"דברים שחלמנו לעשות": צה"ל הציג את יחידת הרחפנים החדשה

יחידת איסוף המודיעין החדשה של מערך 9900 כבר הספיקה להשתתף, בין היתר, בחיסולו של בכיר הג'יהאד האסלמי בהה אבו אל-עטא בעזה. "מקבלים תמונה של האויב ברזולוציה שמעולם לא הייתה לנו"

זמן צפייה: 01:03

צה"ל הציג היום (חמישי) את יחידת הרחפנים החדשה של אמ"ן הנקראת יחידת "הויזינט", האיסוף המודיעין של מערך 9900. היחידה כבר הספיקה לקחת חלק במבצע לחיסול בכיר הג'יהאד האסלמי בהה אבו אל-עטא בעזה, למפות בתלת מימד יעדים בגולן הסורי ולסייע בהכנות לסיפוח אפשרי בגדה.

היחידה אומנם נחנכה באופן רשמי רק לפני כשבועיים, אך פועלת כבר כשנה. במערך 9900 מתאפשר תיעוד ומיפוי תלת מימדי עשיר של מרחב היעדים, ברזולוציות חדות מאוד. "רק התחלנו למצות את התוצרים שהרחפנים מספקים לנו - דברים שחלמנו שאפשר לעשות ביחס למחיר הזול שלהם ופשטות ההפעלה שלהם", הסביר קצין מהיחידה. "מזערנו רכיבים וסנסורים כדי להתקין אותם על הרחפנים וכך אנו מקבלים תמונה של האויב ברזולוציה שמעולם לא הייתה לנו".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

ועדת ההיתרים: לא נדון בבקשת נתניהו למימון משפטו

בעקבות תחקיר חדשות 13: נעצר הרב מחולון – החשוד בעבירות מין

הזינוק בתחלואה: האכיפה בסופ"ש תוגבר – תתמקד באולמות אירועים

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-articles-part-2002071618' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='מערך 9900' kid='1_h7o7r05e' duration='107'']

חלק מהרחפנים מופעלים ע"י מנוע שקט יותר ממנוע הבנזין, אך הבעיה המרכזית צפויה להגיע, כנראה, במלחמה. בצה"ל עדיין לא גיבשו פתרון לתרחיש שבו עשרות או מאות רחפנים צה"ליים יהיו באוויר, יחד עם רחפני חזבאללה או חמאס, והניסיון להפיל את רחפני האויב יוביל להפלות דו צדדיות.

לעיתים, סיפרו בצה"ל, מופעלים הרחפנים ביודעין שיזוהו. לדבריו של הקצין, גם אם ייפלו כמה רחפנים - זה לא נורא. "הם זולים ולא ניתן להפיק מהם מידע רגיש על הפעילות שלנו, לרבות סוגיית תקשורת הרחפן".

מערך 9900
מערך 9900 | צילום: דובר צה''ל

הרחפנים מאפשרים איסוף של שטח רחב ולא דרך "קשית" מצומצמת כפי שיש מאמצעי איסוף אחרים. היחידה מפעילה כבר עשרות רבות של רחפנים, עם מצלמות מתקדמות ליום וללילה - ויכולה להפעיל את הרחפנים בזריזות, מה שמקנה יתרון של גמישות מבצעית לעומת הפעלת מל"טים או מטוסי צילום מאוישים.

היחידה, כאמור, סייעה לייצר את המודיעין החזותי במבצע לחיסולו של בכיר הג'יהאד האסלמי בהא אבו אל עטא בחודש נובמבר האחרון ברצועת עזה, באמצעות רחפנים, כפי שפרסמו כלי תקשורת ערביים. ב-9900 גיבשו תמונה מפורטת על המבנה בו גר אל עטא וחוסל בו בשנתו - גם על בסיס היסטוריה הנדסית שלו וניתוח הנתונים האדריכליים שלו.

מערך 9900
מערך 9900 | צילום: דובר צה''ל

באמ"ן הציגו גם יכולות איסוף ומיפוי מתקדמות ממגוון סנסורים שונים - מל"טים וגיחות צילום של מטוסי קרב, וכן מצלמות אבטחה מקומיות גם לטובת אימוני כוחות היבשה. בסימולטורים המתקדמים שפותחו ב-9900 יכולים כוחות ההנדסה והחי"ר לדעת את עובי קיר הבית לפני שיבחרו את גודל המטען עימו יפרצו את הקיר מבלי להתקרב אליו, למשל, ולעבד בזמן אמת את תוצרי הצילום למפה התלת מימדית המעודכנת שמול המ"פ או הטייס.

"כבר קרה שלוחמים חזרו ממשימה ואמרו שהרגישו שהיו ביעד הזה פעמיים, אחרי שהתאמנו עליו בסימולטור שכלל מפה מדויקת של מרחב הפעולה", הוסיף קצין אחר ביחידה. "יש לנו יכולת לאפשר ללוחם שיוצא מהנגמ"ש שלו לתא שטח אויב, להרים מכשיר עם מצלמה ולצלם את המבנה הראשון שמולו, וכך הוא יקבל מיד את מיקומו ותמונת המרחב, כמו שיש בגוגל".

מערך 9900
מערך 9900 | צילום: דובר צה''ל
מערך 9900
מערך 9900 | צילום: דובר צה''ל