מערכת דירוג חברתי ומיליוני מצלמות מעקב: כך סין שולטת באזרחיה

המשטר בבייג'ינג נעזר בשנים האחרונות בטכנולוגיה מודרנית כדי לשלוט במידע על האזרחים: מזיהוי פנים וקול, דרך שימוש ביומטרי ועד נתוני GPS זמינים. "יכולים לעקוב בזמן אמת אחר כל התנועות"

זמן צפייה: 08:56

מאז ומתמיד האתגר הגדול של שליטי סין היה להצליח לשלוט באומה הענקית בדרך יעילה ועוצמתית. אחת מהשיטות החדשות שמתאפשרת בזכות הטכנולוגיה המודרנית היא דירוג חברתי למיליוני אזרחים במדינה, שחשוף לרשויות הממשלה, לחברות מסחריות, לתחבורה הציבורית ולמעסיקים. דירוג חברתי מסוג זה מאפשר לכאורה לתגמל או להעניש את בני האדם בהתאם להתנהגותם באופן צודק, אולם מן הצד השני איננו מאפשר כמעט מרווח לטעויות אנושיות.

על ג'ונג אינג'י, תושב מחוז רונג צ'אנג שבסין, הוטלו מגבלות פיננסיות משמעותיות שמאמללות את חייו לאחר שלא החזיר הלוואה לנושיו. "אם אתה רוצה לקנות כרטיסי טיסה, מוצרים יקרים אחרים או לבקש הלוואות - זה בלתי אפשרי", אמר אינג'י. כעת הוא נאלץ לבצע פעולות רבות שמקדמות את הדירוג החברתי שלו כדי שיוכל להתנהל באופן חופשי במדינתו.

Jfqerr
טכנולוגיית מעקב בסין

"פעם רציתי לנסוע לעיר זיבו בחופשת הקיץ", סיפר אינג'י. "כל כרטיסי הרכבת למחלקת התיירים נמכרו, אז ניסיתי לרכוש כרטיסים למחלקה ראשונה, אבל נאמר לי שדירוג האשראי שלי נמוך מדי כדי לקנות כרטיסים כאלה, אז נאלצתי לנסוע באוטובוס הביתה". לדבריו, "ברכבת הנסיעה אורכת שלוש עד ארבע שעות, באוטובוס הנסיעה ארכה יותר מעשר שעות". על מנת להעלות את הדירוג שלו, נדרש מאינג'י לתרום דם, להתנדב או לתרום כסף למטרות טובות.

Vjkmqt
מצלמות רחוב בסין

מערכת הדירוג החברתי הסינית כוללת גם טכנולוגיות זיהוי פנים, שימוש ביומטרי, זיהוי קול, נתוני GPS ואפילו יכולת לזהות אנשים לפי הליכתם, הייחודית לכל אחד מאיתנו. המדינה מרושתת בלמעלה מ-170 מיליון מצלמות רחוב המאפשרות מעקב אחר כל אזרח במדינה. "אנחנו מסוגלים להצמיד כל פנים לתעודת זהות ולעקוב אחרי כל התנועות בזמן אמת ושבוע אחורה", אמר יין ג'אן, ראש מחלקת מחקר ופיתוח בחברה סינית.