האם הילד מרגיש שהוא עומד בצפיות שלכם?, shutterstock

הילד סובל מחרדת בחינות? אולי זה אשמתכם!

התקופה הזו, לפני בגרויות החורף או קבלת תעודות המחצית, היא אחת התקופות הכי לחוצות בחיי הילדים שלכם. למה ייתכן שגם אתם מוסיפים ללחץ?

תקופת הבחינות מהווה עבור הילדים תקופה לחוצה מאוד, ואף מלווה  לעיתים בתסמינים גופניים לצד תסמינים נפשיים. התפקיד שלנו כהורים הוא להקל על הילדים בתקופה הזו ולתת להם מענה לצרכים שלהם.

לאילו תסמינים עלינו לשים לב?

  • תסמינים גופניים: יבואו לידי ביטוי בפעימות לב חזקות, רעידות בידיים ו/או ברגליים, זיעה מוגברת, צמא, קוצר נשימה או נשימות מהירות מדי, רגישות מופרזת לרעש, תחושות לא נעימות במערכת העיכול (לדוגמה: בחילות, הקאות ואובדן תאבון), נטייה להטלת שתן מוגברת, שלשולים.
  • תסמינים נפשיים: נוכל לשים לב לשיבושים בריכוז ובזיכרון עד לתחושה של בלק אאוט בקרב הילד, עצבנות מוגברת, מחשבות טורדניות הקשורות בכישלון אפשרי במבחן, הפרעות בשינה לפני המבחן (לדוגמה: קושי להרדם, שינה קלה מדי, חלומות מפחידים, התעוררות מספר פעמים בלילה והתעוררות בשעת בוקר מוקדמת מדי).

לרוב אנו עדים לתופעה של הימנעות מלגשת למבחן, אי הגעה למבחן, ניסיון לחמוק מלעשות את המבחן בתואנות מסוימות עד כדי יצירת חיכוך עם דמות סמכותית וזאת כדי לקבל תגובה שתמנע מלגשת למבחן.

למה זה קורה?

ציפיות ההורים מהילד - כאשר הילד יודע כי להוריו יש  ציפיות גבוהות ואפילו תגמול/פרס חומרי שווה ומפנק, לדוגמא, טלפון נייד חדש, הדבר מכניס את הילד למתח, מוסיף על המתח הבריא הקיים ומכניס ללופ של עמידה בציפיות של ההורה מול האפשרות לכישלון.

ישנם הורים שאת כל החלומות והשאיפות שלהם שמים על כתפי הנער עד כדי כך שהנער מרגיש חובה להצליח, מפחד לאכזב והדבר מוסיף למתח הבריא היוצר הנעה ללמידה עד כדי מצבים של חרדה.

אם כך מה עליכם כהורים לעשות?

  1. תיאום ציפיות מול הנער -  לתת לנער את האחריות ללמידה כשאנחנו ההורים ברקע. לא להבטיח הבטחות של מתנות ותגמולים.
  2. שיחות העצמה עם הילד- לתת לילד תחושה שאתם מאמינים בו. גם אם הציון במבחן לא יוצא כמו שרצה, יש מועד ב' ואתם תעזרו לו לקראת הבחינה. חשוב להדגיש את התהליך של הלמידה ופחות את הציון.
  3. מפגש חברתי למבחן - אם אתם יודעים שעוזר לילד ללמוד בקבוצה, הציעו להביא חברים ללמידה בבית. במקרה כזה עליכם לפנות את הבית מהפרעות, לקחת את האחים הקטנים למקום אחר אם צריך. ליצור אווירת לימודים שהילד וחבריו יוכלו להרגיש שאתם שם, מספקים להם את הכלים ללמידה.
  4. סימולציות - עזרו לילד בסימולציות של מבחנים, זה מכין אותם ללמידה ולחומר, בזמן המבחן ומענה על השאלות ויוריד את סף החרדה בבחינה עצמה.
  5. סדנאות ממוקדות לתלמידים עם חרדות מבחנים - יש בתי ספר ומוסדות המספקים מפגשים הכוללים גם הדרכת הורים פרטנית וקבוצתית להתמודדות עם החרדה.

במידה  ואתם מרגישים שהילד שלכם חרד מדי,  נצפים הסימפטומים הרשומים לעיל, יש לשקול את הנושא לחיוב ולהתייעץ עם הילד על אפשרות למפגשים מהסוג הזה.

  1. להתרענן -  אם אתם מרגישים שהילד נשאב מדי ללמידה, מזהים את התסמינים עליהם כתבתי קודם, כדאי להציע לצאת להתאוורר, ללכת לאכול במסעדה לאיזו שעה, לצאת לטיול קצר למטה, לסגור את הספרים לארוחת ערב משפחתית או ליצור חוויה שוברת שגרה אחרת לפי תחומי העניין של הילד.
  2. יש ליצור שיגרה קבועה ובריאה של למידה - הרגלי למידה רציפים כדאי שיהיו מגיל קטן. אלו כוללים: הכנת התיק ערב קודם, הכנת שיעורי בית ביום שקיבלנו אותם,  לא לדחות את העבודות לרגע האחרון אלא לחלק את  מטלות/משימות על-פני מספר ימים.
  3. יש לארגן את החוגים/אירועים בקפידה על מנת לא להעמיס על הילד. עומס במהלך היום רק יגרום לילד תחושה של לחץ, שהוא לא מספיק לעשות הכל ויכניס אותו לסיטואציה של,  "חייב להספיק".
  4. יש לקבוע שעות שינה מתוך הרגל קבוע ונכון ולא ללחוץ רק ערב בחינה ללכת לישון מוקדם. בכל גיל, שינה טובה היא קריטית ובגיל ההתבגרות  אף יותר לצורך ריכוז ולמידה טובה.
  5. עבודה עצמית - להאמין בילד, לתת לו תחושה של קבלה ללא תנאי ולהאמין בכך. הילד מזהה כשאנחנו לא אמיתיים וירגיש את הלחץ הסמוי עליו.
  6. למידה למבחן - להסביר לילד כי כבר מרגע הקניית החומר על ידי המורה יש להתחיל להתכונן למבחן, לא לחכות לערב לפני הבחינה או לעבור על זה זריז בבוקר. ללמוד לאורך זמן ולחזור על חומר הלימוד מידי יום ביומו כך שהילד "מתיידד" עם החומר, מכיר אותו ולא פוגש אותו לראשונה ערב המבחן.
  7. מעקב שלכם – בידקו האם הילד נמנע באופן קבוע מלהגיע לבית ספר ביום בו מתקיים מבחן ושוחחו איתו על כך.
  8. בבוקר המבחן יש להקפיד על שיגרת בוקר כהרגלה, הכוללת ארוחת בוקר, ובעיקר ללא שיחות "חופרות" ובנושא המבחן.
  9. מעורבות עם בית הספר והמורה – כדאי לשמור על קשר רציף עם בית הספר ולהבין מה הליך הלמידה המוקנה בכיתה. מה עושים עם ילד שמתקשה יותר ובוודאי אם זה הילד שלכם? האם יש שיחות אישיות לאורך השנה? חשובה מאוד המעורבות שלכם.

הכי חשוב, תזכרו, מדובר בתקופה מלחיצה מאוד עבור הילדים, הם מרגישים שהם נמדדים על  פי הציונים הללו ולעיתים נוצרת תחרות בינם לבין עצמם ומול החברים שלהם. עליכם להקל עליהם בכל דרך אפשרית, פשוט להיות שם עבורם ולא להוסיף על הלחץ שלהם, אשר קיים בין כה וכה.

הכותבת הינה  ד"ר תמר לימואי מיזן, יועצת חינוכית בתיכון גימנסיה חדרה - רשת תיכון גימנסיה, מנחת הורים, יועצת זוגית ומטפלת הוליסטית בילדים, בעלת קליניקה פרטית