אי ודאות בבחירות באפגניסטן: שני הצדדים הכריזו על ניצחון

המועמדים המובילים, הנשיא המכהן אשרף גאני ורה"מ עבדאללה עבדאללה, הודיעו שזכו. מדובר בפעם השנייה שהדבר קורה ב-5 השנים האחרונות. "לא הייתה זכות להכריז על עצמם מנצחים"

עובדת בקלפי באפגניסטן
עובדת בקלפי באפגניסטן | צילום: רויטרס

שני המועמדים המובילים בבחירות לנשיאות באפגניסטן, הנשיא המכהן אשרף גאני וראש הממשלה עבדאללה עבדאללה, הכריזו אמש (שני) על ניצחון בבחירות. יו"ר ועדת הבחירות במדינה, הביבורמן נאנג, התייחס להכרזות, ואמר: "לאף מועמד לא הייתה זכות להכריז על עצמו מנצח בטרם נספרו כל הקולות". את הדברים אמר במסיבת עיתונאים שערך.

מדובר בפעם השנייה בחמש השנים האחרונות ששניהם מודיעים כי ניצחו בבחירות. השניים היו המועמדים המובילים גם בבחירות ב-2014. אי ההסכמה ביחס לזהות המנצח הובילה לתקופה של אי שקט במדינה. לבסוף ארצות הברית תיווכה בין הצדדים, כך שגאני זכה לכהן כנשיא ועבאדללה כראש הממשלה.

ועדת הבחירות העצמאית במדינה עדיין סופרת את הקולות של הבחירות, שנערכו ביום שבת. אם אף מועמד לא יזכה ביותר ממחצית מהקולות, הצבעה נוספת תתקיים בין שני המועמדים המובילים.

אשרף גאני אחמדזאי, אחד המועמדים בבחירות, מצביע בקלפי בקאבול
אשרף גאני אחמדזאי, אחד המועמדים בבחירות, מצביע בקלפי בקאבול | צילום: רויטרס

לכתבות נוספות בחדשות 13:

ברקע איומי הטליבאן: החלו הבחירות לנשיאות באפגניסטן

טראמפ ב"ג'י 7": "יש סיכוי טוב שאפגש בעתיד עם רוחאני"

לא רק המים: מחיר הדלק יעלה ב-11 אגורות לליטר

העובדה שהקולות טרם נספרו לא מנעה משני הצדדים להצהיר כי ניצחו. "מספר הקולות שאנחנו קיבלנו גרמו לנו להוביל. לא יהיה צורך בסיבוב שני", אמר עבדאללה במסיבת עיתואנים בקאבול אתמול. עמיתו למירוץ של גאני, אמורללה סלאח, מסר אף הוא התייחסות לנושא, ואמר: "המידע שקיבלנו מראה כי 60-70% מהאזרחים הצביעו לנו", אך לא חשף את מקור הפרטים שבידיו.

התוצאות הראשוניות צפויות להגיע עד ה-19 באוקטובר, והספירה הסופית – עד ה-7 בנובמבר.

עבדאללה מסר שמוכן לקבל רק קולות של מי שהשתמש במכונות הזיהוי הביומטריות. אך תקלות במכונות אלה הובילו לכך שוועדת הבחירות במדינה הודיעה שתקבל גם קולות ללא סריקת טביעת אצבע.

עבאדללה אף היה מעורב בסכסוך סביב הבחירות ב-2009, כשערער על נצחונו של הנשיא המכהן דאז, חמיד קראזי.