דיווח בארה"ב: נשקלת הקלה בסנקציות מול איראן כדי לחזור למו"מ

לאחר בחירתו של ראיסי לנשיא המדינה האיסלאמית, ולאור חוסר ההתקדמות במו"מ, בוחנים בממשל האמריקני חלופות חדשות להסכם הגרעין כדי לנסות להניא את טהראן מלהמשיך להתקדם להשגת פצצה גרעינית

הכור הגרעיני באיראן
הכור הגרעיני באיראן | צילום: Getty Images/ אימאג'בנק

על פי דיווח שפורסם היום (שני) בעיתון האמריקני "בלומברג", ארצות הברית שוקלת חלופות חדשות להסכם הגרעין מול איראן, בהן הקלה בסנקציות. זאת, בכדי למשוך את המדינה האיסלאמית בחזרה למשא ומתן שנתקע, ולמנוע ממנה להמשיך להתקדם ביעדה להשגת פצצה גרעינית.

לפי גורמים בממשל ביידן, מנוף הסנקציות נגד איראן מיצה את עצמו, שכן בטהראן הצליחו לעקוף את ההגבלות בדרכים שונות. מלבד זאת, קיימת הבנה שחזרה של איראן לשולחן המו"מ היא דבר כמעט לא אפשרי לאור עלייתו של איש הדת הקיצוני, איברהים ראיסי, לנשיאות המדינה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

האם נתניהו היה אחראי להפלת התקציב? כך נשמע כ"ץ בעבר

דוח האו"ם: ההתחממות הגלובלית נגרמה בגלל פעולות האדם

אלרעי פרייס: "מגבלות חמורות יעזרו להאט תחלואה"

ג'ו ביידן
ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

נוסף על כך, המתח שנוצר בשבועות האחרונים בין ישראל ללבנון והמתקפה על הספינה הישראלית במפרץ עומאן, מחזקים את ההבנה בממשל כי איראן נחושה לערער את יציבות האזור, על אף הסנקציות והמשא ומתן המתקיים כביכול.

כזכור בחודש שעבר, מנהיגה העליון של איראן עלי חמינאי אמר כי "טהראן לא תקבל את הדרישות העקשניות שהציגה ארה"ב במהלך השיחות להחייאת הסכם הגרעין, שנחתם בין המדינות בשנת 2015". חמינאי טען כי ארה"ב לא הצליחה להבטיח שלא תנטוש בעתיד שוב את ההסכם, ממנו, פרשה וושינגטון בשנת 2018 בהחלטת הנשיא לשעבר דונלד טראמפ. "האמריקנים פעלו באופן פחדני וזדוני", אמר לטלוויזיה הממלכתית של איראן.

המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי
המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי | צילום: רויטרס

בנוסף, המנהיג העליון הסביר כי ארה"ב כבר הפרה את ההסכם בעבר וכעת אינה מוכנה להתחייב שלא תעשה זאת שוב. כידוע, מאז ה-9 באפריל איראן ושש המעצמות מנהלות שיחות בניסיון לחזור להסכם הגרעין. הסבב השישי של השיחות בין המדינות החל ב-20 ביוני, רק יומיים לאחר שאיש הדת השמרן אברהים ראיסי נבחר כנשיא איראן החדש. בינתיים, טרם נקבע מועד לחידוש השיחות.