הרכב קבינט הקורונה צומצם; הממשלה העבירה את תוכנית המענקים

קבינט הקורונה מונה כעת 10 שרים, בהם שר המדע והשר לבט"פ. שר החינוך - בחוץ. תוכנית המענקים, לפיה כל אזרח יקבל לפחות 750 שקל, תובא לחקיקת בזק. כ"ץ: "אם לא יועבר התקציב שנה"ל לא תיפתח"

זמן צפייה: 01:41

הממשלה אישרה היום (ראשון) את תוכנית "מענק לכל אזרח", כך שבקרוב - כמעט כל אזרח במדינת ישראל יקבל מענק על סך 750 שקלים, זאת על מנת לנסות ולהניע את פעילות המשק, שנפגע קשות בשל משבר הקורונה. במהלך הדיון על אישור התוכנית - שתובא לחקיקת בזק בכנסת, הזהיר שר האוצר ישראל כ"ץ כי "אם התקציב לא יעבור - שנת הלימודים לא תיפתח".

בתוך כך, הממשלה צמצה גם את הרכב קבינט הקורונה, כך שכעת בוועדה נמנים ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ, שר הבריאות יולי אדלשטיין, שר האוצר כ"ץ, השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה, שר החוץ גבי אשכנזי, שר המדע והטכנולוגיה יזהר שי, שר המשפטים אבי ניסנקורן, שר הכלכלה והתעשייה עמיר פרץ ושר הפנים אריה דרעי.

לכתבות נוספות בנושא >> 

שינויים נוספים בתוכנית המענקים: כך תקבלו את הכסף לחשבון הבנק

שר האוצר: "מתנגד לניסיון להחריג את ציבור הרווקים מהמענק"

נתניהו מציג את התוכנית הכלכלית
נתניהו מציג את התוכנית הכלכלית | צילום: קובי גדעון / לע''מ

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד מתח ביקורת על העובדה שאין נשים בקבינט הקורונה המצומצם, כמו גם השרה מירב כהן שגם מחתה על ההחלטה. בתגובה לדבריה אמר ראש הממשלה כי "יש הרבה דברים שאין בהם היגיון מלא, קיין כאן עיקרון של פריטטיות ולכן אני מבקש להעביר את ההחלטה כפי שהובאה".

השרה גילה גמליאל העלתה תמיהה על כך ששר החינוך, שאחראי על שני מיליון תלמידים, לא נמצא בוועדה ואמרה: "ההרכב הפריטטי בוועדות השרים – פתטי. מה ההיגיון ששר המדע יכהן כחבר בקבינט הקורונה במקום שר החינוך?"

"אחנו עובדים גם על תוכניות נוספות לעידוד המשק ולהזרמת כספים למי שנפגע מהקורונה", אמר נתניהו במהלך הדיון. "נמשיך להניע את גלגלי הכלכלה כדי להחזיר את האנשים למעגל התעסוקה". "לאור אישור התוכנית ולאור המגמה המסתמנת של השטחת העקומה", הוסיף השר אקוניס, "אני לא חושב שצריך לחזור השבוע על המגבלות שהוטלו בשישי ובשבת האחרונים".

לפי התוכנית, מקבלי קבצאות יהיו זכאים ל-750 שקלים נוספים. כמו כן, רווקים יזכו למענק מלא של 750 שקלים - למרות שכמעט וכלל לא נכללו בתוכנית. מנגד, עובדי המגזר הציבורי שמרוויחים יותר מ-30 אלף שקלים בחודש לא יקבלו מענק כלל, וכך גם אזרחים שמרוויחים יותר מ-640 אלף שקלים בשנה.

שר האוצר ישראל כ''ץ בוועדת הכספים
שר האוצר ישראל כ''ץ בוועדת הכספים | צילום: ערוץ הכנסת

בעקבות התנגדות שר האוצר, לא יוטל מס על אף אזרח שיקבל את המענק. כ"ץ, כזכור, גם הביע התנגדות למתן מענק מופחת לרווקים: "אני מתנגד לניסיונות להחריג את ציבור הרווקים מתוך המענק המיוחד המתוכנן עליו החליטה הממשלה. זו תהיה פגיעה קשה בחיילים וסטודנטים ורבים אחרים שתרמו ותורמים לחוסנה של ישראל ולכלכלתה".

עקב דרישת כחול לבן, הוחלט כי מקבלי קצבאות, כאמור, כגון קצבת סיעוד, קצבת נכות, הבטחת הכנסה, עולים חדשים נזקקים, מובטלים מעל גיל 67 וקשישים מקבלי הבטחת הכנסה יזכו למענק כפול. מדובר בכ-800 אלף אזרחים, ועלות התוספת תהיה כחצי מיליארד שקלים.