המו"מ כשל: הנשיא הטיל את הרכבת הממשלה על נתניהו

לאחר שפגישת נתניהו-גנץ במשכן הנשיא הסתיימה ללא הסכם, ריבלין הטיל על יו"ר הליכוד את המנדט. נתניהו: "צו השעה - ממשלת אחדות לאומית רחבה". ריבלין: "אם לא תקום ממשלה - האזרחים ישלמו"

זמן צפייה: 18:28

הפלונטר הפוליטי: הנשיא ראובן (רובי) ריבלין הודיע הערב (רביעי) על הטלת הרכבת הממשלה על רה"מ בנימין נתניהו, וממחר יינתנו לו 28 ימים לביצוע המלאכה. זאת בתום פגישה שנערכה בין השניים עם יו"ר כחול לבן בני גנץ, שהסתיימה ללא הסכם בין הצדדים.

ראש הממשלה נתניהו אמר: "אני עושה זאת מתוך ידיעה לא שיש לי סיכויים גבוהים יותר להרכיב ממשלה, אלא שאי היכולת שלי קצת קטנה מזו של אי היכולת של גנץ, משום ששנינו לא נוכל להקים ממשלה אלא יחד. צו השעה זו ממשלת אחדות לאומית, רחבה ומהירה".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-elections-2019-20190925-2056' autoplay='0' credit='צילום וידאו עומר מירון, מקליט בן פרץ/ לע"מ' desc='חתימה על המנדט להרכבת הממשלה' kid='' duration='0'']

לכתבות נוספות בחדשות 13:

בדרך לאחדות? גנץ ונתניהו ייפגשו הערב פעם נוספת עם ריבלין

בהיעדר התקדמות במו"מ: נתניהו צפוי לקבל המנדט – עוד הערב

חודש וחצי לאחר הפיגוע: צווי הריסה לבתי רוצחיו של דביר שורק

ראש הממשלה בנימין נתניהו, לאחר קבלת המנדט להרכבת הממשלה מהנשיא
ראש הממשלה בנימין נתניהו, לאחר קבלת המנדט להרכבת הממשלה מהנשיא | צילום: חדשות 13

"אנו צריכים את האחדות והפיוס הלאומי – קודם כל כדי להשיג פיוס לאומי, וחיוני בעת הזאת במיוחד. עברנו מערכת בחירות קשה מכל הצדדים ולכל הצדדים, ואנחנו צריכים לאחד את העם ולאחות את הקרעים", המשיך נתניהו.

"אבל אנחנו עומדים מול שלושה אתגרים כבירים: הראשון הוא ביטחוני, וכולנו רואים את התעוזה והחוצפה של איראן. זו לא גחמה וזה לא ספין – זה אתגר ביטחוני כביר והוא מתקרב במהירות עצומה. כדי להתמודד עם אתגר כזה אנחנו צריכים לשלב כוחות כי העם צריך להיות מאוחד ומוכן".

"הצו השני הוא הכלכלי שנלווה לביטחוני. צריך ממשלה רחבה כי מול האתגרים של איראן אנחנו נצטרך להקצות משאבים גדולים מאוד כדי לבנות בישראל את אושיות הביטחון הדרושות בשנים הקרובות, והדרך הזה מחייב הסכמה לאומית רחבה", אמר.

"האתגר השלישי הוא בגדר הזדמנות חד פעמית שלא תחזור – אנחנו יכולים להגיע להסכמות לאומיות במסגרת תוכנית המאה של טראמפ, שתוצג להערכתי רק אם נעמוד בחזית אחת רחבה. זה לא גחמה וזה לא ספין, אני מדבר מהלב ומהראש. מתוך ניסיון של שנים ארוכות בהובלת המדינה, הגענו להבשלה אפשרית של תנאים שיכולים לתת לנו מענה גם לאתגרים הביטחוניים והכלכליים וגם מענה כביר להזדמנות מדינית שלא הייתה בידינו ולא תהיה בידינו. לכל אלה דרושה ממשלת אחדות לאומית רחבה, והיא דרושה עכשיו".

בנימין נתניהו מקבל את המנדט מידי נשיא המדינה ראובן ריבלין
בנימין נתניהו מקבל את המנדט מידי נשיא המדינה ראובן ריבלין | צילום: חדשות 13

הנשיא ריבלין אמר: "מסיכום ההתייעצות עולה כי אין 61 קולות לא לנתניהו ולא לגנץ. הרכבת הממשלה תלויה בשאלה למי הסיכוי הגבוה ביתר להרכיב ממשלה, ובמצב הנוכחי 55 תמכו בנתניהו ו-54 בגנץ. אלא שעשרה מתוך 54 התומכים בגנץ הודיעו שלא ישבו איתו בממשלה – מכאן שהיכולת של נתניהו גבוהה יותר כרגע".

במהלך נאומו, ריבלין העלה הצעה שעשויה לפתור את המבוי הפוליטי הסתום: "לצד רה"מ שייבחר, ישונ החוק ויתן ממשות, כוח ועוצמה לתפקידו של ממלא מקום ראש הממשלה. הייחודיות שלו היא שבכל רגע שנבצר מרה"מ למלא את תפקידו – הוא, מ"מ רה"מ, משמש כראש הממשלה לכל דבר. ביקשתי גם להציע שהחוק יתוקן, כך שנבצרות לא תהיה מחויבת להיות מוגבלת לתקופה של מאה יום. הדבר יאפשר את המשך כהונתו של רה"מ כל עוד לא נמצא צורך בהודעה על נבצרות. אם הוא כן יצא לנבצרות, הוא ימשיך להיות ר"מ בתואר, אך סמכויותיו יועברו לממלא מקומו".

כמו כן הדגיש ריבלין כי: "בהחלטתי לתת למועמד הליכוד שיהיה הראשון שינסה להרכיב ממשלה, לקחתי בחשבון שמפלגת הליכוד – כמו גם מפלגת כחול לבן – התחייבו בפני הציבור להשיב את המנדט למוסד הנשיאות אם לא יצליחו להרכיב ממשלה".

לסיכום אמר ריבלין: "חבר הכנסת וראש הממשלה היוצא, בנימין נתניהו, חבר הכנסת והרמטכ"ל לשעבר, בני גנץ. נבחרי הציבור כולם. ידע העם בישראל - ניתן להקים ממשלה. אם תקום ממשלה, נכון, כולם ישלמו מחירים. אך אם לא תקום כזאת - אזרחי ישראל הם אלו שישלמו את המחיר הגדול מכולם. בשמו של העם היקר הזה היושב בציון, ולטובתם של אזרחי ישראל כולם, אני מאחל לך ולכם הצלחה.

בנימין נתניהו, ראובן ריבלין, בני גנץ
בנימין נתניהו, ראובן ריבלין, בני גנץ | צילום: חדשות 13

כאמור, מוקדם יותר נתניהו וגנץ הגיעו לבית הנשיא כדי לקיים שיחה נוספת. תחילה נפגשו ריבלין גנץ ונתניהו, ביחד, ולאחר מכן יצא הנשיא מהפגישה וגנץ ונתניהו נועדו בארבע עיניים.

בזמן הפגישה, צייץ יאיר לפיד בטוויטר: "בני גנץ יהיה ראש ממשלה וביבי ילך לטפל בתיקיו הפליליים. הניסיונות השקופים של הליכוד לסכסך לא מרשימים אף אחד אצלנו".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-state-policy-20190925-1844' autoplay='0' credit='עומר מירון, מקליט בן פרץ / לע"מ' desc='רה"מ נתניהו וגנץ הגיעו לפגישה עם הנשיא ' kid='' duration='0'']

בין הליכוד לכחול לבן ניצתה מחלוקת בנושא צוותי המשא ומתן. בליכוד אמרו שהתכוננו לפגישת צוותים במקביל לפסגת רבלין. בכחול לבן טענו שלא תוכננה כלל פגישה מקבילה, ולכן לא הגיע צוות כחול לבן, אך צוות הליכוד התייצב בבית הנשיא.

בעוד כשעתיים, ככל הנראה, יטיל הנשיא על המועמד הנבחר את המנדט. במעמד זה יחתום ריבלין על כתב המינוי, וימסור אותו לידי המועמד בלשכתו. לאחר החתימה יישאו דברים הנשיא והמועמד הנבחר.

ביום שני, כזכור, נערכה הפגישה המשולשת הראשונה בין ריבלין, נתניהו וגנץ. לאחר כשעה ורבע הנשיא יצא מהחדר, וראשי שתי המפלגות הגדולות נשארו לדון בארבע עיניים. לאחר כחצי שעה נוספת, השניים סיימו את פגישתם וסיכמו שלא לפרט בשלב זה את תוכן השיחה. לפי בקשת הנשיא, ראש צוות המו"מ של הליכוד, יריב לוין, נפגש ביום למחרת עם ראש צוות המו"מ של כחול לבן, יורם טורבוביץ'.

צוות המו''מ של הליכוד, יריב לוין וזאב אלקין, בבית הנשיא | צילום: חדשות 13
הפגישה המשולשת בין נשיא המדינה יו''ר הליכוד וראש הממשלה נתניהו ויו''ר כחול לבן בני גנץ
הפגישה המשולשת בין נשיא המדינה יו''ר הליכוד וראש הממשלה נתניהו ויו''ר כחול לבן בני גנץ | צילום: עמוס בן גרשום/ לע''מ

על אף התחושה שיש לחלקים במערכת הפוליטית כי ראש הממשלה נתניהו עושה מאמצים להביא למערכת בחירות שלישית תוך שנה, המגעים בין כחול לבן לליכוד נמשכים, ובליכוד עדיין מנסים לשכנע את גנץ לוותר על הווטו שהטיל. אחת ההצעות שהציע הליכוד בפגישת נתניהו וגנץ הראשונה וכן בפגישת צוותי המשא ומתן שהתקיימה, הייתה שכחול לבן יוותרו על הדרישה לעמוד ראשונים בראשות הממשלה – ובתמורה לכך יקבלו תקופת כהונה מורחבת שעשויה להגיע גם עד שלוש שנים.

ראובן ריבלין, בנימין נתניהו ובני גנץ
ראובן ריבלין, בנימין נתניהו ובני גנץ | צילום: עמוס בן גרשום לעמ

ועדת הבחירות המרכזית פרסמה הלילה את תוצאות הבחירות הסופיות, לפיהן חל שינוי במספר המנדטים: מפלגת הליכוד עלתה במנדט ועומדת על 32 מנדטים, וזאת על חשבון יהדות התורה שירדה ל-7 מנדטים. בבחירות הקודמות, שנערכו באפריל, אירע תרחיש הפוך כאשר בתום ספירת הקולות יהדות התורה קיבלה מנדט נוסף על חשבון הליכוד.