זקן ארוך, רעלה או גלישה באינטרנט: סיבות מעצר האויגורים בסין

מסמך שדלף ופורסם ברשת BBC חשף כי הסיבות העיקריות למאסר האויגורים קשורות לסממנים דתיים, ולא פעילות פוליטית קיצונית כפי שהסינים טוענים. סין מכחישה: "אנו נלחמים בטרור ובקיצוניות דתית"

האויגורים הכלואים בסין, דגל סין
האויגורים הכלואים בסין, דגל סין | צילום: טוויטר, רויטרס

מסמך רשמי של ממשלת סין, שככל הנראה דלף אתמול (שני) בבייג'ינג, חושף כי המדינה עקבה באופן צמוד אחר אורחות חייהם של מוסלמים מהזרם האויגורי בשינג'יאנג שבצפון־מערב סין, ואף כלאה דרך קבע אלפים המשתייכים לזרם זה במחנות מעצר מיוחדים. במסמך, המורכב מ-137 עמודים, מפורטות סיבות מעצרם, התדירות שבה הם התפללו, האופן בו הם התלבשו, עם מי שוחחו ואף כיצד הם התנהלו בתא המשפחתי.

העם האויגורי, שמוצאו בטורקיה ובמרכז אסיה ורובו משתייך לזרם המוסלמי-סוני, נאמד בכ־10 מיליון בני אדם. כ־80% מהאויגורים חיים במחוז שינג'יאנג, והם מהווים את מחצית האוכלוסייה במחוז זה. במסמך שדלף מפורטות הסיבות לכליאתם בידי ממשל סין: סממנים דתיים דוגמת תדירות תפילותיהם במסגד, ואף עקב מראם החיצוני כמו גידול זקן עבות ואופן מלבושיהם.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

קסדה נמצאה בנחל פארן – נבדק אם שייכת לטייס שנפל ב-1984

נקבע מותו של בן ה-70 שנפגע קשה בשריפה בבית אבות בנהריה

"הגעת המשלחת המצרית לאזור – בשל כוונת ישראל לחסל בכירי חמאס"

המסמך שדלף, לפיו ממשל סין כולא אלפים מהעם האויגורי
המסמך שדלף, לפיו ממשל סין כולא אלפים מהעם האויגורי | צילום: רויטרס

אחד המומחים המובילים בעולם למדיניות סין בשינג'יאנג, ד"ר אדריאן זנץ, מסר כי הוא מאמין שהמסמך אותנטי: "המסמך המופלא הזה מציג את העדויות החזקות ביותר שראיתי עד כה - בייג'ינג רודפת באופן פעיל ואף מענישה אזרחים רק עקב ביצוע מנהגים נורמליים של אמונות דתיות מסורתיות". זנץ אף ביקר באחד המחנות המוזכרים במסמך - "מרכז מספר ארבע".

בשורה 598 במסמך, מופיעה ההודעה כי "אישה בת 38 העונה לשם הפרטי הלכמה, נשלחה למחנה לטובת 'חינוך מחדש' כיוון שעטתה רעלה לראשה". שורה 66 במסמך מפרטת את סיבת כליאתו של ממוטת'אטי בן ה־34 המשתייך לעם האויגורי "הוא נכלא כיוון שגלש באתרי אינטרנט של מדינות זרות והתעניין לגבי נסיעה לחו"ל". זאת, על אף שנכתב מפורשות לגביו כי "אינו מהווה סכנה ממשית".

חלק ממתקני המעצר של האויגורים בסין
חלק ממתקני המעצר של האויגורים בסין | צילום: מפות גוגל

במסמך נחשפו גם פסקי דין בהם מפורט כי בית המשפט דן בשאלה "האם יש להשאיר במעצר או לשחרר סינים שכבר נכלאו, והאם יש להחזיר למעצר חלק מהאסירים שכבר שוחררו". מן העדויות שעולות לגבי מתקני הכליאה בלט במיוחד הציטוט: "ביליתי שבעה ימים בגיהנום עלי אדמות" אותו מסר גיאוגרף סיני מפורסם המשתייך לזרם האויגורי - לפני שנעלם באורח מסתורי.

בראש רשימת הסיבות למעצר ניצבות שתיים: הראשונה היא גלישה באתרי אינטרנט של מדינות זרות, החסומות לגלישה במדינה האסייתית, והשנייה היא מנהגם של האויגורים ללדת "יותר מדי ילדים" ובאופן מנוגד לחוקי תכנון המשפחה הסיניים. ע"פ הרשויות, זה הסימן המובהק לכך שהאויגורים שמים את נאמנותם לתרבות ולמסורת מעל לציות למדינה החילונית.

דגל סין והמסמך שדלף, לפיו ממשל סין עוקב באופן צמוד אחר העם האויגורי
דגל סין והמסמך שדלף, לפיו ממשל סין עוקב באופן צמוד אחר העם האויגורי | צילום: רויטרס, שאטרסטוק

המשטר בסין הוא חד־מפלגתי, הנשלט על ידי המפלגה הקומוניסטית של סין. דובר הממשל מסר כי "לא ביצענו כל עוולה - אנו נלחמים בטרור ובקיצוניות דתית". לדברי הממשל, "רבים מהמחנות המצוינים ב'מסמך' הם למעשה בתי ספר".