הגל השני של הנגיף בטוקיו מאיים על האולימפיאדה שנדחתה ל-2021

אחרי שכבר דחו את המשחקים האולימפיים בשנה בשל מגפת הקורונה, ביפן כלל לא בטוחים שאכן יארחו אותם בקיץ הבא - וגם לא בזה שאחריו. "שנת 2021 היא הסיכוי האחרון שלנו. התקווה היחידה - חיסון"

זמן צפייה: 01:58

בעולם ללא קורונה, השבוע היו חוגגים ברחבי הגלובוס את סופה של אולימפיאדת טוקיו 2020. הספורטאים היו מתפזרים חזרה לארצותיהם, חלקם עם מדליה, חלקם בלי, מי מהם מאושר יותר ומי פחות. בעולם נטול נגיף אימתני, אירוע הספורט הגדול בעולם, שאליו התכוננה בירת יפן במשך שנים, היה אמור להסתיים בקול תרועה רמה.

אולם, הימים הם ימי קורונה. האירוויזיון, היורו - וגם האולימפיאדה נדחו לשנה הבאה. כבר בחודש מארס הודיעו הוועד האולימפי הבין-לאומי וממשלת יפן על דחיית המשחקים. אז, נשיא המשחקים האולימפיים, מורי יושימו, אמר כי "האירוע ב-2021 יתקיים באותו היקף שתוכנן להתקיים השנה - אולי קטן יותר".

לכתבות נוספות בנושא >>

המדינה שניצחה את הקורונה: כך הצליחה דנמרק לחזור לשגרה

אחרי שכבר ניצחה את הקורונה: אוסטרליה נאבקת בגל השני

דרום אפריקה נפתחת חרף הזינוק בשיעור הנדבקים: "חייבים פרנסה"

קורונה בטוקיו
קורונה בטוקיו | צילום: רויטרס

אולם למרות האופטימיות שנרשמה במארס, קשה לקבוע כי המשחקים אכן יתקיימו כמתוכנן בשנה הבאה. מארצות הברית דרך ברזיל ועד לישראל - מאמצי הדיכוי של הנגיף ברחבי העולם לא נושאים פרי. ביפן, שכבר הצליחה למגר מעט את התפשטות המגפה, נרשמו במהלך אחת היממות השבוע כאלפיים נדבקים כמעט פי שלושה משיא הגל הראשון.

למעשה, כבר שמונה ימים שמניין הנדבקים היומי גבוה מהמספר בשיא הגל הראשון. זאת, כאשר שיעור הבדיקות במדינה נמוך במיוחד ועומד על כ-7,500 בדיקות למיליון איש. לשם השוואה, בישראל, שמבצעת הרבה בדיקות, שיעור הבדיקות הוא יותר מ-200 אלף למיליון איש.

בטוקיו, שם מתגוררים 14 מיליון תושבים, אובחנו כ-14 אלף נדבקים בקורונה בסך הכול. הגל השני הגיע גם לשם, זאת כאשר בשבוע אחד נרשם זינוק של יותר מ-400 מקרים חדשים. 19.3% ממקרי ההידבקות נרשמו בתעשיית חיי הלילה, ו-17.9% במקומות העבודה. בשל העלייה החדה במספר המאובחנים, ממשלת טוקיו שוקלת להסב שני בתי חולים שיטלפו רק בנדבקים.

קורונה בטוקיו
קורונה בטוקיו | צילום: רויטרס

בינתיים, מומחים ביפן מנסים לשמור על אופטימיות זהירה באשר לקיום המשחקים האולימפיים ביולי 2021, אולם מבהירים כי לא סביר שהקורונה תיעלם בקיץ הבא. "התקווה היחידה לטוקיו היא שיימצא חיסון", הסביר פרופסור מקומי ל-BBC, "אבל גם אם הוא יימצא הוא לא יחסל את הנגיף אלא יוריד את מניין הנדבקים".

אחת הבעיות אותן הציף הפרופסור היא בנוגע לספורטאים ממדינות מוכות קורונה, כמו ארצות הברית, למשל. "בארה"ב יסבלו מהנגיף עוד חודשים רבים. האם הספורטאים יוכלו בכלל להגיע לטוקיו? ואם לא, האם יהיה נכון לקיים את האולימפיאדה בלי אמריקנים? סביר להניח שלא", הסביר.

קורונה בטוקיו
קורונה בטוקיו | צילום: רויטרס

לא זו בלבד, למרבה הצער, עבור חלק מהספורטאים טוקיו 2020 הייתה ההזדמנות האחרונה לקחת חלק במשחקים. הסיבות לכך מגוונות - חלקם מבוגרים מדי ולא יכולים יותר להמשיך להתאמן, אחרים לחוצים כלכלית ומעוניינים להתמקד בעבודה מסודרת יותר, ואילו השאר - פשוט מותשים.

ובכלל, גם בקרב היפנים נרשמה צניחה במידת ההתלהבות מקיום המשחקים בארצם. מאז הגיע הנגיף בינואר 2019, ממשלת יפן סגרה את הגבולות לזרים, וכעת, המקומיים כלל לא מעוניינים לפתוח את הגבולות מחדש עבור ספורטאים או צופים מרחבי העולם. בסקר דעת קהל של סוכנות הידיעות Kyodo נמצא כי רק 23% מתושבי יפן תומכים בקיום המשחקים בטוקיו אם הקורונה תישאר כאן גם בשנה הבאה.

קורונה בטוקיו
קורונה בטוקיו | צילום: רויטרס

הפתרון לכאורה פשוט - להזיז את המשחקים בשנה נוספת, ל-2022, אז סביר להניח כי יימצא חיסון או שהמגפה תדעך, אולם ממשלת יפן פסלה אופצייה זו. חבר הוועד האולימפי הבין-לאומי הוותיק, דיק פאונד, אמר ל-BBC כי "שנת 2021 היא הסיכוי האחרון שלנו. אי אפשר לדחות את האולימפיאדה בשנה או שנתיים נוספות".

זו אינה הפעם הראשונה שבטוקיו נאלצים לדחות את המשחקים האולימפיים. בשנת 1940, הייתה אמורה להתקיים שם האולימפיאדה ה-12, אולם היא בוטלה עקב פרוץ מלחמת העולם השנייה. העיר אירחה את המשחקים רק כ-20 שנים מאוחר יותר, ב-1964. "יפן תצטרך להחליט אם היא רוצה שהמשחקים יתקיימו בכל מחיר - או שהסיכון גדול מדי", סיכם פאונד.

קורונה בטוקיו
קורונה בטוקיו | צילום: רויטרס