זריף: איראן תצמצם מחויבויות נוספות בהסכם הגרעין

שר החוץ האיראני הודיע על כוונה להפחית סעיפים נוספים בהסכם, כחלק מהלחץ שמפעילה טהראן על מדינות אירופה, על מנת לשפר את המסחר עמה. זה יהיה הצעד השלישי במסגרת הפחתת המחוייבות האיראנית

מוחמד ג'וואד זריף, שר החוץ של איראן | צילום: רויטרס

הקרב על הסכם הגרעין: שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף, הודיע היום (שבת) כי בכוונת איראן לבצע מהלך להפחתה נוספת מהמחוייבויות עליהן חתמה במסגרת הסכם הגרעין עם המעצמות בשנת 2015. הרקע למהלך, רצון ללחוץ על מעצמות אירופה החתומות על ההסכם לשפר את המסחר שלהן עם איראן, בעיקר בתחום הנפט, חרף הסנקציות שהטילה עליה ארצות הברית.

הצעד הזה יהיה השלישי במספר במסגרת המהלך הכולל להפחתת המחוייבויות האיראניות בהסכם, אותו מבצעת איראן בחודשים האחרונים. הצעד הראשון אותו נקטה במסגרת המהלך היה הודעה על הגדלת מאגר האורניום לרמה נמוכה שברשותה מעבר לרף המותר על פי ההסכם, 300 ק"ג; הצעד השני היה העשרת אורניום מעבר לרף המותר על פי ההסכם - 3.67%.

>> לכתבות נוספות בנושא: 

רה"מ: "נלחמים נגד איראן וחזבאללה – ושומעים על כך בימים אלה"

נשיא איראן בתגובה לסנקציות על זריף: "התנהגות ארה"ב ילדותית"

"ישראל תתקוף בקרוב מטרות איראניות נוספות בעיראק"

"הצעד השלישי של הפחתת המחוייבויות ייושם בסיטואציה הנוכחית", צוטט זריף בסוכנות הידיעות הפרלמנטרית של איראן ICANA, "אמרנו כבר בעבר, כי אם הסכם הגרעין לא ייושם במלואו על ידי שאר הצדדים, אנחנו נתנהל גם כן באותו האופן. כמובן שהצעדים שלנו יהיו במסגרת ההסכם שנחתם".

שר החוץ האיראני, מוחמד גוואד זריף
שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף | צילום: רויטרס (ארכיון)

ביום רביעי הוסיפה ארצות הברית גם את זריף לרשימת הסנקציות שהטילה על איראן.  נשיא ארה"ב דונלד טראמפ חתם על צו נשיאותי בנושא, בהמשך לסנקציות שהטיל בחודש שעבר נגד איראן, ושהתמקדו במנהיגה העליון של המדינה עלי חמינאי ומטרתן למנוע ממנו ומקורביו גישה לכלים כלכליים.

בכיר במשרד האוצר האמריקני אמר לאחר החתימה על הצו, כי זריף הוא הפנים הבין-לאומיות של איראן, שמגן על מדיניות הרדיפה של המשטר ועל דיכוי חופש הביטוי, וכי משרדו של זריף הוא המשך ישיר למדיניות המנהיג העליון של איראן ושל משמרות המהפכה. לדבריו, במשך זמן רב מדי התייחסו לזריף בארצות הברית כנציג לגיטימי של איראן, והיום פקעה סבלנותו של הנשיא טראמפ.

באשר לניהול משא ומתן אמריקני עם זריף, אמר הבכיר כי הוא אינו נחשב לאיש קשר מרכזי, וכי בבית הלבן מעדיפים לקיים כל קשר עם איראן באמצעות מתווך בעל יכולת השפעה. עד כה, הוסיף הבכיר, לזריף עטה כסות של המתווך המכובד של המשטר, אך דבריו האחרונים, כולל יחסו להומוסקסואלים ולכליאת העתונאי האמריקני ג׳ייסון רזיאן מעידים שלא כך הדבר.

בתגובה להודעת הבית הלבן, כתב זריף בחשבון הטוויטר שלו כי "הסיבה שארצות הברית שמה אותי למטרה היא שאני 'הפנים הבין-לאומיות של איראן'. האם האמת כל כך כואבת? לסנקציות אין שום השפעה עלי או על המשפחה שלי, כי אין לי שום רכוש או אינטרס מחוץ לאיראן. תודה שאתם מחשיבים אותי ככזה איום ענקי לאג'נדה שלכם".