קמפיין נתניהו ממשיך לנצל לרעה את פלטפורמת המסנג'ר של פייסבוק, אונליין 13

למרות האזהרות: נתניהו שוב מנצל לרעה את פלטפורמת המסנג'ר

שבוע אחרי שפייסבוק העולמית שיגרה התראה חריפה למטה נתניהו אודות השימוש המפוקפק שעשו שם בפלטפורמת המסנג'ר, נראה כי מנהלי הקמפיין לא ממש נירתעו והם עושים זאת שוב

בשבוע שעבר שיגרה פייסבוק הודעה חריפה למטה הקמפיין של נתניהו ודרשה מהם להפסיק לנצל את פלטפורמת המסנג'ר לרעה - זאת בניגוד לכללי השימוש שקבעה הרשת עצמה. כעת, שבועיים אחרי -נראה שמנהלי הקמפיין של נתניהו ממשיכים להתעלם מההתראה של פייסבוק ולנצל את המסנג'ר לטובת פעילות תעמולה פולשנית.

ביום חמישי האחרון שיגר בוט אוטומטי הודעה לגולשים שעשו לייק לעמוד נתניהו. ההודעה כללה את המילים "קבל את תמר זנדברג" והכילה למעשה קובץ וידאו בגודל 2.19 מגה בייט שמכיל תעמולת בחירות המבוססת על ידיעה שיקרית. 

 הבוט של קמפיין נתניהו וההודעה על זנדברג

הבוט של קמפיין נתניהו וההודעה על זנדברג ( יוסי לוי)

 

נראה כי קמפיין נתניהו עשה שימוש בבוט לטובת הפצת סרטון פייק ניוז שטען כי יושבת ראש מפלגת מרצ נבחרה לשמש כשרת החינוך במממשלה העתידית שתוקם על ידי מפלגת "כחול לבן" ברשות בני גנץ . הסרטון הכיל מספר קטעי ארכיון כמו גם משפט האומר כי לפיד וגנץ יקימו ממשלה בשיתוף מפלגות ערביות - עובדה שהוכחשה על ידי גנץ עצמו וראשי מפלגת כחול לבן בכמה הזדמנויות שונות.

ספאם במסנג'ר: סרטון התעמולה של הליכוד

ספאם במסנג'ר: סרטון התעמולה של הליכוד ( צילום מסך)

 

כאמור, הסרטון המדובר נשלח לגולשים ללא כל התראה מראש, כשהרושם שנוצר הוא כי ראש הממשלה עצמו שלח הודעה למשתמש. החלק הכי חמור בעניין הוא כי גם אם הנמען לא היה מעוניין להחשף לתוכן הסרטון - הרי שסרטון התעמולה השיקרי התנגן באופן אוטומאטי גם ללא כל לחיצה עליו. יש לציין שלפייסבוק כללים מאוד ברורים לגבי משלוח הודעות ספאם (הודעות דואר זבל) על גבי פלטפורמת המסנג'ר וכללי השימוש מוגדרים במערכת כמו גם חוקים ותקנון המפורסמים על ידיה.

רק בשבוע שעבר פורסם בחדשות 22 כי מטה נתניהו עשה שימוש שחרג ממגבלות השימוש שפייסבוק עצמה התירה - זאת למרות שפייסבוק עצמה היא זו שבעצם קובעת את גבולות הגישה של בוטים למידע. נראה כי מטה נתניהו כרה מידע מגולשים באמצעות סקרים ושאלונים ששלחו לגולשים - כמו גם מודעות שעודדו גולשים ליזום שיחות עם הבוט המדובר שפעל מחשבון המסנג'ר של נתניהו. בעקבות הארוע ההוא פייסבוק הודיעה כי צוות המדיניות של פייסבוק עומד בקשר עם אנשי הדיגיטל של קמפיין הליכוד על מנת לדייק את אופן השימוש שהם עושים במערכת הזו. כעת כאמור נראה שהשימוש המפוקפק שקמפיין נתניהו עושה בפלטפורמה נמשך.

בשנתיים האחרונות, ובעיקר לאחר התפוצצות פרשת קיימברידג' אנליטיקה , פייסבוק טוענת כי היא עושה כל שביכותה כדי למגר את תופעת הפייק ניוז וניצול הפלטפורמה שלה לרעה. לאור התנהלותה הפומבית קשה שלא לתהות מדוע הרשת החברתית מסרבת לנקוט פעולות קשות יותר מול עמוד הפייסבוק של נתניהו - בעיקר מאחר ונראה כי מנהליו לא ממש שינו דרכיהם בעקבות הפנייה של פייסבוק. יש לציין שהרשת החברתית השעתה עמודי פייסבוק ועמודי פרופיל פרטיים על הרבה פחות ממה שהוגדר על ידה  כ"ניצול לרעה" של הפלטפורמה על ידי מטה נתניהו - כך שהתנהלותה בכל סיפור הזה מעלה המון שאלות.

טרם פירסום הכתבה פנינו לפייסבוק לצורך תגובה. הפנייה נעשתה עוד ביום חמישי האחרון אך לצערנו זו לא נתקבלה גם 48 שעות אחר כך. במידה וזו אכן תתקבל נוסיף אותה לכתבה.