גם זה בגלל הקורונה: תעשיית זיוף האלכוג'ל פורחת עקב ביקוש שיא

בפער בין הדרישה הגוברת והולכת לנוזל החיטוי הפופולרי לבין קושי היצרנים לספק אותה - נוצרה פרצה שאותה מנצלים יצרני החיקויים - שלא אושרו לייצור ולשימוש. "הוא פשוט לא מחטא"

זמן צפייה: 03:05

מגפת הקורונה: כמויות גדולות של בקבוקים מזויפים של נוזל החיטוי על בסיס אלכוהול, או בשמו העממי - "אלכוג'ל", מצויות בשווקים, בחנויות, במכולות ובמרכולים ברחבי הארץ. היה מי שזיהה את הדרישה הגוברת והולכת למוצר, והעדיף לייצר חיקוי מהיר וזול שיניב רווח גבוה.

עוזי שוורץ, מנכ"ל "שוורץ קוסמטיקה", סיפר כי "לקוח שלח לי תמונות של אלכוג'ל. הופתעתי מאוד מהדמיון הכללי וביום שישי כבר הוצפתי בחיקויים שונים. לא חיקוי אחד, אלא שלושה וארבעה חיקויים שונים".

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

מניין החולים בקורונה זינק ל-4,247 – 74 מהם במצב קשה

ספרד: 838 מתו ביממה האחרונה; 756 מקרי מוות נוספים באיטליה

שירות התעסוקה: "בקצב הזה – עד פסח יהיו יותר ממיליון מובטלים"

תהליך ייצור האלכוג'ל
תהליך ייצור האלכוג'ל | צילום: חדשות 13

לבד מהשינויים הקוסמטיים באריזת המוצר, דוגמת כיתוב "ניחוח מרענג" במקום "מרענן", "גיל" במקום "ג'ל" ופקק במקום משאבה, ישנם גם שינויים אקוטיים יותר עבור בריאותנו. הבקבוקים המזויפים נטולים אישור של משרד הבריאות - משמעות הדבר היא כי הם אסורים הן לייצור והן לשימוש.

"הייצור בתנאים לא מעוקרים, עם הרבה פתוגנים וחיידקים מסביב יכולים גם לגרום לנזק", אמר שוורץ והוסיף כי "המרכיב העיקרי בג'ל הוא 70% אלכוהול. שיעור נמוך מזה, או ללא אלכוהול כלל - לא עושה את העבודה ולא יחטא את הידיים".

הנוזל הנפוץ הפך זה מכבר למצרך שכמעט הכי נדרש בשוק, ובדיוק בגלל הסיבה הזו מתקשים היצרנים לעמוד בדרישה. הזייפנים נכנסו לפרצה שנוצרה בין ההיצע לביקוש - והצליחו לשווק את מוצריהם הלא-חוקיים. הזייפנים במעבדות הפיראטיות ראו את המחירים שאפשר לגבות בעבור הנוזל - והצמיחו תעשיית זיופים שמסכנת את בריאות כולנו.