שבעה הרוגים וקרוב למאתיים פצועים בהפגנה נגד שלטון סודאן

עשרות אלפי בני אדם יצאו לרחובות חארטום בדרישה להעביר את השלטון מידי המועצה הצבאית, ולכונן שלטון אזרחי. בכיר בצבא הסודאני: "צלפים שזהותם אינה ידועה פתחו באש לעבר אזרחים ושוטרים"

זמן צפייה: 00:54

שבעה מפגינים נהרגו בהפגנה נגד השלטון הצבאי שהתקיימה אתמול (ראשון) בחארטום, בירת סודאן, ו-181 נוספים נפצעו. מתוך הפצועים, 27 נפגעו מאש חיה. סגן יו"ר המועצה הצבאית בסודאן, מוחמד חמדאן דגאלו, אמר כי צלפים שזהותם לא ידועה פתחו באש לעבר אזרחים ושוטרים שיצאו לרחובות. עדי ראייה סיפרו כי בחלק מאזורי העימות בין המפגינים למשטרה, ירו השוטרים לעבר הקהל גז מדמיע.

עשרות אלפי בני אדם יצאו אתמול לרחובות הבירה כדי בהפגנה הגדולה מזה שבועות בעד כינון משטר אזרחי. האופוזיציה בסודאן, "כוחות החירות והשינוי", קראו למפגינים לצאת בהמוניהם לרחובות, לרגל יום השנה ה-30 לעלייתו לשלטון של עומר אל-באשיר, שהודח לפני כחודשיים. תאריך זה היווה גם המועד האחרון שהציב האיחוד האפריקני להעברת השלטון לידיים אזרחיות – בטרם יוטלו סנקציות כלכליות על המדינה.

בחודש אפריל, שבועות לאחר שהודח מתפקידו כנשיא סודאן, עבר עומר אל-בשיר אירוע מוחי קל. מצבו הפיזי יציב, אך מצבו הנפשי הידרדר והוא מוזן בכפייה לאחר שסירב לאכול או ליטול את תרופותיו. כך דווח בסוכנות הידיעות הטורקית "אנדול".

עוד בחדשות 13:

דיווח: נשיא סודאן המודח עבר אירוע מוחי – מצבו יציב

תושבי סודאן קראו לממשל אזרחי – בכירי המועצה הצבאית התפטרו

צבא סודאן: הנשיא עצור, המועצה הצבאית השתלטה על המדינה

מפגינות נגד השלטון הצבאי בסודאן
מפגינות נגד השלטון הצבאי בסודאן | צילום: רויטרס

לאחר מעצרו, הודיעה המועצה הצבאית כי לא תסגיר את אל-באשיר לבית המשפט הבין-לאומי, שם יעמוד בפני אישומים בגין רצח עם ופשעים נגד האנושות, ובמקום זאת תעמיד אותו לדין בגבולות המדינה.

לפי דיווח ב-"פייננשל טיימס" יום קודם לכן, אמרו מנהיגי המחאה כי הם לא מכירים יותר בסמכות המועצה הצבאית, שלדבריהם מורכבת משאריות של הממשל האסלאמי בראשו עמד אל-בשיר במשך שלושים שנה. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה אתמול כי ממשלת המעבר הצבאית במדינה מנהלת דיונים על הקמת מועצה אזרחית-צבאית משותפת, אחת מהדרישות שהעלו פעילי המחאה במדינה. בריאיון לרשות השידור הממשלתית אישר מנהיג המועצה הזמנית, עבדל פתח אל-בורחן שהנשיא לשעבר ובכירים נוספים מפמלייתו נמצאים במעצר.

מפגינים מניפים את דגל סודאן בהפגנה בחארטום
מפגינים מניפים את דגל סודאן בהפגנה בחארטום | צילום: רויטרס

אל-בשיר הודח מתפקידו ב-11 באפריל לאחר 30 שנות כהונה. זאת, ברקע ההפגנות שנמשכו כמה חודשים, בעצימות הולכת וגוברת. שעות לאחר מכן הודיע רשמית צבא סודאן בשידור חי בטלוויזיה הממלכתית, כי הנשיא נעצר וכי השילטון כעת בידם: "המועצה הצבאית החליטה ליטול אחריות על המדינה".

לטענת הצבא, המועצה הצבאית העליונה, הצבא וכוחות הביטחון עקבו זמן רב אחר מוסדות המדינה שפעלו בשחיתות וגרמו לעוני וחוסר תקווה לאזרחים. "למרות הסבל הרב, העם הסודאני נשא בסבל בסבלנות. העם יצא להפגנות מאז דצמבר, אלה היו הפגנות לא אלימות. אנו מצרים על הקורבנות, בין אם מבני העם ובין אם מכוחות הביטחון", נמסר.