"החלום התנפץ": האפגנים שמייחלים לברוח מציפורני טליבאן

סומאיה בהריון, בעלה עלי הוא עיתונאי והשניים עשו כל דבר כדי למצוא את הדרך שתוביל אותם מחוץ לאפגניסטן שנכבשה מחדש לפני חודשיים ע"י טליבאן. והם לא היחידים: "נפסיד הכול אם נישאר"

אפגניסטן אפגנים בריחה מ שלטון טליבאן
מייחלים לברוח. אפגנים בתור לקבלת דרכון (ארכיון) | צילום: צילום: רויטרס

עשרות אלפים המריאו בחודשיים האחרונים מנמל התעופה בקאבול, בירת אפגניסטן, בטיסות חילוץ שנועדו לחלץ אזרחים זרים וגם מקומיים לאחר שארגון טליבאן כבש את המדינה מחדש – שני עשורים לאחר שאיבד אותו בעקבות כניסת הכוחות האמריקנים למדינה.

חודשיים חלפו וטליבאן, למרות מצג מתון של בכירי הארגון, החל להשיב את חוקי האיסלאם ברחבי אפגניסטן. נשים לא יכולות לעבוד, הוצאות להורג ברחובות – זכר לתקופה אפלה שהייתה במדינה האסייתית.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

בלב מרכז מסחרי באשדוד: מטען התפוצץ ברכבו של עבריין

חשד לרצח נוסף: בן 33 נורה למוות מרכב חולף בכפר דיר חנא

לוחם מג"ב נפצע קשה בפיגוע דריסה סמוך לקלנדיה

[brightcove_iframe video_id='news-abroad-asia-part-2108151322' autoplay='0' credit='' desc='אנשי טליבאן חוגגים לאחר כיבוש המדינה בחודש אוגוסט' poster='' kid='1_pfhprwka' duration='26']

סומאיה ועלי, בני זוג המצפים לבת, המתינו לטיסתם בנמל התעופה באיסלאמבאד שבפקיסטן. בשלב מסוים לקחה סומאיה את ידה של בעלה, עצמה את עיניה ושחררה אנחת רווחה. כל זאת משום שאחרי שבועות של ניסיונות לברוח – השניים מצליחים לברוח ממדינת הולדתם אפגניסטן.

עלי, עיתונאי במקצועו, וסומאיה מהנדסת אזרחית שעבדה בתוכנית הומניטרית של האו"ם, ניסו לברוח מהמדינה מאז שטליבאן השתלט עליה. סומאיה נמצאת בהריון בחודש החמישי. "אני לעולם לא אתן לבתי לדרוך באפגניסטן כל עוד טליבאן בשלטון", אמרה האישה לסוכנות הידיעות AP. "נפסיד הכול אם נישאר פה".

אפגניסטן אפגנים בריחה מ שלטון טליבאן
ללא תקווה. רחובות קאבול אחרי כיבוש טליבאן | צילום: צילום: רויטרס

אקסודוס. כך ניתן לציין את הבריחה ההמונית מהמדינה. אחרי גלי העזיבה הגדולים, כעת מתקשים לא מעט אזרחים למצוא דרך לעזוב. חלקם ללא כסף, לאחרים אין דרכונים. אחד מהם הוא פופאל, מהנדס בת 27. "היה חלום אחד בחיי – ללמוד ולהפוך למישהי חשובה ואז לשוב לכאן כדי לעזור. עכשיו החלום הזה התנפץ", סיפר הצעיר שבגיל 5 נשלח על ידי אביו לבריטניה כדי לגדול אצל קרובי משפחתו ולרכוש השכלה.

כמה שבועות לאחר השתלטות טליבאן, פופאל שב לאפגניסטן כדי לסייע למשפחתו לברוח. עם זאת, כשהגיע גילה שבית המשפחה נהרס והם ברחו לבירה קאבול. אחותו של פופאל מוגדרת נעדרת כבר שבועות ארוכים והמשפחה חוששת לחייה. הצעיר פנה לשגרירות הבריטית כדי שתסייע בהברחת המשפחה המדינה. משרד החוץ הבריטי מסר ל-AP כי הנושא בטיפול.

לוחמי לוחמים טליבאן פארק שעשועים אפגניסטן
לוחמי טליבאן מוצאים את הזמן להשתעשע בפארק שעשועים | צילום: צילום: רויטרס

לא רק אזרחים מן השורה נמצאים בעין הסערה. אחד האנשים שהתראיין לסוכנות AP הוא יועץ לשעבר של אחד מחברי הממשלה האפגנית הקודמת שגם מחפש את הדרך לברוח. הוא שרד פיגוע תופת לפני חמש שנים, שגבה את חייהם של יותר מ-90 בני אדם. "בעבר היו לי אפשרויות לעזוב לארה"ב או לאירופה", הוא סיפר בעילום שם. "לא לקחת את ההצעות כי רציתי לגרום לשינוי באפגניסטן. עכשיו זה מאוחר מדי ואני במחבוא".

אחד הגופים שמנסה לארגן טיסות חילוץ הוא האוניברסיטה האמריקנית באפגניסטן הממוקמת בקאבול. אחד הסטודנטים, בן 27, שחזר כיצד היה ניסיון לעזוב את המדינה יממה לפני נסיגת כלל הכוחות האמריקניים ב-29 באוגוסט. "היה בלגן בשדה התעופה. האוטובוסים נסעו בסביבות בבירה במשך שעות כדי למצוא דרך להגיע לשדה, אך ללא הצלחה", הוא סיפר. הצעיר, שביקש להישאר בעילום שם, ממתין לחילוץ עם אשתו ושני ילדיו הקטנים. כעת הוא מקווה שהשלטונות בארה"ב יאשרו ויזה לו ולמשפחתו.