מושלת הונג קונג ביטלה את הצעת חוק ההסגרה לסין: "כישלון גמור"

מיליוני המפגינים שיצאו לרחובות בחודש האחרון הצליחו להשיג את דרישתם, מנהיגת הונג קונג קארי לאם הודיעה על ההחלטה לגנוז את החוק והודתה כי עבודת הממשלה לקידום ההצעה נכשלה

זמן צפייה: 01:04

מושלת הונג קונג, קארי לאם, הודיעה הלילה (שלישי) כי בוטלה הצעת חוק ההסגרה לסין, שהציתה מחאות אלימות והביאה למשבר פוליטי חמור. לאם אמרה כי "החוק מת" והודתה כי עבודת הממשלה לקידום ההצעה הייתה "כישלון מוחלט". המפגינים הודיעו כי הם דוחים את הצהרתה של לאם, וכי יחזרו להפגין ברחובות הפרובינציה.

גל המחאות החל לפני חודש ברחבי הונג קונג נגד הצעת חוק לפיה חשודים בביצוע עבירות כגון רצח ואונס יוסגרו לסין, טאיוואן ומקאו, כאשר ההחלטה תהיה בכל מקרה לגופו. מבקרי החוק חששו שסין תנצל את החוק כדי להשתיק יריבים פוליטיים. כמו כן, הם התעקשו שתושבי הטריטוריה ייחשפו למערכת המשפט הפגומה של סין, מה שיגרום לשחיקה של מערכת המשפט העצמאית של הונג קונג.

לכתבות נוספות בנושא >> 

המחאה בהונג קונג: מפגינים אוחזי מטריות הסתערו על בניין ממשלה

כך מנצחים מעצמת על: המחאות שהוציאו את תושבי הונג קונג לרחוב

לאחר הפגנות הענק: הונג קונג משעה את חוק ההסגרה לסין

הפגנת ענק בהונג קונג
הפגנת ענק בהונג קונג | צילום: רויטרס

לאם נחשבת לתומכת של הממשל הסיני המרכזי ונחשבת למי שדחפה את הצעת החוק. בכירים בהונג קונג אמרו כי בתי למשפט בטריטוריה תהיה המילה האחרונה בנוגע לבקשות ההסגרה, וכי חשודים בעבירות פוליטיות או דתיות לא יוסגרו.

כשבוע לאחר שהוגשה הצעת החוק, למעלה ממיליון אזרחים יצאו לרחובות במחאה על המהלך. בעקבות ההפגנות, לאם הודיעה כי היא מקפיאה עד להודעה חדשה את חוק ההסגרה ואמרה: "לבי נשבר ממראות העימותים בין השוטרים למפגינים. נגנוז את החוק כדי להימנע מפגיעות נוספות".

ביום שני שעבר מאות מפגינים הסתערו על משרד ממשלתי בהונג קונג, ניפצו חלונות וניסו לפרוץ את דלת הזכוכית בכניסה אליו בעזרת עגלה ומוטות ממתכת. הפוליטיקאי לאונג יאו-צ'אנג ניסה לחסום את דרכם, אך הופל לקרקע.

הפגנה בהונג קונג בעקבות הצעת חוק ההסגרה לסין
הפגנה בהונג קונג בעקבות הצעת חוק ההסגרה לסין | צילום: רויטרס
מפגין מתעמת עם שוטרים במחאה על חוק ההסגרה
מפגין מתעמת עם שוטרים במחאה על חוק ההסגרה | צילום: Getty Images

כמאה שוטרים שהוצבו בזירה נשאו שלטי אזהרה, השתמשו בגז פלפל לפיזור ההסתערות ואף הכו מספר מפגינים. המחאות מגיעות ברקע יום השנה להחזרת האזור המנהלי לשליטת סין ובהמשך לגל המחאות האחרון בעקבות חוק ההסגרה.

שבוע לפני כן, חסמו מפגינים את הכניסה למטה המשטרה בהונג קונג, במחאה על החוק. קודם לכן, הודיעה מושלת הונג קונג, קארי לאם, כי תשעה את תהליך העברת החוק, אך המפגינים לא הסתפקו בכך – והציבו דרשו כי תבטלו כליל תוך שבוע.

הפגנה בהונג קונג בעקבות הצעת חוק ההסגרה לסין
הפגנה בהונג קונג בעקבות הצעת חוק ההסגרה לסין | צילום: רויטרס
ההפגנות בהונג קונג בעקבות הצעת חוק ההסגרה לסין
ההפגנות בהונג קונג בעקבות הצעת חוק ההסגרה לסין | צילום: רויטרס

המפגינים מחו על מעצרם של 32 פעילים, שנגד חמישה מהם הוגש כתב אישום בגין הפרות סדר. ההפגנות נגד חוק ההסגרה לא היו אלימות ברובן, אך אחת ההפגנות שנערכה לפני כשבועיים וחצי הדרדרה לעימותים בין אזרחים למשטרה, ועשרות נפגעו מגז מדמיע וירי כדורי גומי. המשטרה הגדירה את האירוע כהפרת סדר, פשע שעונשו בהונג קונג עד עשר שנות מאסר.