נמשכים הקרבות ליד בירת לוב; בעולם קראו לצדדים לחזור למו"מ

לאחר שעלה ל-32 מניין ההרוגים בעימותים, הצטרפה שרת החוץ של האיחוד האירופי לקריאת ארה"ב והאו"ם להגיע להפסקת אש. מדינות ומוסדות בינ"ל החלו בפינוי צוותים מטריפולי

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו קרא הבוקר (שני) לכוחות המורדים בלוב לעצור את המתקפות על הבירה טריפולי ולהיכנס למשא ומתן עם הממשל המרכזי. זאת, לאחר שעלה ל-32 מניין ההרוגים בעימותים הניטשים ליד הבירה מאז יום חמישי. הכוחות המורדים, תחת פיקודו של גנרל חליפה חפתר, מתקדמים בימים האחרונים לכיוונה של טריפולי במטרה לכבוש אותה. "ארה"ב מודאגת מאוד מהלחימה ליד טריפולי ומתנגדת נחרצות למתקפה הצבאית שמוביל חליפה", נכתב בהודעה לתקשורת שפרסם פומפאו. "המהלך נגד הממשל המרכזי מסכן את חיי האזרחים ואת התקווה לעתיד טוב יותר עבור העם הלובי".

שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, קראה אף היא לכוחות היריבים במדינה להגיע להפסקת אש מטעמים הומניטריים ולחזור למשא ומתן. מוגריני הפצירה במנהיגים הלובים להימנע מהסלמת המאבק הצבאי ואמרה כי שרי החוץ של האיחוד האירופי, שיוועדו היום בלוקסמבורג, צפויים לתמוך בקריאתה. במקביל, מדינות רבות ומוסדות בינלאומיים החלו לפנות את הצוותים שלהם מלוב.

כוחות המורדים בלוב
כוחות המורדים בלוב | צילום: רויטרס

הכוחות המורדים, שמכונים "הצבא הלובי הלאומי" ובראשם עומד גנרל חפתר, תוקפים בדרום ומערב העיר טריפולי מאז יום חמישי שעבר. ראש הממשלה הלובי, פאייז אסראג', האשים ביום שבת את חפתר בניסיון הפיכה ואמר כי המורדים ייתקלו בהתנגדות עזה.

כ-2,200 אנשים נמלטו מדרום טריפולי מאז הארבעה באפריל, כך על פי דוח שפרסם היום משרד האו"ם לתיאום עניינים הומוניטריים. על פי הדוח, אזרחים רבים נלכדו בעיר ונותקו משירותי החירום. "הגיוס המהיר של כוחות בלוב עלול להסתיים בעקירה משמעותית של אזרחים", נכתב בדוח. בסוף השבוע ביקש האו"ם מהצדדים להכריז על הפסקת אש בת שעתיים כדי שניתן יהיה לפנות אזרחים ופצועים, אך הלחימה המשיכה.

הרודן הלובי מועמר קדאפי
הרודן הלובי מועמר קדאפי | צילום: רויטרס

המדינה מתמודדת עם אי יציבות פוליטית ואלימות מאז 2011, אז הופל מהשלטון הרודן מועמר קדאפי. במדינה פועלות עשרות מיליציות צבאיות שנאבקות על השלטון, אך בתקופה האחרונה חלק מהמיליציות חברו לממשל המרכזי שמגובה על ידי האו"ם ומקום מושבו הוא בטריפולי. וחלקן חברו ל"צבא הלובי הלאומי" שמנהיג חפתר, אנטי-אסלאמיסט שמגובה על ידי מצרים ואיחוד האמירויות ומבוסס במזרח המדינה.