סין: נשים שהוחזקו במחנות כליאה פוליטיים טוענות שעברו עיקור

עצירות מהמיעוט האויגורי שהוחזקו במחנות הכליאה של המשטר הסיני, המכונים "מרכזים לחינוך מחדש", סיפרו כי המחזור החודשי שלהן פסק לאחר שקיבלו זריקות בכפייה. "תוכנית שיטתית להנדוס חברתי"

מחנה כליאה בסין לבני מיעוטים
מחנה כליאה בסין לבני מיעוטים | צילום: רויטרס

נשים מוסלמיות מהמיעוט האויגורי שהוחזקו במחנות כליאה בסין טוענות כי מבצעים בהן הליכי עיקור שיטתיים. מדובר במחנות כליאה לקבוצות אתניות ולמיעוטים דתיים המכונים "מרכזים לחינוך מחדש", שמופעלים על ידי הממשל הסיני. "הם מזריקים לנו מפעם לפעם", סיפרה גולבאהר חלילובה בת ה-56, שהוחזקה למשך יותר משנה באחד המרכזים במחוז שינג'יאנג שבמערב המדינה.

בריאיון ברשת הטלוויזיה הצרפתית "France24" טענה חלילובה כי החומרים שניתנו להן גרמו לשינויים הורמונליים קשים בגופן. "אולצנו להצמיד את הידיים ולהוציאם דרך פתח קטן בדלת. מהר מאוד הבנו שלאחר הזריקות שנתנו לנו הווסת שלנו פסקה".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

ליצמן על החשדות נגדו: "מצפוני נקי ולא פעלתי ממניעים פסולים"

רצח חלפן הכספים בנתניה: המשטרה עצרה חשוד

חוזר למגרש הביתי: עמרי כספי חתם במכבי תל אביב

שוטרים סינים מחנה כליאה לבני מיעוטים
שוטרים סינים מחנה כליאה לבני מיעוטים | צילום: רויטרס

ברוב הזמן שבו הייתה כלואה היא שהתה ביחד עם עוד עשרות עצורים נוספים שהצטופפו בתוך תא בגודל של כשלושה על שישה מטרים, "כאילו היינו חתיכות בשר", אמרה חלילובה.

עדות דומה ניתנה על ידי מהריגול טורסון בת ה-30. בשיחת וידאו ששודרה במסגרת אירוע של ארגון אמנסטי בטוקיו, סיפרה טורסון שניתנו לה תרופות לא ידועות וזריקות במהלך הזמן שבו נעצרה במחנה כליאה ב-2017.

אישה מוסלמית מהמיעוט האויגורי בחבל שינג'יאנג שבמערב סין
אישה מוסלמית מהמיעוט האויגורי בחבל שינג'יאנג שבמערב סין | צילום: רויטרס

לדברי טורסון שגרה כעת בגלות בארצות הברית, לאחר מתן התרופות היא הייתה עייפה במשך כשבוע, איבדה את זיכרונה והרגישה מדוכאת. היא שוחררה ארבעה חודשים לאחר מכן, כשאובחנה כחולה במחלת נפש. בהמשך, הודיעו לה רופאים בארצות הברית כי היא עוקרה.

לטענת האו"ם וארגוני זכויות אדם, כמיליון בני מיעוטים כלואים במחנות פוליטיים בסין. חוקרים סוברים כי מתקני הכליאה הפועלים במדינה, הם חלק מ"תוכנית שיטתית להנדוס חברתי מחדש ולרצח עם תרבותי".

המשטר הסיני לעומת זאת דוחה את הטענות להתעללות ולפגיעות בדרכים אלו ואחרים ומתאר אותם כ"פייק ניוז". בממשל הסיני מתארים את מרכזי הכליאה כפנימיות המציעות הכשרות מקצועיות.