לוחם החופש שהפך לרודן: נשיא זימבבואה לשעבר מת בגיל 95

רוברט מוגאבה לחם להשיג שלטון עצמאי במדינה האפריקנית ושלט בה ביד רמה מאז זכתה לעצמאות ב-1980, תחילה כראש ממשלה ובהמשך כנשיא. הוא הודח לפני כשנתיים בהפיכה צבאית לאחר שלטון של 37 שנים

זמן צפייה: 00:17

נשיא זימבבואה לשעבר, רוברט מוגאבה, מת בגיל 95 בסינגפור לאחר התדרדרות מתמשכת במצבו הבריאותי.

מוגאבה היה נשיאה הראשון של זימבבואה מאז עצמאותה והודח מהשלטון בהפיכה צבאית בנובמבר 2017. הוא שלט ביד רמה במדינה במשך שלושה עשורים, עד שהחליט למנות את רעייתו גרייס לסגניתו. צעד זה הוביל את הצבא לתפוס את השלטון ולעצור אותו.

כתבות נוספות בחדשות 13:

בצה"ל מעריכים: חזבאללה יוציא לפועל פיגוע נוסף בצפון

"האם אני הבאה בתור?": אלפים הפגינו בדרום אפריקה נגד רצח נשים

"צריך להמשיך לחיות ולשמוח": אביו של דביר שורק מספר על האובדן

רוברט מוגאבה עם אשתו גרייס
רוברט מוגאבה עם אשתו גרייס | צילום: רויטרס

מוגאבה פעל פוליטית למען שחרור זימבבואה משלטונות זרים ואף נכלא ב-1964. הוא שהה במאסר עשר שנים והשתחרר ב-1974. עם שחרורו הקים את "צבא השחרור האפריקאי הלאומי של זימבבואה", במטרה להיאבק במשטר. ב-1979 הצליחו מתנגדי השלטון במאבקם והשיגו את כינונה של חוקה חדשה. כשנה לאחר מכן, נבחר מוגאבה לראש ממשלת זימבבואה.

בעשור הראשון לשלטונו נערכו שינויים בממשל. משרת ראש הממשלה בוטלה, ומוגאבה הפך לנשיא, שסמכויותיו עובו. הוא נבחר מחדש לתפקיד זה ב-1990, ב-1996 וב-2002, חרף תלונות על זיופים ועל איומים על בוחרים.

מאז ביסס את שלטונו, הפך מוגאבה לאחד המנהיגים השנויים במחלוקת באפריקה, אם כי הוא נהנה מפופולריות יחסית ביבשת, שבה זוכרים לו את חסד נעוריו על מאבקו לשוויון זכויות לשחורים.

ב-18 בנובמבר 2017 תפסו כוחות צבא זימבבואה את השלטון בפועל ולאחר שהוחזק במעצר התפטר מוגאבה באופן רשמי ב-21 בנובמבר.