נדודי שינה יכולים להיות גם מולדים , shutterstock

זו הסיבה למה אתם חייבים לטפל בנדודי שינה

לרגל יום השינה הבינלאומי שחל מחר, החלטנו לדאוג שתשנו טוב יותר. יצירת סביבה מתאימה, או מגוון טיפולים יכולים לעזור, וכדאי לטפל לפני שתפתחו בעיות נוספות

נדודי שינה הם שם כולל לתופעות הנגרמות מסיבות שונות, שתוצאתן אחת: הפרעה לשינה. שינה לא טובה, מקוטעת, עד כדי חוסר שינה במהלך הלילה ולמשך לילות רבים – כל אלו נחשבים לנדודי שינה, וביכולתם לפגוע קשות באיכות חייו של הסובל מהם. נדודי שינה יכולים להזיק מבחינה בריאותית, שכן שינה היא אחת הפעולות החשובות ביותר לתפקוד תקין.

כיצד מגדירים נדודי שינה ומה גורם לכך?

ההגדרה של נדודי שינה והאבחון הרפואי נעשים בהתאם לדיווחיו של המטופל עצמו. לעיתים ניתן להיעזר בבדיקה במרפאת שינה, כדי לעמוד על דפוס השינה של אותו אדם. ככלל, נדודי שינה יוגדרו כאשר האדם מתקשה להירדם, מתעורר פעמים רבות במהלך הלילה ללא סיבה נראית לעין או מתמודד עם יקיצה מוקדמת. כל אלו גורמים לו להרגיש כי לא ישן מספיק או לא ישן מספיק טוב, ומביאים להתפתחותה של עייפות מצטברת.

הגורמים לנדודי שינה רבים: הם יכולים להיגרם כתוצאה מדאגות וטרדות שונות (לדוגמה, מהמצב הכלכלי), ואז יגרמו לנדודי שינה קצרי טווח; הם יכולים להיגרם כתוצאה משינוי משמעותי בחיים (לדוגמה, מעבר לדירה חדשה או לאזור חדש) ואז יגרמו לרוב לנדודי שינה ממושכים יותר; הם יכולים להיגרם גם מסיבות נוירולוגיות, פיזיות או תורשתיות, על רקע מחלות שונות (כמו הפרעות נפשיות מסוימות), כתוצאה מנטילת תרופות מסוימות ועוד שלל גורמים.

אגב, ישנם נדודי שינה מולָדים – כלומר כאלו שמוגדרים כנדודי שינה 'לכל החיים', שהסיבה להם לא ברורה. עוד נציין כי נדודי השינה הם רק סוג אחד מתוך שורה של הפרעות שינה, ונחשבים נפוצים למדי.

מה הן ההשלכות של נדודי שינה?

כאמור, נדודי שינה עשויים לגרום לעייפות מצטברת ובכך לפגוע קשות בשגרת יומו של הסובל מהם – כמו גם לעצבנות יתר, לתסכול רב ועוד. עם זאת, לנדודי השינה השלכות פיזיות רבות, ולא רק נפשיות או מנטליות, שכן השינה, כידוע, היא חלק חשוב מאוד מחייו של כל אדם.

נדודי שינה עשויים לגרום להתפתחות תגובות נוירולוגיות איטיות, לעלייה במשקל, להיחלשות מערכת החיסון ולעליית הסיכון ללקות במחלות שונות, כמו לחץ דם או סוכרת ואף דיכאון כרוני וחרדות.

נדודי שינה עשויים לגרום להתפתחות תגובות נוירולוגיות איטיות, לעלייה במשקל, להיחלשות מערכת החיסון ולעליית הסיכון ללקות במחלות שונות

כיצד מטפלים בנדודי שינה?

ככלל, הדבר החשוב ביותר והבסיס לטיפול בנדודי שינה הוא מציאת התנאים האופטימליים לשינה. אנשים רבים סובלים מנדודי שינה פשוט משום שאינם מתאימים את סביבתם לצרכיו של הגוף בכל הנוגע לשינה, ולכן שנתם מופרעת בקלות.

אם כן, הצעד הראשון הוא 'להקשיב לגוף' ולנסות להבין מה דרוש לו כדי לישון כראוי. הצעד השני הוא יצירת סביבת שינה אופטימלית, אשר תכלול את העקרונות האלה:

  • הקפדה על חושך מוחלט והימנעות מאורות במהלך השינה (בעיקר 'אורות כחולים' ממסכים)
  • הקפדה על סביבה שקטה, עד כמה שניתן
  • שמירה על טמפרטורה נעימה
  • שימוש במיטה לשתי מטרות בלבד: קיום יחסי מין ושינה. ללא צפייה בטלוויזיה, קריאת ספר וכדומה
  • הקפדה על פעילות גופנית (ש"מעייפת" את הגוף ומוציאה ממנו אנרגיה) – אך לא בשעות הסמוכות לשעת השינה
  • הימנעות מקפה ואלכוהול לפני השינה

העקרונות הללו יסייעו לכם להשיג סביבה מתאימה לשינה וליצור היגיינת שינה נכונה. לצד אלו, ישנם כמה טיפולים שיכולים לסייע בהתמודדות עם נדודי שינה:

  • טיפול התנהגותי־קוגניטיבי (CBT): שיטת טיפול אשר בעזרת החשיבה החיובית, ועקרונות הלקוחים ממישורים טיפוליים אחרים, מסייעת להתמודדות הנפשית־פסיכולוגית עם נדודי השינה ואף מועילה בהתגברות עליהם
  • תרופות: מה שידוע בשפת הרחוב כ"כדורי שינה". תרופות אלו מסייעות להפרשת חומרים שונים בגוף המסייעים לשינה ותורמים להשגת ישנוניות. אחת התרופות הללו היא טונייט – תרופה משרת שינה ללא צורך במרשם רופא, ושאינה ממכרת (בניגוד לתרופות רבות ממשפחה זו)
  • רפואה אלטרנטיבית: גישות שונות מתחום הרפואה האלטרנטיבית, כמו שימוש בצמחי מרפא, נטורופתיה ואף דיקור סיני, עשויות לסייע בהתמודדות עם נדודי שינה
  • מדיטציה: המדיטציה ידועה כמרגיעה, משחררת, מרפה את המחשבה, ובכך היא יכולה לסייע בעיקר לאנשים אשר מתמודדים עם נדודי שינה הנובעים או משולבים עם חרדה, ואף עם דיכאון.

הכותב הינו ד"ר ליאוניד בוגוסלבסקי, מומחה לשינה