בלעדי לחדשות 13: צפו בריאיון המלא עם ג'ארד קושנר

איש הסוד של טראמפ התייחס לפלונטר הפוליטי, סיפר על תוכנית השלום הצפויה להתפרסם בקרוב ותקף את ג'ו ביידן - דבר שזכה להתייחסותו של הנשיא עצמו • קראו את תמלול הריאיון המלא

זמן צפייה: 17:44

היי, ג'ארד, טוב לראותך.

תודה.

מה שלומך?

בסדר.

אתה נהנה מהחורף שלנו?

כן. היינו לוקחים את החורף הזה.

ג'ארד קושנר, יועצו הבכיר של הנשיא דונלד טראמפ, תודה לך על הריאיון הזה.

כמובן. טוב לראותך.

הגעת לישראל בתקופה של אי-ודאות פוליטית גדולה, נפגשת עם בני גנץ בפעם הראשונה, נפגשת עם בנימין נתניהו. מה היה הרושם שלך, האם אנחנו קרובים לממשלת אחדות?

נראה מה יקרה. אני חושב ששני המנהיגים שנפגשתי איתם רוצים לנסות ולהתקדם ולהביא את המדינה... המסר שהבאתי איתי הוא שנפתחות הזדמנויות חשובות באזור כרגע, ואמנם היו לנו הישגים בשנים האחרונות אבל ישנן הזדמנויות נוספות שנוכל לנצל יחד. לכן יהיה נהדר אם ישראל תמצא את הדרך להרכיב ממשלה, כדי שנוכל להתחיל לטפל במשימות ובהזדמנויות שבראש סדר העדיפויות.

  האם ביקשת מנתניהו ומגנץ בפגישות שלכם שיעשו כל שביכולתם כדי למנוע מערכת בחירות שלישית, לנסות ולמצוא פתרון?

זה תלוי בהם. שניהם... הם המומחים בטיפול בעניין זה ואני מקווה שהם ימצאו דרך לעשות זאת.

אבל המסר שלך זה שהם לא צריכים לבזבז זמן?

המסר שלי הוא שהברית בין אמריקה לישראל היא חזקה. תחת הנהגתו של הנשיא טראמפ התאמצנו מאוד כדי לחזק את הברית בין ישראל לאמריקה. השגנו רבות, בין אם זה העברת השגרירות או ההכרה ברמת הגולן. היחסים הנוכחיים בין שני הצבאות ושיתוף המודיעין הגיעו לרמה היסטורית וזה טוב מאוד, אבל האזור משתנה ויש הזדמנויות נהדרות רבות שאפשר לנצל. אבל בישראל צריכה להיות ממשלה כדי לעשות זאת.

למה אתה מתכוון כשאתה אומר "הזדמנויות"?

אני חושב שכל האזור משתנה עכשיו. אני חושב ש... לאחר ביקורי כאן, אני ממשיך לסעודיה. יש עמדה שונה באזור, מדינות רוצות לעשות עסקים רבים עם ישראל מבחינה כלכלית. יש רצון רב לשיתוף פעולה צבאי עם ישראל ולדעתי תחת הנהגת הנשיא טראמפ אנחנו רואים שהאזור הזה הולך ומתקרב, אבל צריכה להיות ממשלה כדי לנצל כמה מההזדמנויות האלה ואני מאמין שהן קיימות היום.

זו הייתה פגישתך הראשונה עם בני גנץ. איך התרשמת ממנו?

תראה, בני היה רמטכ"ל נהדר בצה"ל ועשה שם עבודה נהדרת, וברור שהוא שירת את ישראל בצורה נפלאה. נראה שכוונתו היא טובה, לנסות ולעשות דברים טובים בישראל, ואני מקווה שהוא יצליח לשתף פעולה עם ראש הממשלה נתניהו ולמצוא דרך להתקדם.

תוכנית השלום האמריקנית - פרסום התוכנית גם נתון להרכבת ממשלה כאן. האם דנת בנושא הזה עם גנץ ונתניהו?

רק מבחינת התזמון. יש לנו רצון אמיתי לפרסם את התוכנית שעבדנו עליה. עבדנו עליה זמן רב. אנחנו חושבים שדברים רבים שנוסו בעבר לא צלחו, אז ניסינו לעשות משהו שונה. יש לנו רעיונות רבים שדיברנו עליהם רבות עם מנהיג האזור, מנהיגים באירופה, מנהיגים ברחבי העולם, ואנחנו רוצים להציג את הרעיונות האלה. ואני מקווה שננצל את ההזדמנות הזאת כדי לקרב בין שני הצדדים בסוגיה שהם שותפים לה מזה זמן רב.

כשאתה מדבר על הזדמנויות וכשאתה אומר לנתניהו ולגנץ, תראו, יש הזדמנות - האם פרסום תוכנית השלום הוא חלק מההזדמנויות האלה?

במאה אחוז. תראה, אני חושב שביטחון ישראל הוא דבר חשוב מאוד לאמריקה ומן הסתם, חשוב מאוד לישראל. ואני חושב ששלום עם הפלסטינים הוא צעד מכריע אם הם רוצים ביטחון באזור לטווח הארוך. למען האמת, גם עבור הישראלים - ככל שהכלכלה הפלסטינית תשגשג והפלסטינים ירגישו טוב בנוגע לעתיד שלהם, לדעתי, כך זה יטיב עם ישראל ויטיב עם הפלסטינים, וזה דבר שאפשר להשיג רק אם מוציאים דרך לצאת מהתסבוכת הקיימת ולהגיע לדפוס חדש שמספק את ההזדמנות הזאת.

אז אתה חושב שעדיין קיים סיכוי שהתוכנית תפורסם לפני שאמריקה תצלול לתוך מסע הבחירות של שנת 2020 ויעסקו רק בפוליטיקה ולא במדיניות חוץ?

אני חושב שהנשיא הצליח להרחיק את המדיניות מהפוליטיקה. אחת הסיבות שאני אוהב לעבוד עבור הנשיא טראמפ היא שהוא תמיד עושה את הדבר הנכון לדעתו ולא את הדבר שלדעתו הוא פופולארי מבחינה פוליטית, ואני חושב שזו הסיבה שהעם האמריקני אוהב אותו, כי הוא שונה מרוב הפוליטיקאים. אני חושב שאלה שני דברים שאפשר להסתכל עליהם בנפרד. הנשיא טראמפ יקבל את ההחלטה שלדעתו היא ההחלטה הנכונה בהתבסס על ההזדמנות הטובה ביותר, לדעתו, לקידום האינטרס  האמריקני וגם לעזור לבעלות בריתנו.

לפני הבחירות האחרונות שנערכו כאן, ראש הממשלה נתניהו הודיע שהוא מתכנן לספח את ההתנחלויות בגדה המערבית ואת בקעת הירדן. האם הצהרתו הייתה מתואמת בדרך כלשהי עם הבית הלבן?

תראה, בקעת הירדן היא דבר שבחנו אותו זמן רב ודיברנו על כך עם המומחים השונים הרבים בישראל. מנקודת מבט ביטחונית, אנחנו מבינים עד כמה חיונית בקעת הירדן לביטחון ישראל, וברור שזהו דבר שנביא בחשבון. שוב, אחד הדברים שהממשל מתגאה בו זה שאנחנו נמצאים בעמדה שבה אנחנו באמת מכבדים ומבינים את צורכי הביטחון של ישראל ואנחנו מנסים להתקדם ולהבטיח ש... ישראל נמצאת בשכונה קשה ואנחנו עושים ככל האפשר כדי לעזור לישראל להישאר בטוחה.

כשנתניהו דיבר, הוא לא דיבר רק על ביטחון אלא גם על ריבונות. האם אתה חושב שהבית הלבן יתמוך במהלך כזה של סיפוח בקעת הירדן לישראל וריבונות ישראלית בבקעת הירדן?

תראה, אם תוגש הצעה ממשית, נבחן אותה ונדון בכך, אבל אנחנו מקווים שלאחר הרכבת הממשלה נוכל לבחון את התמונה המלאה של מה שנרצה לראות, ושוב, זה כולל פשרות של שני הצדדים אבל גם הזדמנויות רבות, כדי ששני הצדדים יוכלו להתקדם בתוכנית. אנחנו מתמקדים במידה רבה בדברים החיוניים להבטחת עתיד ישראל.

אז אתה לא שולל את האפשרות של סיפוח כלשהו של בקעת הירדן.

ברק, אתה יודע שאנחנו אוהבים לשמור על אפשרויות פתוחות. זו הדרך של טראמפ.

הנשיא טראמפ אמר באו"ם בשנה שעברה, ואני מצטט, הוא אמר, "אני חושב שאנחנו הולכים בדרך של פתרון שתי המדינות. אם תשאלו את רוב האנשים בישראל, הם יסכימו עם זה." האם תוכנית השלום האמריקנית תלך בדרך של פתרון שתי המדינות?

אנחנו נגיש את התוכנית ואמרתי זאת בעבר, התוכנית היא יותר מסמך אופרציונלי שמתאר פרטים טכניים רבים של הדרך שבה שני הצדדים יוכלו לחיות בדו-קיום, ואני מאמין שזו הדרך הישימה ביותר והיא מספקת לאנשים את הבטיחות הרבה ביותר, הביטחון הרב יותר, ההזדמנויות הרבות ביותר. אני חושב שברגע שנתמודד עם הפרטים, נוכל להתמודד עם העקרונות החשובים ביותר. אחד הדברים שעיכבו את התהליך זמן רב זה אנשים שהשתמשו במונחים כמו "פתרון שתי המדינות", ולמונח הזה יש משמעות שונה עבור אנשים שונים וכתוצאה מכך, לדעתי, הדברים נכשלו. נדבר על הדברים החשובים כשנתמודד עם הפרטים ונציג את זה כחבילה אחת.

ישנו משבר עמוק בין ארה"ב לפלסטינים, זה לא סוד. האם חושב שיש אפשרות להתחברות מחדש?

לא הייתי מכנה את זה "משבר". אמריקה מסתדרת מצוין ואני חושב ש... שוב, יש לנו מדיניות מחמירה מאוד בממשל טראמפ ולפיה אנחנו מסתכלים על כל הסיוע הזר שאנחנו מעניקים ואנחנו שואלים כיצד זה מקדם את האינטרס האמריקני. אנחנו מוכנים להיפגש עם הפלסטינים, אבל אנחנו לא מוכנים לעשות זאת כשלא מכבדים את אמריקה, ואנחנו לא מוכנים לעשות זאת כשמדובר בהשקעה גרועה. אם מסתכלים על מה שקרה במשך זמן רב עם הסיוע האמריקני לפלסטינים, אפשר לראות שהכסף הזה הושקע, אבל שוב, הכלכלה לא השתפרה במיוחד, מצב זכויות האדם שם לא השתפר במיוחד, אין שם חופש עיתונות. אנחנו נמצאים במצב שאנחנו רוצים לראות את הכלכלה הזאת משגשגת. אחד הדברים הנהדרים שיצאו מוועידת בחריין היה שאנשים באמת הגיעו לראות מה מעכב את ההזדמנות של העם הפלסטיני לחיות חיים טובים יותר, וזה נובע בעיקר מהממשל - לא מישראל ולא מאמריקה - אלא העובדה שהמקום לא בר-השקעה. אם אפשר ליצור אווירה של בטיחות, ביטחון, חוקים, אז הרבה יותר חברות ירצו להשקיע שם כדי לעזור לעם הפלסטיני וזה יוביל למקומות עבודה נוספים, לשכר עבודה גבוה יותר וחיים טובים יותר.

אבל אתה לא מודאג מכך שתגישו את התוכנית והם לא יסכימו להתחייב?

תראה, אני חושב שלמשא ומתן צורות רבות ואנשים נוקטים עמדות שונות, אבל אני מנסה להפריד בין עמדת משא ומתן לעמדה אמיתית. בסופו של דבר אני מאמין שאנשים יפעלו מתוך היגיון. כשהגשנו את ההצעה, היא הורדה יותר מ-1.3 מיליון פעמים. היו לנו פגישות רבות עם קהילת העסקים הפלסטינית, רוב הפגישות היו חשאיות כי שוב, הם חיים במקום שבו הממשל אומר, אל תיצרו קשר ואין להם החופש לבוא וליצור קשר. רבים מהם רצו להיות שם, חלקם הגיעו. אנחנו ממשיכים ליצור קשרים עם המגזר העסקי הפלסטיני ורבים מהם אהבו את זה, כי הם יודעים שאם הם יצליחו להשיג השקעה כזאת ואם הם יצליחו ליצור שם שינויים בחוק, זה יאפשר להם יותר חופש. הם יודעים שהם יכולים ליצור כמות אדירה של מקומות עבודה. הפלסטינים הם יזמים יוצאים מן הכלל ואני חושב לכלכלה שלהם יש פוטנציאל אדיר. תחשוב על זה, הם נמצאים בסמוך לישראל שזו אחת הכלכלות המשגשגות ביותר באזור, השכר הממוצע בישראל הוא בין הגבוהים בעולם, ואם הגדה המערבית ועזה יוכלו להתחבר לכלכלה הישראלית יהיו להם משאבים טבעיים, תהיה להם הזדמנות אדירה לתיירות, תהיה להם הזדמנות אדירה לייצור. יכול להיות שם שגשוג כלכלי אדיר אם יתקבלו ההחלטות הנכונות.

לנשיא טראמפ היה הישג מרשים בימים האחרונים - חיסולו של אבו בכר אל-בגדאדי, מנהיג דאע"ש.

כן.

האם זה אומר שמבחינת ארה"ב המשימה הושלמה?

אני חושב שהנשיא טראמפ התמקד מאוד בשלוש השנים האחרונות וניסה להבין איך לקחת את האזור הזה ולהכניס אותו לדפוס חדש. כשהוא נבחר לנשיאות, היה בלגן בסוריה. היא הייתה בעיצומה של מלחמת אזרחים שבה נהרגו יותר מחצי מיליון אזרחים, חמישה מיליון אזרחים נוספים נאלצו לעזוב את ביתם, איראן התחזקה משמעותית, וחליפות דאע"ש הייתה בגודל אוהיו. היה בלגן בלוב ובעלות ברית רבות שלנו הרגישו שהן ננטשו. עבדנו קשה מאוד במהלך השנים האחרונות בניסיון ליצור כאן אווירה יציבה יותר. כבשנו בחזרה את שטחי החליפות של דאע"ש והעבודה שהוביל הנשיא יחד עם הצבא, הכוחות המיוחדים וקהיליית המודיעין במטרה להרוג את מנהיג דאע"ש היא צעד גדול קדימה. אבל יש לנו עוד עבודה רבה. הייתי אומר שהרכיב הנוסף שעבדנו עליו רבות זה המלחמה הארוכה שלנו באידיאולוגיה, ושיתפנו פעולה עם סעודיה ועם מדינות רבות אחרות כדי להילחם במימון הטרור וגם להילחם באידיאולוגיה. כי אם לא נילחם משמעותית באידיאולוגיה הזאת ואז ניצור הזדמנות כלכלית עבור אנשים, יהיו יותר ויותר מצבים כמו המצב שהיה עם דאע"ש. כך שהריגת המנהיג הייתה ניצחון סמלי גדול מאוד. אני חושב שזה היה חשוב מאוד עבור אמריקה, חשוב עבור העולם, חשוב עבור האזור. אבל בסופו של דבר יש לנו עוד עבודה רבה.

בוא נדבר מעט על סוריה. ישראלים רבים מודאגים מהחלטת הנשיא לסגת מסוריה ואולי אפילו לנטוש כמה מבעלי בריתכם כמו הכורדים, ואנשים שואלים את עצמם אם אותו הדבר עלול לקרות לישראל.

בדרך כלל מוסלמים אומרים דברים חיוביים מאוד על הנשיא. אני חושב שהצלחנו לעבוד מקרוב. השר פומפאו, היועץ לביטחון לאומי אובריין וסגן הנשיא פנס ביקרו בטורקיה. הצלחנו לגבש הסכם הפסקת אש ועכשיו נראה שהפסקת האש מחזיקה מעמד. ואני חושב שזה יוצר דפוס שאולי הופך יותר בר-קיימא. המצב שהיה קיים היה מצב שקרה בגלל הדרך שבה הם ניסו לשמור על הדברים במקומם, בין לחימה בדאע"ש וסוריה שלא מתפקדת. לכן אני מקווה שנצליח ליצור מצב יותר בר-קיימא. אבל כל ישראלי שחושב שיש לכך השפעה על יחסי ארה"ב-ישראל טועה טעות מרה, כי בהנהגת טראמפ, הקשר בין אמריקה לישראל התחזק משמעותית ואנחנו מתכוונים להמשיך ולעשות את אותו הדבר.

הגעת לכאן גם בתקופה פוליטית סוערת באמריקה. ישנו הליך ההדחה ותיערך הצבעה בימים הקרובים. האם אתה מודאג מכך שכל התהליך הזה ישתק את הממשל בדרך כלשהי?

התמודדנו עם זה גם שישה חודשים לפני שנבחרנו. ניסו להדיח את הנשיא בשלוש השנים האחרונות ולא הצליחו לעשות זאת. היתרון הגדול ביותר של הנשיא זה שהוא לא עשה כל רע ובשלב זה הם חקרו אותו שוב ושוב, ואני חושב שלעם האמריקני נמאס מזה. אז בזמן שהם מתמקדים בזה, ההישגים של הנשיא מוכיחים שאין להדיח אותו והוא ימשיך לעשות את הדברים שחשובים לעם האמריקני. הוא מוריד את מחירי התרופות, הוא משלים עסקאות סחר, יוצר מקומות עבודה, ואני חושב שכרגע הגענו לשיא חיובי בשיעורי האבטלה באמריקה. אנשים מרגישים בטוחים, שכר האנשים שבחלקו התחתון של הספקטרום עולה מהר, הפחנו רוח חיים בקהילות. העברנו לאחרונה רפורמת צדק פלילי היסטורית שמעניקה לאנשים הזדמנות נוספת. אנשים נוספים נכנסים לשוק העבודה, אמריקנים עובדים יותר מתמיד, כך שהכלכלה האמריקנית היא הסיפור הגדול וזה דבר שהנשיא מתמקד בו בכל יום. ושוב, אם חברי הקונגרס רוצים להיות שותפים לעבודה שאנחנו עושים כדי לנסות ולחזק את המדינה ולהפוך את המדינה למשגשגת יותר, אנחנו מזמינים אותם להצטרף אלינו. אם הם רוצים לשחק במשחקים מטופשים, ברור שנתמודד עם זה באופן המתאים, אבל לא נניח לזה להסיח את דעתנו כממשל.

אני רק רוצה לקצר בדברים אחרים ואולי כשאלת המשך לדברים שאמרת עכשיו. אתם גם נכנסים לתקופת בחירות וסגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן העניק לאחרונה ריאיון לסי-בי-אס ואמר שלא ראוי שהנשיא טראמפ מינה אותך ואת אשתך איוונקה, ביתו של הנשיא, לתפקידים בממשל. מה דעתך על ההצהרה הזאת?

תראה, הוא זכאי לדעה משלו, אבל חלק גדול מהעבודה שנתן לי הנשיא בשלוש השנים האחרונות היה לנקות את הבלגן שהשאיר מאחוריו סגן הנשיא ביידן. עבדתי קשה מאוד בשלוש השנים האחרונות כדי להעביר רפורמת צדק פלילי היסטורית שביטלה חוקים מחמירים מאוד, שנוצרו בחלקם על ידי סגן הנשיא ביידן לפני 20 שנה, ובעקבותיהם אמריקנים-אפריקנים רבים נכלאו. הם הרסו דור שלם והסבו נזק רב למדינה שלנו. סגן הנשיא ביידן עבד קשה מאוד במשא ומתן על השותפות הטרנס-פסיפית וניסה למכור את ההסכם הזה. אנחנו יצאנו מההסכם הזה וניהלנו משא ומתן על הסכם ארה"ב-מקסיקו-קנדה ועסקות סחר אחרות, שלדעתי עוזרות לשמר את הייצור האמריקני, מגנות על העובד האמריקני ועושות עבודה נהדרת עבור אמריקה ולבסוף, במזרח התיכון. אמרתי מקודם איזה בלגן היה כאן במזרח התיכון כי התנהלה מלחמת אזרחים בסוריה. ירשנו ח'ליפות דאע"ש, איראן הייתה חזקה, בלוב היה בלגן ורבות מבעלות בריתנו הרגישו נטושות, ועבדנו קשה מאוד בשלוש השנים האחרונות כדי לנסות ולשקם את המזרח התיכון ולייצב אותו הרבה יותר. תראה, יש לו דעה משלו. אני חושב שהנשיא טראמפ זכאי לבחור את הצוות שלו, ועבדנו איתו זמן רב ואני חושב שעשינו עבודה טובה וניסינו לעזור לו להצליח.

איוונקה ואתה חגגתם לאחרונה עשר שנים לנישואיכם. אז ראשית, מזל טוב.

תודה.

איך נראות ארוחות משפחתיות בבית משפחת קושנר-טראמפ?

תראה, בכל פעם שיש לנשיא הזדמנות להירגע, וזה לא קורה לעתים קרובות - הוא עובד כל הזמן, הוא באמת לא מפסיק לעבוד - זה תמיד מהנה. לפני עשר שנים היה לנו מזל רב והתחתנו. הייתה לנו חתונה יפהפייה, וחיינו בעשר השנים האחרונות היו מסע מדהים. הייתי אומר שזה לא התנהל בדיוק כמו שציפינו אבל באופן כללי זו הייתה חגיגה יפה מאוד ונהנינו מאוד יחד.

הנשיא מצטרף לפעמים לקידוש בשבת?

הוא היה איתנו כשערכנו את הטקס, כן.

דבר אחרון, אני צריך לשאול אותך על סיפור נפוץ. פעמים רבות נתניהו סיפר שלפני 30-20 שנה הוא היה מגיע לבית הוריך, והיה ישן בחדר שלך ואתה היית מגורש לישון על הספה. יש אמת בסיפור הזה?

הייתי ישן במרתף, כן.

ג'ארד קושנר, תודה רבה לך על הריאיון הזה.

-תודה רבה, ברק.

תודה.