סין העבירה את "חוק הביטחון": האוטונומיה של הונג קונג בסכנה?

הפרלמנט בבייג'ינג אישר להחיל את החוק, שנועד למנוע מחאות למען עצמאות הונג קונג ויאפשר לכוחות הביטחון הסיניים לפעול במקום. בעקבות החקיקה שעוררה ביקורת רבה: חשש מתסיסה באזור המנהלי

זמן צפייה: 03:33

סין העבירה היום (חמישי) את "חוק הביטחון" בהונג קונג, שאוסר על האזרחים לבגוד, להסית או לחתור תחת סין. מדובר בחקיקה שנועדה למנוע את ההפגנות למען עצמאות האזור המנהלי. כעת, חוששים תושבים רבים כי האוטונומיה של הונג קונג בסכנה.

כבר בשנה שעברה עלה הנושא על הפרק - אולם מאוחר יותר בוטל. כעת, הצעת החוק עלתה בשנית - הפעם עם אופציה להסגיר את אזרחי הונג קונג לסין אם ייחשדו בבגידה או בהסתה. כמו כן, החקיקה תאפשר לכוחות הביטחון הסיניים לפעול באזור המנהלי. בתגובה להעברת החוק שרי החוץ של ארצות הברית, בריטניה, אוסטרליה וקנדה חתמו על הצהרה משותפת המביעה דאגה מהמהלך.

אנשי כוחות הביטחון בהפגנה בהונג קונג | צילום: רויטרס

החוק השנוי במחלוקת עורר ביקורת ותרעומת רבה בקרב התושבים, וכעת בייג'ינג חוששת מתסיסה ברחובות. בשל כך, נפרסו מאות שוטרים בהונג קונג, והם ינסו לעצור הפרות סדר אפשריות. זאת, לאחר שאתמול נעצרו לפחות 360 מפגינים.

אתמול, כאמור, אלפי בני אדם הפגינו בהפגנות נגד התערבות סין באוטונומיה, הכוללת כאמור חקיקה אנטי-דמוקרטית. המשטרה השתמשה באמצעים לפיזור הפגנות, בין היתר בגז מדמיע. בימים האחרונים אלפי מפגינים יצאו לרחובות הונג קונג, זאת גם על רקע "חוק ההמנון", שגם אותו מתכננת הממשלה להעביר.

המהומות בהונג קונג
המהומות בהונג קונג | צילום: רויטרס

להונג קונג אין המנון משלה כך שבאירועים גדולים, כמו משחקי כדורגל, מתנגן ההמנון של סין. בשנים האחרונות, לא אחת זכה ההמנון לקריאות בוז. אם אכן ההצעה תתבשל לכדי חוק - כל מי שיצא נגד ההמנון או ידבר עליו בצורה פוגענית, עלול להיקנס בסכום של עד 50 אלף דולרים מקומיים ואף להישלח לשלוש שנות מאסר בכלא.

המתנגדים לחוקים, כאמור, טוענים כי הם בעצם ניסיון ישיר של סין לצמצם את החירות שניתנה להונג קונג עוד בשנת 1997, כאשר קיבלה חוקה וריבונות מסין.

ההפגנות בהונג קונג
ההפגנות בהונג קונג | צילום: רויטרס

כ-200 פוליטיקאים מרחבי העולם פרסמו הצהרה משותפת שמבקרת את הצעת החוק. נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ התייחס לעניין, ואמר השבוע כי ארה"ב "תכריז בקרוב על תגובה עוצמתית לחקיקה הזו". במקביל, בריטניה, אוסטרליה וגרמניה הביעו גם כן את ה"דאגה העמוקה" שלהם על הנושא.

מנגד, מושלת הונג קונג קארי לאם, הנחשבת למקורבת למשל הסיני, ביקשה להרגיע את הרוחות, והכחישה כי חוק הביטחון, אשר צפוי לעלות להצבעה כבר בימים הקרובים ולהיכנס לתוקפו בחודש יוני, יגביל את זכויותיה של המדינה.