אקלים, כלכלה - וטראמפ: ועידת ה"ג'י 7" נפתחה בצרפת

מנהיגי המדינות המתועשות יתכנסו בביאריץ וידונו בשלל האתגרים הגלובליים: כלכליים, סביבתיים, חברתיים ובטחוניים. הנושא יהיה המאבק בחוסר השוויון, אך במוקד יהיו גם האיום האיראני והברקזיט

זמן צפייה: 00:29

אחר הצהריים (שבת) נפתחה בעיירה בביאריץ שבצרפת וועידת ה"ג'י 7", ועידת המדינות המתועשות השנתית, בפעם ה-45. מנהיגי 7 המדינות, ארה"ב, בריטניה, קנדה, גרמניה, צרפת, איטליה ויפן, וכן נציג מהאיחוד האירופי, צפויים לדון בין היתר בנושאים כלכליים ובהסכמי סחר, בנושאי איכות הסביבה וההתחממות האקלימית, ואתגרים בינלאומיים נוספים, כמו הטרור והמתיחות עם איראן. השנה מוקד הדיונים, כך הוגדר מראש, יהיה "המאבק בחוסר השוויון".

הוועידה תימשך שלושה ימים ותינעל ביום שני. מנהיגי המדינות כבר החלו להגיע למקום, בהם נשיא ארה"ב טראמפ, כשהוא מלווה במלניה. בפתח הפסגה אמר נשיא צרפת עמנואל מקרון, שמארח את הוועידה, כי הוא "מקווה שמנהיגי המדינות יסכימו לסגת ממלחמת הסחר שכבר מערערת את היציבות הכלכלית ברחבי העולם", זאת לאחר האמירות הרדיקליות בנושא מצד טראמפ כלפי סין אתמול בהן פניה לחברות אמריקניות "לחפש אלטרנטיבה לייצור במקום סין", זאת לאחר הודעת בייג'ינג על הכוונה להעלות מיסים על סחורות אמריקניות כחלק ממלחמת הסחר.

הוועידה תתקיים בצל השריפות הקשות המשתוללות באמזונס שבברזיל. מוקדם יותר השבוע הגדיר מקרון את השריפות כ"קטסטרופה עולמית", ואף הספיק בימים האחרונים לתקוף את מקבילו הברזילאי, ז'איר בולסונרו, על כך שהוא משקר בעניין השפעת מדיניותו על השריפות. בולסונארו עצמו לא נשאר חייב, ואמר כי "מקרון הוא בעל מנטליות קולוניאליסטית צרפתית".

הפסגה הראשונה התקיימה ב-1975 בהשתתפות שש מדינות, במטרה "לפתור את המשבר הכלכלי העולמי"; קנדה הצטרפה שנה מאוחר יותר. על פי נתוני קרן המטבע הבינלאומי, 7 המדינות מחזיקות בכ-57% מהעושר העולמי, בשווי של כ-317 מיליארד דולר.

חוסר הסכמות בולט. טראמפ מקרון ומרקל
טראמפ, מקרון ומרקל | צילום: רויטרס

ביקורת רבה נמתחת באופן תדיר על הפסגה הזו, בין היתר על חוסר האפקטיביות שלה, לפחות לטענת המבקרים. לרוב מול המנהיגים המכונסים מתקיימות גם הפגנות רבות, של ארגונים ירוקים, אנטי קפיטליסטיים ועוד. בהקשר הזה, אחת המשימות המורכבות של המדינה המארחת הוא ביטחון הפסגה, שמארחת את בכירי המנהיגים העולמיים.

בולטת בהיעדרותה מקבוצת המדינות המתועשות בין היתר סין, שנחשבת למעצמה כלכלית השניה בגודלה בעולם אחרי ארה"ב; אך יחד עם זאת התל"ג הסיני נמוך מאוד בשל גודל אוכלוסייתה העצום והפערים הכלכליים; בנוסף גם רוסיה אינה חברה בקבוצה למרות גודלה ועוצמתה. היא דווקא הצטרפה בשנת 1988 והפכה את גוש המדינות ל"ג'י 8", אולם בשנת 2014, לאחר סיפוח האי קרים, היא הושעתה. אחת ההצהרות הבולטות של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מאז שנכנס לתפקידו הייתה כי יפעל להשיב את רוסיה לשולחן הדיונים.

בשנה שעברה בלטו חוסר ההסכמות בין מנהיגי המדינות לטראמפ, בעיקר בשל מדיניותו הכלכלית הבדלנית והמכסים שהטיל, וכן בשל יחסו לנושאי האקלים  - לאחר פרישתו מהסכם פריז. בנוסף הצדדים חלוקים גם בצורך לצרף את רוסיה ל"ג'י 7". טראמפ עצמו סרב לאשר את השתתפותו השנה, אך הוא צפוי להגיע בכל זאת. גם השבוע הוא התעקש לדרוש את השבתה של מוסקבה. "אני לגמרי רואה את זה הופך לג'י 8", אמר לכתבים בבית הלבן.

נושא נוסף שצפוי לבלוט בפסגה הוא ה"ברקזיט", יציאתה ההולכת וקרבה של בריטניה מהאיחוד האירופי. למעשה, זו תהיה המפגש הפומבי הראשון של ראש הממשלה החדש של בריטניה, בוריס ג'ונסון, עם שאר מנהיגי העולם בפורום שכזה. ג'ונסון כבר הצהיר שהוא מתכוון להוציא לפועל את המהלך המורכב, שקודמתו בתפקיד תרזה מיי נכשלה בו, כבר באוקטובר הקרוב – עם או בלי הסכם עם האיחוד האירופי.