רוסיה: מנהיג האופוזיציה אושפז - נבדק החשד כי נפגע מרעלן זר

בצל ההפגנות במוסקבה, אלכסיי נבלני, אחד ממתנגדיו הבולטים של פוטין, הובהל ממעצרו לבי"ח. בעוד שהוצהר כי סבל מהתקף אלרגיה, הרופאה שטיפלה בו הביעה חשש כי חומר כימי "מצד שלישי" גרם למצבו

 אלכסיי נבלני, מנהיג מאופוזיציה הרוסית
אלכסיי נבלני, מנהיג מאופוזיציה הרוסית | צילום: רויטרס

הפעיל הפוליטי ועורך הדין אלכסיי נבלני, אחד ממתנגדיו הבולטים ביותר של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, הובהל לבית החולים ביום רביעי האחרון בנסיבות לא ברורות. בעוד שמבית החולים נמסר כי הוא הובא לשם בשל תגובה אלרגית חמורה, הרופאה האישית של נבלני, שהצליחה להגיע לחדרו תחת פיקוח השוטרים, אמרה כי היא חוששת שהתגובה הבריאותית נגרמה בכלל מ"חומר כימי בלתי מזוהה". נבלני פונה לבית החולים הישר מבית הכלא במוסקבה, שבו נאסר בשל הפגנות האופוזיציה בשבוע האחרון.

היום (שני) צפוי נבלני להשתחרר מבית החולים. זאת, בניגוד לדעתה של הרופאה הפרטית של הפוליטיקאי – שאמרה כי היא מתנגדת להחלטה שכזאת ומעוניינת בבירור נוסף לגביי למצבו. כמו כן, אמרה הרופאה לאחר שפגשה בו כי הוא מרגיש טוב יותר לאחר הטיפול האינטנסיבי שקיבל.

קירה ירמיש, הדוברת של הפוליטיקאי, ציטטה בפניי התקשורת פוסט פייסבוק של הרופאה: "איננו יכולים לשלול פגיעת רעלנים בעור ובריריות מחומר כימי לא ידוע, בעזרתו של 'צד שלישי' מסוים", נכתב בפוסט. ירמיש הוסיפה כי לרופאים המבקרים לא ניתנה גישה מלאה לנבלני.

כתבות נוספות בחדשות 13:

כך מנצחים מעצמת על: המחאות שהוציאו את תושבי הונג קונג לרחוב

רוסיה: יותר מ-1,000 עצורים בהפגנות האופוזיציה נגד הממשל

"נעצור הרכבת התחתית": המחאה הבריטית נגד שינוי האקלים מחריפה

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין | צילום: רויטרס

ביום ראשון אמר דובר נוסף כי הפוליטיקאי חווה "נפיחות קשה בפנים ואדמומיות בעור", והוסיף כי הגורם לתגובה לא נקבע, ושנבלני מעולם לא חווה תגובה אלרגית לפני כן. כמו כן, אישר ירמיש כי ניתן לו כל הסיוע הרפואי הדרוש והוא נמצא תחת חסות השוטרים. במידה שהחשדות אכן נכונים, לא צפוי שחברי האופוזיציה הרוסית יופתעו. נבלני הוא אחד ממתנגדיו הבולטים ביותר של הנשיא פוטין, ואף הורעל בשנת 2017 על ידי חומר כימי - וכתוצאה מכך ראייתו נפגמה.

כאמור, הפוליקאי הובהל לבית החולים לאחר שנעצר ביום רביעי האחרון, יחד עם מאות חברי אופוזיציה נוספים שהשתתפו בהפגנות הענק נגד פסילת מועמדי האופוזיציה לבחירות המוניציפליות במוסקבה. בשעת המעצר, דיווח נבלני על המקרה מחשבון האינסטגרם שלו, וכתב כי הוא עוכב כאשר יצא לריצה: "אנשים צודקים כשהם אומרים שספורט לא תמיד טוב לבריאות", הוא כתב. "נעצרתי ועכשיו אני בתחנת המשטרה, לבוש במכנסיים קצרים כמו טיפש". הוא נידון ל-30 ימי מאסר בגין הפרת חוקי המחאה של המדינה.

הפגנות האופוזיציה ברוסיה, 27 ביולי 2019
הפגנות האופוזיציה ברוסיה, 27 ביולי 2019 | צילום: רויטרס

כזכור, המשטרה ברוסיה עצרה ביום שבת יותר מ-1,000 בני אדם שהשתתפו במחאת הענק מחוץ למשרד ראש העיר מוסקבה, בדרישה לאפשר למועמדי האופוזיציה במדינה להשתתף במרוץ למועצת העיר. המחאות מגיעות על רקע החלטת הרשויות לאסור על כמה מועמדים מטעם האופוזיציה להגיש מועמדות לתפקיד, לאחר שנטען כי לא הצליחו לגייס מספיק חתימות להגשת המועמדות.

להערכת המשטרה המקומית, כ-3,500 איש השתתפו במחאות. המוחים קראו "רוסיה ללא פוטין" וכן "פוטין תתפטר". לפחות משתתפת אחת במחאה סבלה מחבלות חמורות בראשה.

הפגנות האופוזיציה ברוסיה, 27 ביולי 2019
הפגנות האופוזיציה ברוסיה, 27 ביולי 2019 | צילום: רויטרס

מועצת העיר של מוסקבה שבה 45 מושבים, אחראית לניהולו של התקציב המוניציפלי הגדול של העיר בת 12.6 מיליון התושבים, ונשלטת לחלוטין על ידי מפלגת "רוסיה מאוחדת" התומכת במשטר פוטין. יתרה מכך, הקרמלין אינו מאפשר למפלגות האופוזיציה זמן שידור ברשות השידור הלאומית, שממנה מקבלים רוב אזרחי רוסיה את המידע והחדשות. בבחירות המקומיות שיתקיימו ב-8 בספטמבר, כל חברי הפרלמנט, שנבחרים לתקופת כהונה של חמש שנים - מועמדים להחלפה.

ביום שבו נעצר נבלני, נעצרו גם חברי אופוזיציה נוספים ברחבי העיר, בהם איליה יאשין, דמיטרי גודקרוב ומקורבו של נבלני איוואן זדאנוב.