מורסי נקבר בחשאי סמוך לקהיר: "מת כתוצאה מהתקף לב"

הלווייתו של נשיא מצרים לשעבר, שהתמוטט אתמול במהלך דיון בבית המשפט, נערכה בנוכחות אנשים בודדים. הטלוויזיה הממשלתית טענה מפי מקורות רפואיים כי נסיבות מותו היו טבעיות

זמן צפייה: 01:00

נשיא מצרים מוחמד מורסי נקבר הלילה (שלישי) בחשאי סמוך לקהיר. אחד מעורכי דינו של נשיא מצרים, אמר לסוכנות הידיעות הטורקית אנאדולו כי מורסי נקבר בבית קברות של האחים המוסלמים במזרח הבירה. הוא הוסיף כי ההלוויה התקיימה תחת אבטחה כבדה, בנוכחות מצומצמת של משפחתו ומבלי שהותר לתומכיו לקחת בה חלק.

בערוץ הטלוויזיה הממשלתית המצרית פורסם הלילה מפי מקורות רפואיים כי מורסי, שהתמוטט אתמול במהלך דיון במשפטו שבו נתבע בגין קשריו עם גורמים בקטאר שמטרתם לבצע הפיכה נגד האינטרס המצרי, מת כתוצאה מהתקף לב.

הבוקר, נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ספד למורסי, כינה אותו "קדוש מעונה" וקרא לנשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, רוצח.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

לאחר מות מורסי: מהפכת האחים המוסלמים תסתיים סופית • פרשנות

נשיא מצרים לשעבר מוחמד מורסי מת בבית המשפט

א-סיסי ניצח במשאל העם: יוכל לכהן כנשיא עד שנת 2030

מוחמד מורסי בבית המשפט | צילום: getty images

כזכור, בעקבות מותו של הנשיא לשעבר, משרד הפנים המצרי הודיע על העלאת הכוננות במדינה מחשש למהומות של תנועת "האחים המוסלמים".

מורסי עלה לשלטון בשנת 2012 לאחר מהפכת האביב הערבי במצרים, והודח כשנה לאחר מכן. משפטו של מורסי החל ב-4 בנובמבר 2013, ובמהלכו הואשם יחד עם 14 בכירים נוספים באחים המוסלמים ברצח והסתה לרצח של מפגינים במהומות שלפני הדחתו. מורסי כפר באשמה, ובהמשך הואשם גם בהדלפת סודות לקטאר, קשירת קשר עם חמאס, ערעור היציבות במדינה ובארגון בריחה מהכלא בזמן מחאות האביב הערבי.

[brightcove_iframe video_id='news-abroad-20190618-1100' autoplay='0' credit='' desc='תמונות סמוך לבית הקברות בו נטמן מוחמד מורסי' kid='1_0heh3rsi' duration='40'']

ב-21 באפריל 2015 נגזרו עליו ועל 12 חברים נוספים באחים המוסלמים 20 שנות מאסר ללא אפשרות חנינה. ב-16 במאי נגזר עליו עונש מוות, אך כחצי שנה לאחר מכן בוטל עונש המוות שנגזר עליו, אך נשארו 60 שנות המאסר שהוטלו עליו.

מוחמד מורסי בתא במשפט
מוחמד מורסי בתא במשפט | צילום: צילום מסך

מורסי, איש ארגון האחים המוסלמים, נולד ב-1951, במחוז א-שרקיה שבצפון מצרים, נישא בשנת 1979 לבת דודו, ונולדו להם במרוצת השנים חמישה ילדים.

בין השנים 2005-2000 כיהן מורסי בפרלמנט המצרי כמועמד עצמאי, שכן באותה תקופה הוגבלה השתתפותם של חברי האחים המוסלמים בפוליטיקה המצרית. ב-2006 נעצר במהלך הפגנה ונכלא למשך שבעה חודשים.

עם תחילתה של מהפכת האביב הערבי, במהלכה יצא הציבור במצרים לרחובות בדרישה להדחת הנשיא המכהן, חוסני מובראק, ולכינון דמוקרטיה במדינה, נעצר מורסי במסגרת גל מעצרי מנע, אך כעבור יומיים, ב-30 בינואר, איבד מובארק את השלטון, ומורסי שוחרר. בשבועיים שלאחר מכן הושלמה המהפכה במדינה.

עימות בין תומכי מורסי ומתנגדיו באלכסנדריה
עימות בין תומכי מורסי ומתנגדיו באלכסנדריה | צילום: רויטרס

ביוני 2013, שנה לאחר שנבחר, התקיימו מחאות ענק בקריאה להתפטרותו. ב-3 ביולי, בתום אולטימטום שהציב לו הצבא המצרי, בראשות שר ההגנה עבד אל-פתאח א-סיסי, הודיע הצבא למורסי שאינו עוד נשיא מצרים, ולמעשה כונן הפיכה צבאית. מורסי נעצר, הואשם בכך שהנחה להרוג חיילים ובקשירת קשר עם חמאס, והוחלט כי יעמוד לדין.