דיווח: סין הוציאה אזהרה על הנגיף - 6 ימים אחרי שנודע לה עליו

לפי מסמכים שהגיעו לידי AP, בימים שבכירים במדינה כבר ידעו על הווירוס ווהאן אירחה עשרות אלפי אנשים במסגרת חגיגות ראש השנה הסיני. כשיצאה אזהרה לציבור - במדינה כבר היו 3,000 חולים

נשיא סין שי ג'ינפינג, הגיע לראשונה מאז התפרצות הנגיף לעיר ווהאן | צילום: צילום מסך

מגפת הקורונה: לפי דיווח בסוכנות הידיעות AP, מסמכים פנימיים מצביעים על כך שבכירים בסין הזהירו את הציבור מפני הזן החדש של נגיף הקורונה שישה ימים תמימים לאחר שהם כבר ידעו על קיומו. בימים הקריטיים הללו, העיר ווהאן שהיוותה מוקד עיקרי שת הפרצות הנגיף בסין - אירחה עשרות אלפי אנשים בעיר במסגרת אירועי השנה החדשה בסין, ומיליוני במדינה החלו לטייל לקראת החגיגות.

הנשיא שי ג'ינפינג הזהיר את הציבור ב-20 בינואר, כשכאמור בכירי המדינה הבינו מול מה הם מתמודדים כבר ב-14 בינואר. בזמן הזה יותר מ-3,000 בני אדם כבר נדבקו במחלה. העיכוב במדינה הראשונה שמתמודדת מול הנגיף הגיע בתזמון קריטי של תחילת ההתפרצות. הניסיון של סין לאזן בין אזהרת הציבור לבין מניעת פאניקה - ביסס את המגפה שהדביקה למעלה משני מיליון בני אדם בעולם.

"זה עצום", אמר אפידימיולוג באוניברסיטת קליפורניה בלואס אנג'לס. "אם הם היו נוקטים בצעדים שישה ימים מוקדם יותר, היו הרבה פחות חולים והמוסדות הרפואיים היו יעילים יותר. הינו יכולים להימנע מהתמוטטות המערכת הבריאותית בווהאן".

תיירת בכיכר טיאנמן שבסין
תיירת בכיכר טיאנמן שבסין | צילום: רויטרס

מומחים אחרים מנגד טוענים שייתכן שהממשל הסיני חיכה עם ההתרעה כדי לא ליצור היסטריה, ושבנתיים פעל במישורים חשאיים. אבל לפי המסמכים שהגיעו לידי רשת AP, ששת הימים הללו מגיעים בנוסף לכמעט שבועיים שבמהלכם המרכז הלאומי לשליטה במחלות בסין לא תיעד אף מקרה שעלה מהמחוזות במדינה. עם זאת, במהלך הזמן הזה - מאות מטופלים שחלו בנגיף הגיעו לבתי החולים ברחבי המדינה.

לא ברור האם הבכירים במחוזות נכשלו לדווח על המקרים או שבכירים בדרג גבוה יותר לא תיעדו אותם. כמו כן, לא ברור בדיוק מה הבכירים ידעו באותו זמן בווהאן. אבל טוענים אומרים שמה שברור זה ששמירת המידע בסין, מכשולים בירוקרטיים ואי רצון להעביר חדשות רע במעלה שרשרת הפיקוד – כל אלה מנעו אזהרה מוקדמת מפני הנגיף.