"אי אפשר להתעלם ממנו": זן חדש של שפעת אותר ע"י מדענים בסין

חוקרים סינים גילו וירוס שמקורו בחזירים ומזכיר את שפעת החזירים, אך יכול להדביק גם בני אדם. הוא לא מהווה איום מיידי, אך המדענים מודאגים שיש לו פוטנציאל לעבור מוטציות - ולהפוך למגפה

זמן צפייה: 01:54

זן חדש של שפעת, בעל פוטנציאל להפוך למגפה, זוהה על ידי מדענים בסין. הווירוס נמצא לאחרונה בחזירים, אבל יכול להדביק גם בני אדם, ןהחוקרים מודאגים שהוא יכול לעבור מוטציות נוספות, להתפשט בקלות בין אדם לאדם, ולהתחיל התפרצות עולמית. אמנם לא מדובר בבעיה מיידית, הם אומרים, אך יש לו "את כל סימני ההיכר" של פוטנציאל להדבקת בני אדם - וצריך להשגיח עליו מקרוב.

מכיוון שמדובר בזן חדש, לאנשים ככל הנראה תהיה מעט חסינות אליו אם בכלל. המדענים ציינו שיש להטמיע מיידית אמצעים לשליטה בווירוס בחזירים, ולבצע השגחה קרובה על עובדי תעשיית החזירים. הימצאות זן חדש של שפעת מהווה איום משמעותי שמומחים מתכוננים אליו, אפילו בזמן שהעולם עדיין מתמודד עם מגפת הקורונה.

ארגון הבריאות העולמי התייחס למאמר החוקרים ואמר ש"ייקרא בזהירות את הדוח על שפעת החזירים החדשה הפוטנציאלית".

עוד בחדשות 13:

מחיר הקורונה: מה עומד מאחורי המשבר הכלכלי בישראל?

כץ: אם היינו על סף איבוד שליטה - היינו מקבלים החלטות משמעותיות

"הפסקתי לדמיין": כוכבי הצגות הילדים חוששים מהעתיד

שפעת החזירים
שפעת החזירים | צילום: רויטרס

הזן החדש שהתגלה דומה לשפעת החזירים שנמצאה בסין בשנת 2009, אבל עם כמה שינויים. עד כה, הוא לא מהווה איום גדול, אבל פרופ' קין צ'או צ'אנג, אחד החוקרים, ומדענים נוספים שלמדו אותו - ציינו שכדאי להמשיך ולעקוב אחריו. הווירוס יכול לגדול ולהתרבות בתאים שנמצאים בדפנות דרכי הנשימה האנושיים, וכבר נמצאו ראיות של הדבקות באנשים שעבדו בבתי מטבחיים ובתעשיית החזירים בסין.

החיסונים הנוכחיים לשפעת לא מגנים מהווירוס, אך ניתן להתאים אותם אליו אם יהיה צורך. "כרגע אנחנו מרוכזים בקורונה, ובצדק", ציין פרופ' צ'או צ'אנג, "אבל אנחנו חייבים להמשיך ולעקוב אחרי ווירוסים פוטנציאליים ומסוכנים. אנחנו לא יכולים להתעלם ממנו".

פרופ' ג'יימס ווד, ראש מחלקת רפואה וטרינרית באוניברסיטת קיימברידג', אמר שהממצא החדש "בא כתזכורת שאנחנו כל הזמן בסיכון מפני מחוללי מחלות חדשים, ושחיות משק, שאיתן יש לבני אדם יותר ממשק מאשר חיות בר, יכולות להיות מקור לוירוסים נגיפיים".