ביידן שוחח עם ג'ינפינג: "סיכמנו לשמור על הסכם טאיוואן"

בעקבות המשבר החמור ביותר זה 40 שנה בין סין לבין מדינת האי, התקשר הנשיא האמריקני למקבילו. שר ההגנה הטאיוואני: "סין מסוגלת לבצע פלישה מלאה לטאיוואן עד שנת 2025"

ג'ו ביידן ושי ג'ינפינג
ג'ו ביידן ושי ג'ינפינג | צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שוחח הלילה (רביעי) עם נשיא סין שי ג'ינפינג בנושא טאיוואן והשניים הסכימו להמשיך ולהיצמד להסכם טאיוואן - כך אמר ביידן. "שוחחתי שי על טאיוואן, הבהרתי לו כי אני לא חושב שהוא צריך לעשות משהו חוץ מלהיצמד להסכם".

כוונתו של ביידן ב"הסכם טאיוואן" היא ככל הנראה למדיניות "סין אחת" של ארצות הברית, לפיה היא מקיימת קשרים דיפלומטיים רק עם בייג'ינג ולא עם טאיוואן מתוך ציפייה שהסכסוך בין השתיים יפתר בדרכי שלום.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

העבריין הבכיר שהפך לסוכן משטרתי ועסקת סמים במיליונים • תיעוד

שחמטאי הפלא בן ה-11 חילץ את משפחתו מעוני הודות לכישרונו

לאה גולדין נגד בנט: "הבטחת שינוי – אל תחזור על מקרה רון ארד"

בתוך כך, על רקע המשבר הגדול ביותר ב-40 השנים האחרונות בין סין לטאיוואן, שר ההגנה של האי, צ'יו קואו-צ'נג, הזהיר כי "סין מסוגלת לבצע פלישה מלאה לטאיוואן עד שנת 2025". הוא טען שסין מסוגלת לזה כבר עכשיו אבל תהיה מוכנה באופן סופי לפלישה בתוך שלוש שנים.

כזכור, אמש הזהירה נשיאת טאיוואן מפני "השלכות קטסטרופליות" אם ארצה תיפול בידי סין. לדבריה "טאיוואן מחויבת להגן על הדמוקרטיה שלה מפני האגרסיביות המחמירה מצד סין". אזהרתה של טסאי אינג וון הגיעה כחלק  ממאמר שפרסמה, לאחר שמספר גדול של מטוסי קרב סיניים פלשו בימים האחרונים מספר פעמים לאזור ההגנה האווירית של טאיוואן.

לדברי נשיאת טאיוואן הפעולות הסיניות "מפירות את השלום האזורי ואנחנו צריכים להיות ערניים". הצבא הסיני שלח מתחילת אוקטובר כ-150 מטוסי קרב שביצעו גיחות סמוך למדינת האי, אשר רוב מדינות העולם אינן מכירות בעצמאותה, בשל המתח בינה לבין סין, שרואה בטאיוואן חלק מארצה.