"חמאס לא עוצר": בצה"ל חוששים מעימות בדרום עם דעיכת הקורונה

בחסות משבר הנגיף, שורר בגבול הרצועה שקט שכמותו לא זכור כבר שנים. עם זאת, מפקד החטיבה הדרומית באוגדת עזה מזהיר: "קשה להעריך מה יקרה בקיץ" • תיעוד: צלף של הימ"מ פוגע בצלף של הג'יהאד

זמן צפייה: 06:37

עזה עברה יחסית בסדר את משבר הקורונה: רק אישה אחת בת כמעט 80 מתה מהנגיף. "הקורונה מייצרת רגיעה שהיא, להערכתי, מקומית", אמר אל"מ לירון בטיטו, מפקד החטיבה הדרומית באוגדת עזה, שנכנס לתפקידו בשיא המהומות. "אנחנו ננסה למתוח אותה ולייצר שקט עד כמה שאפשר, אבל זה לא שחמאס קופא על שמריו, הוא מתעצם צבאית. הם הבינו את המשמעות של כניסת הווירוס הזה פנימה, וזה גרם להם מאוד להתכנס פנימה, לייצר מתחמי בידוד".

התקופה של אל"מ לירון בטיטו בעזה מאופיינת גם בבידול חסר תקדים בין החמאס לבין הארגון השני בגודלו ברצועה, הג'יהאד האסלאמי. בסוף חודש פברואר האחרון, מיקם הג'יהאד צלף בדרום הרצועה. "תצפיתנית מסתכלת על החלון ורואה משהו עמום, ואז אני בחמ"ל מסתכל ואני רואה דמות", שחזר. "מרימה משקפת, מתכוננת לבצע את הירי. הכוח פה מזהה את זה, ואנחנו פוגעים בצלף". בסרטון המתעד את האירוע ניתן לראות ירי מדויק של צלף הימ"מ לתוך חלון הבית של צלף הג'יהאד. "אתה מייצר פה הרתעה מאוד משמעותית שמי שמגיע לכאן, אפילו בכסות אזרחית, חוטף", אמר בטיטו.

עוד בחדשות 13:

שב"כ: נתפס החשוד שהרג את לוחם גולני עמית בן יגאל

רה"מ על הירי באיאד אלחלאק: טרגדיה – מצפה שהמקרה ייבדק במלואו

"בוצע ממניע לאומני": המחבל שרצח את אורי אנסבכר הודה במעשה

אל''מ לירון בטיטו, מפקד החטיבה הדרומית באוגדת עזה
אל''מ לירון בטיטו, מפקד החטיבה הדרומית באוגדת עזה | צילום: חדשות 13

באירוע הדחפור, מפקד החטיבה הדרומית לקח החלטה להכניס פנימה לתוך הרצועה שופל כבד שלקח את גופת המחבל לשטח ישראל. מהאירוע הזה התפתח סבב לחימה נגד הג'יהאד האסלאמי וירי רקטות על הדרום. "הוא הצליח להרים אותו בצורה מאוד עדינה, אבל בדיעבד, וגם תוך כדי, אתה רואה שיש פה עניין של תודעה, של צילום לא טוב, ואני בנקודה הזאת הייתי צריך אולי לעצור ואולי גם להימנע מהאירוע הזה".

אחרי התפקיד הקשה והמותח בעזה, עכשיו צה"ל שולח אותו לצ'ופר – שנה שליחות בארה"ב. בטיטו מזדכה עכשיו על עזה וייסע רחוק מכאן לנקות ראש, אבל עזה הרי לא הולכת לשום מקום. "מפקד בצבא, בטח בעזה, צריך להיות מאוד פסימי ולהיות מוכן", אמר. "כל קיץ זה זמן למדינת ישראל למבצע או למלחמה. אבל גם צריך לזכור שאנחנו מוטרדים מאוד גם מגל שני של קורונה, ואני חושב שהדבר הזה עוד ימשיך להשפיע. כמה? להעריך מה שקורה בעזה בעוד שבוע זה קשה".