אחרי תביעת הענק בארה"ב: מניית "טבע" בצניחה

מניית החברה ספגה ירידה של 11% ואיבדה את מעמדה כחברה הגדולה ביותר בבורסה. זאת, יממה לאחר שיותר מ-40 מדינות בארה"ב הגישו תביעה נגד יצרנית התרופות, בטענה כי תיאמה מחירי תרופות

זמן צפייה: 03:04

יצרנית התרופות הישראלית "טבע" ספגה הבוקר (ראשון) ירידה חדה של 11% עם פתיחת יום המסחר בבורסה בתל אביב. זאת, לאחר תביעת ענק שהוגשה אתמול על ידי 40 מדינות בארצות הברית, הטוענת כי החברה תיאמה מחירים של יותר ממאה תרופות - לעיתים בשיעור של עד אלף אחוזים.

בעקבות הצניחה במנייה, ״טבע״ איבדה לראשונה זה שנים את מעמדה כחברה הגדולה ביותר בבורסה. שווי השוק של חברת IFF עומד כעת על שלושה מיליארד שקלים יותר מטבע, והיא מדורגת כרגע כחברה הגדולה ביותר. מתחילת השנה איבדה ״טבע״ קרוב ל-20% משוויה.

בטבע מבינים שעיקר תשומת הלב בשוק ההון מופנית לתביעת הענק האזרחית, אבל לדעתם המוקד נמצא בכלל בהליך אחר – חקירה פלילית שהממשל האמריקני מנהל באותה עילה של תיאום מחירי התרופות נגד טבע בימים אלה. אם החקירה תסתיים בלא כלום, מקווים בחברה שגם הקייס בתביעה הגדולה יישמט, ולכן יצרנית התרופות פועלת על מנת לשתף פעולה עם הרשויות האמריקניות, ולשם כך העבירה אליהם באופן יזום חומרים שנועדו הלהים את החשדות - בתקווה שהדבר יפוגג גם את העילה האזרחית.

מפעלי טבע
מפעלי טבע | צילום: רויטרס

אתמול דווח בסוכנות הידיעות האמריקנית "בלומברג" כי חברת התרופות הישראלית "טבע" חשודה כי היא עומדת במרכז קנוניה להעלאת מחירים מצד יצרניות תרופות גנריות בארצות הברית. לאחר חקירה בת כחמש שנים, אמש הוגשה נגד מעל לתריסר מנהלים בכירים בחברה תביעה - על ידי יותר מארבעים מדינות בארה"ב. לפי התביעה, היצרניות מואשמות בהעלאת מחיריהן של יותר ממאה סוגי תרופות. בחלק מהמקרים מדובר בהעלאה של למעלה מאלף אחוזים.

עוד דווח, כי מנהלים בכירים של חברות תרופות גנריות מוכרות בעבר ובהווה נתבעו. התביעה הוגשה על ידי ויליאם טונג, התובע הכללי של מדינת קונטיקט, שאמר כי "יש לנו ראיות שמוכיחות שתעשיית התרופות הגנרית הוציאה לפועל הונאה במיליארדי דולרים על חשבון האזרחים האמריקנים. כולנו תהינו למה ביטוח הבריאות שלנו ובמיוחד המחירים עבור מרשמים לתרופות גנריות כל כך יקרים בארצות הברית – זו הסיבה מדוע".

עוד בחדשות 13:

התביעה נגד "טבע": מה יעלה בגורלה של חברת התרופות? • פרשנות

תביעה נגד חברת "טבע": "הוציאה לפועל הונאה במיליארדי דולרים"

פומפאו: "איראן מהווה איום, אך נקדם בברכה ניסיון לקיים מו"מ"

מנכ"ל טבע, קאר שולץ
מנכ''ל טבע, קאר שולץ | צילום: חדשות 13

המדינות התובעות טוענות כי חברות התרופות הגנריות קשרו קשר על מנת לתאם מחירים לשם העלאתם - על מנת להימנע מתחרות. בין היתר, מוזכרת בתביעה מורין קבנו, סגנית נשיא בכירה לשעבר בחברה. כמו כן, בתביעה מוזכרים שמות של חטיבות ספציפיות בחברות התרופות, דוגמת "אקטביס" ב"טבע". נציגי החברות והבכירים המוזכרים בתביעה, לא הגיבו לדיווח.

התביעה נגד חברת התרופות הישראלית "טבע" אינה חדשה, ואישומים דומים הופיעו כבר לפני שנתיים. אלא שהדרמה האמיתית היא סביב היקף התביעה: 43 מדינות, מיליארדי דולרים, והטרמינולוגיה שבה השתמש התובע – קונספירציה רחבת היקף ביחס לאחת מחברות הפרמה הגדולות בעולם.

אחרי תקופה טובה בראשותו של המנכ"ל, קאר שולץ, החודשים האחרונים לא מאירים פנים לחברה. מתחילת השנה המניות שלה ירדו ב-11%, וזה נוסף לרשות ההגבלים העסקיים בארצות הברית, שמנהלת נגדה הליך בפני עצמו. אם הרשות תוכיח את הטענות שלה, הדבר עשוי לסייע לאותן 43 מדינות בתביעה האזרחית שלהן. כעת, נשאר להמתין ולראות מחר כיצד התביעה תשפיע על מניות החברה בבורסה.

משרדי חברת טבע בירושלים
משרדי חברת טבע בירושלים | צילום: AFP

התביעה מגיעה ברקע הניסיונות של השלטונות האמריקניים להוציא "כרטיס צהוב" לתעשיית התרופות כולה, ו"טבע" עלולה להיות הראשונה לשלם את המחיר. תעשיית התרופות ייקרה בעשרות, מאות ואף אלפי אחוזים את המחירים בשנים האחרונות. לאמריקנים אין ביטוח בריאות ממלכתי, לכן הממשלה לא היא שסופגת את ההתייקרויות, אלא חברות הביטוח שמגלגלות את תוספת התשלום לפרמיות של כל אמריקני.

חברת טבע מסרה בתגובה: "טבע מודעת לתביעה האזרחית שהוגשה אתמול, הטוענת לתיאום מחירים לכאורה בתעשייה הגנרית, כולל ביחס לטבע. הטענות בתלונה זו, ובתביעה האזרחית באופן כללי, הן בדיוק זה – טענות. טבע ממשיכה לבחון את הנושא באופן פנימי ולא התנהלה בכל אופן אשר עלול להוביל לאחריות אזרחית או פלילית. טבע מספקת תרופות באיכות גבוהה למטופלים בכל העולם ובתוך כך מחויבת לעמוד בכל החוקים והתקנות. אנו נמשיך להגן בנחישות על החברה".