על הסביבה החינוכית להיות אסטטית ומאורגנת לפי שלבי ההתפתחות, shutterstock

מחפשים גן חדש? זה מה שאתם חייבים לברר

לא מספיק לקבל המלצות מהורים אחרים או להתרשם רק מהגננת. העתיד של ילדכם בידיים שלכם ולכן אתם חייבים לקרוא את זה לפני שאתם בוחרים גן

ילדכם עומד להיכנס לגן חדש, לצד ההתרגשות ישנן חששות והתלבטויות – כיצד אבחר את הגן הטוב ביותר עבורו? מה באמת יתאים לילד שלי?

לפני שמחליטים, אני ממליצה לבקר במספר גנים ופעוטונים  כדי להתרשם, לפגוש את הגננת והצוות החינוכי, להרגיש את האווירה בגן ולראות את הסביבה החינוכית. בנוסף, ישנן מספר נקודות שחשוב לשים אליהן לב  ושאלות שכדאי לשאול, בעזרתן תוכלו להחליט את ההחלטה הטובה ביותר, לכם ולילדכם.

הרקע המקצועי של הצוות

האם הגננת היא בעלת הכשרה אקדמית לתואר ראשון בגיל הרך עם ניסיון בעבודה בגיל הרך? כמה שנות וותק היא צברה? האם גם הצוות החינוכי עבר הכשרה מתאימה? האם הצוות החינוכי מקבל הדרכה ויעוץ מגורמים מקצועיים, כמו  פסיכולוג שמלווה את הצוות והילדים?

האקלים הרגשי של המסגרת החינוכית

מחקרים מראים שאיכות האינטראקציה בין הצוות החינוכי לילדים היא הגורם המרכזי לתהליכי התפתחות מיטביים. בעת ביקורכם בגנים השונים שימו לב להתנהגותם של הילדים ולאווירה השוררת בגן.  האם יש תחושת רוגע? האם הילדים שמחים? האם הצוות החינוכי מעניק להם מגע מתאים? האם מדברים עם הילדים "בגובה העיניים", פנים מול פנים? האם ישנה שמירה על שיח מכבד? האם הצוות מסוגל לתת מענה ברמה אינדיבידואלית, אישית לפי צרכיי הילדים?

יחס מספרי בין  הצוות למספר הילדים

בגיל הצעיר, ההמלצה היא מבוגר על כל 5 פעוטות. בגן בוגר, מבוגר על כל  8 ילדים. ברפורמה החדשה של משרד החינוך יש תקן לצוות הכולל גננת וסייעת לגן עם עד 35 ילדים.

מספר הילדים וגילאים

כדאי לבחון את מספר הילדים במסגרת: בפעוטונים, 12-13 ילדים ובגן הילדים רצוי עד 25 ילדים. יש לתת דגש גם על קבוצות הגיל בפעוטונים, מומלץ שיהיו בהפרש של כשנה, ובגן דו גילאי – 3-4 או 4-6  שנים. יש מסגרות בהן הגן הוא תלת גילי– 3-6 שנים. במקרה זה מומלץ לשאול על התכנית הפדגוגית ולבחון אם היא מותאמת לטווח הגילאים והצרכים ההתפתחותיים של הילד בכל שלב. האם מתקיימת עבודה בקבוצות גיל ע"פ רמת ההתפתחות?

סביבה חינוכית

על הסביבה החינוכית להיות אסטטית ומאורגנת לפי שלבי ההתפתחות. חלוקה לאזורי פעילות תוך יצירת גירוי, עניין, עידוד משחק, חקירה ופעילות מוטורית מגוונת. השולחנות והכיסאות מותאמים לגובה הילדים. המשחקים צריכים להיות בהישג יד ולילדים יכולת בחירה בין מגוון פעילויות או משחקים. צבעים נעימים לעין ותאורה לא חזקה מדי. אזורי מנוחה לילד שרוצה לקחת פסק זמן קצר. פינות ריקות, והזדמנויות בסדר היום להפוגה מהפעילות. אפשרויות להתנועע בזרימה בתוך המבנה, תנועה ומרחב בין פעילות לפעילות וגישה נוחה ונעימה לחצר. החצר הינה חלק בלתי נפרד מהפעילות החינוכית. חשוב לשים לב לעיצובה, עליה לשקף את ה"אני המאמין" החינוכי של הגננת. חצר מאתגרת, עשירה בגירויים, מאפשרת לילדים לחקור ולפעול בצורה מיטבית, מאתגרת ומפעילת חושים וחשיבה.

סדר היום

חלק משמעותי ובלתי נפרד מהגישה הפדגוגית של הגננת. כיצד הוא מחולק? זמני משחק חופשי, פעילות בתנועה, מוזיקה, סיפורים, זמני ארוחה, טיולים וכו'. האם מתקיימת גמישות בסדר יום בהתאם למזג אוויר או חוויות משמעותיות שמעסיקות את הילדים?  האם התכנים החינוכיים באים מתחומי עניין של הילדים ומשקפים את הקהילה שהמסגרת החינוכית נמצאת בה או שיש "למידה על פי נושאים"? ילד שחווה למידה משמעותית במסגרת החינוכית ומקבל עידוד לעסוק בתכנים שמעניינים אותו בתוך אקלים מיטבי הוא ילד שמתפתח ולומד לפתור בעיות ולחקור סוגיות שונות באופן עצמאי, הוא ילד שיוכל להתמודד מיטבית עם הדרישות של בית הספר.  

תקשורת פתוחה

היחסים של ההורים עם הגננת חשובים מאוד, עליהם לתת בה אמון מלא ולכן חשוב לבחון האם יש ערוץ פתוח בין הורים לגננת? האם יש פגישות אישיות במשך השנה ובטרם הכניסה למסגרת? האם ניתן לבקר במסגרת במשך שעות הפעילות בלי צורך לתיאום מראש? כיצד ומתי ניתן לתקשר עם הגננת?

המלצות של הורים

קבלו המלצות מהורים אחרים, אבל אין כמו מראה עיניים ותחושה אישית. רצוי לזכור שמה שמתאים להורים אחרים לא בהכרח יתאים לכם ולילד או ילדה שלכם.

בחירת מסגרת חינוכית לילדכם היא שלב חשוב ומשמעותי, בטרם הרשמתכם לגן נסו לקבל תשובות ומידע רב ככול שניתן. בחירת גן נכון, איכותי ומתאים היא שלב משמעות המעצב את הלמידה, האישיות, והאופי של ילדכם, משפיע לטווח הרחוק, ובעל השלכות מרחיקות לכת. גן טוב בונה ומעצב, גן רע יכול לפגוע, להשאיר צלקות ולהותיר אכזבות.

הכח והבחירה אצלכם.    


 

     

הכותבת הינה ד"ר אביבה דן, ראש החוג לגיל הרך במכללה האקדמית לחינוך "אוהלו" בקצרין