ גם לאפליקציית פייסבוק, אך ללא הצלחה. משלא עלה בידה לעשות זאת, כך לטענת פייסבוק, הפעילה NSO את תוכנת הדגל שלה - "פגסוס" באמצעותה השיגה גישה לאפליקציות שונות דוגמת סקייפ, טלגרם, פייסבוק מסנג'ר ותוכנת המסרים של חברת אפל - iMessage.

מוקדם יותר השנה הודתה וואטסאפ כי היא חשופה לניסיונות פריצה לחשבונות משתמשיה, אך לא ציינה מי עומד מאחוריהם. חברת הבת של פייסבוק מסרה כי היא איתרה את כל 1,400 המשתמשים שחשבונם נפרץ, ועדכנה אותם בדבר.

מחברת NSO נמסר בתגובה: "אנו דוחים בכל תוקף את הטענות של פייסבוק. המטרה היחידה של מוצרינו היא לסייע לגופי ביון ואכיפת חוק ממשלתיים מורשים להילחם בטרור ובפשעים חמורים, שלעתים מסתתרים מאחורי פלטפורמות ואפליקציות מוצפנות. טכנולוגיה זו לא מיועדת או מורשית לשימוש נגד פעילי זכויות אדם או עיתונאים. היא נועדה להציל חיים ועשרות רבות של אנשים ברחבי העולם חייבים את חייהם לטכנולוגיה של NSO.