בשל מגפת הקורונה: עלייה חדה במקרי האנטישמיות ברחבי העולם

ערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה: ההסתדרות הציונית הפיצה דוח ממנו עולה כי למרות שהבידוד עצר פשעי שנאה כלפי יהודים, ישנן תיאוריות קונספירציה רבות שמאשימות את ישראל באחריות להפצת המגפה

צלבי קרס שרוססו על מרכז הקהילה היהודית בווירג'יניה | צילום: חדשות 13

ערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה: עלייה חדה נרשמה בחודשים האחרונים במקרי האנטשימיות ברחבי העולם בשל מגפת הקורונה – כך עולה מדוח ההסתדרות הציונית שפורסם היום (שני).

מהדוח עולה כי למרות שהבידוד הפסיק כמעט לחלוטין מקרי אנטישמיות פיזיים, כגון חילול מקומות קדושים או תקיפת יהודים, ישנן תיאוריות קונספירציה רבות שמאשימות את ישראל באחריות להפצת המגפה, דבר שגורם לפשעי שנאה ברשת.

לעוד כתבות בנושא:

יום הזיכרון לשואה ולגבורה: אלו משיאי המשואות בעצרת המרכזית

מספר המתים מקורונה עלה ל-173; 13,654 נדבקו – בהם 114 מונשמים

במשרד הבריאות מזהירים: ישראל לא ערוכה לגל שני – והוא יגיע

צלבי קרס מרוססים על קברים בבית קברות יהודי בגרמניה, ארכיון
צלבי קרס מרוססים על קברים בבית קברות יהודי בגרמניה, ארכיון | צילום: רויטרס

בדומה להאשמת יהודים בהפצת מגפות לאורך ההיסטוריה, גם בנוגע לקורונה ברשתות החברתיות התגלו טענות רבות נגד יהודים. בין היתר, מכון המחקר הלאומי האסלאמי רמז כי ישראל פיתחה את הווירוס כנשק, סוכנות ידיעות איראנית טענה ירושלים אחראית להפצת הנגיף במדינה ובכיר טורקי שנחשב מקורב לארדואן  אמר כי "הנגיף משרת את מטרות הציונות".

בין מקרי האנטישמיות שנרשמו, היו באפליקציית זום. כך למשל, במהלך תפילת שבת של קהילה יהודית בלונדון נכנסו כ-40 בני אדם שהעלו דברי שטנה נגד יהודים. אירועים דומים התרחשו במהלך שיעור תורה בזום בארה"ב וכן בכיתות לימוד ברחבי המדינה. בקליפורניה תוכן בדמות דגל נאצי וצלבי קרס הגיע לפגישת הנהלה ברשת.

צלבי הקרס רוססו בבית העלמין יהודי ליד שטרסבורג שבצרפת
צלבי קרס רוססו בבית העלמין יהודי ליד שטרסבורג שבצרפת | צילום: רויטרס

סגן ומ"מ יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית-יעקב חגואל אמר בתגובה לדוח כי "הממצאים מראים שנגע האנטישמיות כבר הפך למחלה ממאירה שלא בוחלת באמצעים כדי לפזר את הרעל שלה ברחבי העולם. נגיף הקורונה אומנם לא מבדיל בין דת גזע ומין אבל נותן לאנטישמים קרקע פוריה לקונספירציות".

"התופעה הזו, של האשמת היהודים ביצירת נגיפים מגפות, מחלות ועוד, אינה חדשה", הוסיף חגואל. "ראינו אותה כבר בימי הביניים בתקופת המגפה השחורה. כבר אז, כמו היום, הסיתו נגד היהודים והאשימו שהם עומדים מאחורי המגפה. ההבדל הגדול בין אז להיום הוא שכיום יש לנו את מדינת ישראל, חזקה, גאה ואנחנו נמשיך ונאבק באנטישמיות ואף ננצח אותה בראש מורם" .