יום היסטורי - וגאה: הזוג החד מיני הראשון התחתן בטייוואן

לראשונה באסיה, בני הזוג שיין לין ומרק יואן נישאו לעיני המצלמות - שבוע לאחר שהפרלמנט העביר חוק המתיר נישואים חד מיניים. כ-300 חתונות נוספות צפויות להתקיים היום, מחציתן בבירה טאיפיי

זמן צפייה: 00:26

החתונה הגאה הראשונה בטייוואן התקיימה היום (שישי) לאחר שהחוק שמתיר נישואים חד מיניים, חוק ראשון מסוגו ביבשת אסיה, עבר בשבוע שעבר לאחר מאבק אזרחי של שלושה עשורים. קרוב ל-300 זוגות גאים צפויים להתחתן היום, כך לפי הרשויות המקומיות. קרוב לחצי מהם יינשאו בבירה טאיפיי, בה קהילה להט"בית גדולה.

שיין לין ומרק יואן, זוג שהכיר בזמן הלימודים באוניברסיטה, הם הראשונים שהגיעו למשרד הממשלה בטאיפיי. לין ויואן, בחליפות זהות, התחבקו והתנשקו כשמולם נציגי כלי תקשורת רבים, מקומיים ובינלאומיים, תוך שהם חותמים על היתר הנישואים שלהם, לראשונה במדינה. אחריהם התחתנו מחזאית מפורסמת בטייוואן בשם ליאינג צ'יאן ובת זוגה, מאיירת שידועה במדינה בשם "אפרוחית צינית".

Gay Newlyweds Walk On A Giant Rainbow Flag At A Pro Same Sex Marriage Party After Registering Their Marriage In Taipei
הזוג הגאה הראשון שנישא בטייפאיי, טייוואן | צילום: רויטרס

לכתבות נוספות בחדשות 13:

ההצבעה המותחת, מדונה – והמחאה הפוליטית: גמר אירוויזיון 2019

מ"יריד המזרח" ועד האירוויזיון: כשהעולם נשא עיניו לישראל

"די להרס הטבע": אלפים ב"מצעד האקלים" בתל אביב

טייוואן עשתה היסטוריה בשבוע שעבר, כשהפרמלנט הפך לראשון באסיה שמתיר נישואים גאים, דבר שגרם לאושר בקרב הציבור הלהט"בי והוביל להפגנות שמחה של פעילי זכויות להט"ב ברחובות טאיפיי, בירת המדינה, ומנגד נשמעו קולות "להעניש בקלפי" את נשיאת המדינה, צאי אינג-ון, והמחוקקים שתמכו בחוק בבחירות שיתרחשו בינואר הקרוב, בהם נבחר נשיא ופרמלנט חדש.

מצעד הגאווה בתל אביב
מצעד הגאווה בתל אביב | צילום: גיא יחיאלי

לפעיל הזכויות הוותיק צ'י צ'יה-ווי, אישור החוק הוא תוצר של מאבק של כמעט 30 שנים, בסופו הוחלט בפרמלנט כי האיסור על נישואים גאים אינו עומד בקנה אחד עם החוקה. צ'יה-ווי פנה אל בית המשפט החוקתי במדינה לפני שנתיים וכשהתקרב מועד הכרעת הדין, החליטו בפרלמנט להעביר חוק שמאשר יצירת "איחוד זוגי בלעדי" ובו סעיף המתיר להירשם כזוג נשוי מול רשויות החוק במדינה: "אני מאוד מאושר שהנישואים הגאים אושרו ואנחנו יכולים להירשם, והמדינה מכירה בכך שאנחנו בני הזוג האחד של השני. אני גאה לעמוד כאן ולחזות בכל רישומי הנישואין הללו" סיפר צ'יה ווי כשהוא עומד ברחבת עיריית טאייפי, בה נרשמו זוגות רבים. יש לציין כי החוק במדינה עדיין לא מאפשר שיווין מלא בין זוגות גאים לזוגות סטרייטים. הזוגות החד-מיניים יכולים לאמץ רק את הילדים הביולוגים של בת או בן זוגם, ויכולים להינשא רק למי שמדינתו מתירה אף היא נישואים גאים.

המאבק הגאה בטייוואן הוא חלוצי, אך גם עורר סערות רבות במדינה. שמרנים וקבוצות דתיות רבים יצאו לההפגין לאחר שורת חוקים שאושרו בעקבות משאלי עם במדינה בנובמר האחרון. מחוקקים שמרנים הציעו הצעות חוק מנוגדות שהציעו להגיבל נישואים חד מיניים, אך נכשלו בהעברת החוקים, וכאמור הפרמלנט העביר חוק שמתיר זאת.