הרופא שחשף את הנגיף מת - ובסין זועמים: "כמה עוד תשקרו?"

מותו של ד"ר לי וונליאנג, שנחקר על ידי הרשויות לאחר שסיפר לעמיתיו על הקורונה, ולאחר מכן נדבק בעצמו, מעורר זעם ועצב רב ברשתות החברתיות – שם תגובות ביקורתיות נמחקות. "הוא גיבור"

זמן צפייה: 00:36

הנגיף הסיני: מותו אתמול (חמישי) של ד"ר לי וונליאנג, הרופא הסיני מהוואן שהזהיר מפני נגיף הקורונה מיד לאחר שפרץ, והושתק על ידי השלטונות, גורם לזעם רב ועצב בסין. אזרחים רבים מביעים את כעסם ברשתות החברתיות, תוקפים את הממשל בבייג'ינג ומכנים את לי "גיבור".

שני "האשתגים" נפוצו ברשתות החברתיות במהלך היממה האחרונה הם "ממשלת סין חייבת התנצלות לי וונליאנג"; וכן "רוצים חופש ביטוי". רשת בי.בי.סי ערכה בדיקה ב"וויבו", הרשת החברתית הפופולרית בסין - וגילתה כי מאות אלפי תגובות ומסרים בעת לי ונגד הממשלה נמחקו; רק מעטות הושארו.

באחת התגובות נכתב כי "זהו לא מוות של חושף שחיתויות – אלא של גיבור". אחר כתב "אסור לשכוח את התחושות כעת, את הזעם, אסור לנו לתת לזה לקרות שוב". משתמש נוסף פנה לממשל בסין: "כמה עוד תמשיכו לשקר? מה עוד אתם מסתירים?".

לי וונליאנג נדבק מהנגיף לאחר שבא במגע עם חולים באחד מבתי החולים בעיקר ווהאן, שם פרץ הגיף בשוק האוכל. בחודש דצמבר האחרון הוא שלח הודעה לעמיתיו הרופאים, שבה הזהיר מפני מה שנראה כנגיף הסארס. זמן קצר לאחר מכן דפקו שוטרים על דלתו ואמרו לו ש"יפסיק להפיץ שקרים", והוא נחקר בגין "הפצת שמועות".

לי וונליאנג, הרופא שהתריע מפני וירוס הקורונה, נדבק בנגיף - ומת
לי וונליאנג, הרופא שהתריע מפני וירוס הקורונה, נדבק בנגיף - ומת | צילום: חדשות 13

יש לציין שהביקורת על הניסיונות של הממשל הסיני להשתיק את עניין הנגיף כזה עוד היה בשלביו הראשונים לפני כחודשיים הייתה קיימת עוד לפני מותו של לי, אולם כעת היא התעצמה עוד יותר. הממשל הסיני, הנשלט בידי המפלגה הקומוניסטית, ידוע כמי שמצנזר ומשתיק את הביקורת עליו.

הממשלה הסינית כתבה בתגובה למותו של לי כי "הגוף המדינתי נגד שחיתויות יפתח בחקירה". מוקדם יותר הודו שם כי התגלו "ליקויים ופגמים" בהתנהלות מול התפשטות נגיף הקורונה.

יותר מ-630 איש מתו מאז התפרצות הנגיף, כך עדכנו היום במשרד הבריאות הסיני. בנוסף, למעלה מ-31,000 איש נדבקו בו, רובם המוחלט בסין, בפרט במחוז חוביי שבירתו ווהאן, ובעוד יותר מ-25 מדינות ברחבי העולם.

בתוך כך עלה ל-61 מספר הנדבקים בקורונה בספינה "פרינסס דיימונד" העוגנת מול חופי טוקיו ביפן, כשעליה 3,700 נוסעים ואנשי צוות, בהם גם כ-15 ישראלים. ספינה נוספת, ועליה עוד כמה אלפי נוסעים ואנשי צוות, עוגנת מול חופי הונג  קונג. שתי הספינות נמצאות בבידוד של 14 ימים.