מ"מ המפכ"ל פורש: "אי מינוי מפכ"ל קבוע נבע גם משיקולים זרים"

אחרי ההודעה על מינוי קובי שבתאי, ניצב כהן הודיע שיעזוב את הארגון: "נאלצתי להתמודד עם ניסיונות התערבות בעבודת המשטרה". כהן למקורביו: "מנעתי פוליטיזציה וזה מנע ממני להתמנות למפכ"ל"

זמן צפייה: 06:37

לאחר שהשר לביטחון הפנים אמיר אוחנה הכריז כי ימליץ למנות את ניצב קובי שבתאי למפכ"ל המשטרה, מ"מ המפכ"ל ניצב מוטי כהן, הודיע הערב (שלישי) על פרישתו. באיגרת ששלח לכלל השוטרים טען כהן כי "סוד גלוי הוא, כי ניתן היה במספר הזדמנויות במהלך השנתיים האחרונות למנות מפכ"ל במינוי קבע - נראה כי ההחלטה שלא לאייש את התפקיד במשך זמן כה ממושך לא הייתה נטולת שיקולים זרים".

בתוך כך, כהן אמר למקורביו כי "הוא סירב להתיישר עם אוחנה בעניין הטיפול הקשוח במפגינים נגד נתניהו בבלפור. היו ניסיונות פוליטיים של השר אוחנה להתערב בעבודת המשטרה. היו מינויים שהוא רצה לא הסכמתי. הוא לא נתן גיבוי לשוטרים בגלל שיקולים פוליטיים. הוא רצה שאעביר לו חומרי חקירה וסירבתי. מנעתי פוליטיזציה של אוחנה במשטרה וזה מה שמנע ממני להתמנות למפכ"ל".

עוד כתב כהן כי "התמודדנו יחד עם אחת מהתקופות המורכבות שהיו. לצד האתגרים המוכרים, בתקופה האחרונה נאלצתי להתמודד גם עם אתגרים מסוג חדש - ניסיונות להתערבות בעבודת משטרת ישראל. מעורבות שאין לה מקום בארגון ולא נתתי לה יד".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

השר אוחנה הכריע: מפקד מג"ב ניצב קובי שבתאי ימונה למפכ"ל הבא

נתניהו החליט: סגן ראש המוסד ימונה לראש המוסד הבא

יפעת שאשא-ביטון מצטרפת למפלגה של גדעון סער

ניצב קובי שבתאי, מפקד משמר הגבול
ניצב קובי שבתאי, מפקד משמר הגבול | צילום: דוברות מג''ב

בתגובה להודעת מ"מ המפכ"ל מסר השר לביטחון הפנים: "שר אמור להיות מעורב בענייני משרדו, ושר ביטחון הפנים חייב להיות מעורב בעבודת המשטרה, גם אם זו תופעה חדשה עבור מישהו במשטרה או בשירות הציבורי בכלל".

לאחר הכרזתו, כתב השר אוחנה כי "הרעיון שעמד בבסיס החלטתי לגבי העומדים בראשות שני הארגונים הוא שמחד, אני סבור שלעומד בראש יש צורך בהיכרות מעמיקה עם הארגון וניסיון בתפקידים שונים, ומאידך – אני מאמין ששני הארגונים זקוקים לריענון ולשינוי. לכן, עשיתי כמיטב יכולתי לבחור מועמדים שיעמדו בשני התבחינים", הסביר אוחנה.

"שבתאי הוא קצין ערכי, יוזם, בעל נסיון עשיר ועטור צל"שים. הוא הוביל את החיל בתקופה הקשה והמאתגרת של אינתיפאדת הסכינים, במהלכה לוחמי ולוחמות משמר הגבול ניצבו בחזית לשמירה על שלומם וביטחונם של אזרחי ישראל. משמר הגבול הפך תחת פיקודו לחיל המבוקש ביותר לשירות בקרב צעירות וצעירים בישראל".

שבתאי, בן ה-56, נשוי ואב לשלושה, התגייס לפני כ-30 שנה למשטרת ישראל כלוחם בימ"מ לאחר שהשתחרר מצה"ל כמ"פ בצנחנים. מאז שירת במגוון רחב של תפקידים ובהם מפקד תחנה ומפקד שני מרחבים בטרם מונה לתפקידו האחרון כמפקד משמר הגבול. במהלך שירותו נפצע מספר פעמים במהלך פעילויות מבצעיות, לאחריהן קיבל את עיטור המופת בשנת 1995 ואת עיטור האומץ בשנת 2004. שבתאי בעל תואר ראשון במנהל עסקים ותואר שני בחינוך.