יאנגו מציגה: הזמנת מונית? קיבלת הרבה יותר ממה שביקשת

מנכ"ל יאנגו הגיע הבוקר לאולפן "בוקר אור" להגיב לטענות שלנו אודות ההרשאות המתירניות שהאפליקציה שלו דורשת מהמשתמשים וסיפק כמה תובנות מפתיעות על האפליקציה. צפו

הבוקר(ה') התארח מנכ"ל יאנגו ישראל, מפעילת אפליקציית ההיסעים הנושאת את אותו השם, בתוכנית הבוקר של ערוץ עשר "בוקר אור". אלפי הגיע כדי להשיב על טענות שהועלו בכתבה שהועלתה כאן במדור האונליין, על ידי כותב שורות אלו אודות הרשאות הגישה הדרקוניות שמבקשת אפליקציית ההיסעים מהמשתמש. 

כזכור, הטענות שהועלו בכתבה התמקדו בהרשאות הגישה המתירניות שאפליקצית החברה דורשת מהמשתמשים, זאת ביחס למתחרות האחרות שלה בשוק - גט ורקסי, הרשאות דוגמת גישה למיקרופון של המשתמש והיכולות להקים חשבונות נוספים במכשיר המשתמש - ללא ידיעתו או אישורו.

בתגובה לטענה כי האפליקציה דורשת מהצרכן להעניק לה יותר מדי הרשאות מהסמארטפון של המשתמש ביחס לאפליקציות ההיסעים האחרות בשוק, הפתיע אלפי, מנכ"ל חברת יאנגו ישראל, כשאמר: " אנחנו  לא חברת מוניות ואנחנו לא רק חברת הסעות -  אנחנו חברה טכנולוגית". יש לציין שהפונקציה היחידה שאפליקציית יאנגו ממלאת היא הזמנת מוניות.

חידת המיקרופון

בתגובה לטענה כי האפליקציה דורשת מהצרכן גישה קבוע למיקרופון של הסמארטפון, בניגוד לאפליקציות האחרות בשוק. אמר אלפי כי  "המיקרופון עובד בשונה מאפליקציות אחרות שגם הנהג וגם הלקוח לא יכולים לעשות טקסט מסג' (לשלוח הודעות טקסט) בהרבה מקרים, ואני בתור לקוח כשאני מזמין מונית, אני יכול לדבר ברוסית, הוא (האפליקציה) יתרגם לי את זה בגוגל טרנסלייט לעברית וישלח את זה כטקטס מסג' (שוב, הודעת טקסט) או כהודעה לנהג – שזה טכנולוגיה מתקדמת יותר מאשר לתת לנהג להקליד תוך כדי נסיעה. כדי שהטכנולוגיה הזו תעבוד צריך לתת הרשאה למיקרופון".

בדיקה שביצענו באפליקציה עצמה לא העלתה שום עדות ליכולות שליחת הודעות קוליות או תרגום כפי סיפר עליהן אלפי. האפליקציה מציגה לאורך שלושת המסכים העיקריים שלה רק יכולות טקסטואליות, כפי שמודגם בצילום המסך מטה:

 הממשק של יאנגו: איפה פיצ'ר ההקלטה הקולית עליו דיבר המנכ"ל?

הממשק של יאנגו: איפה פיצ'ר ההקלטה הקולית עליו דיבר המנכ"ל? ( צילום מסך/עשר אונליין)

 

נראה שכל יכולת שימוש או תרגום הקלטה קולית נעשה דרך ה-API של גוגל (ממשק התכנות של גוגל טרנסלייט). כל ׁ 

ניסיון שלי לאתר אפשרות לשלוח הודעה קולית לנהג או אפילו להקליד באמצעות הוראות קוליות דרך האפליקציה עצמה בלבד לא צלח ולא אותרה אפשרות שכזו. למעשה נראה כי בכל הקשור ליכולת קבלת פקודות קוליות יאנגו תלוי לחלוטין בגוגל. ולראיה - נטרלנו את ההרשאה של המיקרופון לאפליקציה ועדיין יכלנו להשתמש ביכולות הקוליות שלה - מאחר וכולן כאמור, מבוצעות בכלל דרך ממשק המכשיר של המשתמש (גוגל) ולא מהאפליקציה עצמה. חיזוק נוסף לכך קיבלתי כאשר ניטרלתי את הגישה למיקרופון בעבור יישומי גוגל אך התרנו ליאנגו לעשות בו שימוש - בסיטואציה הזו, כצפוי,  לא ניתן היה להשתמש בשום יכולת הקלדה קולית.

המשמעות של הדברים היא כי האפליקציה לא צריכה בכלל את המיקרופון של המשתמש כדי לפעול ולעשות שימוש בהקלדה קולית, אם כך מדוע נחוצה לה גישה אליו?  ייתכן, כמו שאלפי הסביר, שלאפליקציה אכן יש תרגום של כל מה שנאמר ונשמע על ידי המיקרופון, אבל לא עבור המשתמש - לפחות מבדיקה שלנו, אולי רק בעבור מפעילי הפלטפורמה.
 

חשבונות, חשבונות, חשבונות

וכאן מגיע החלק המעניין. כאמור הנקודה הכי רגישה בתחום הרשאות הגישה שהאפליקציה מבקשת קשורה לנושא הזהות, והיכולת להקים חשבונות משתמש נוספים ללא רשות שאלו בתורם יכולים להתממשק לאפליקציות חיצוניות. שוב, בהשוואה שערכנו גילינו כי רק יאנגו מבקשת מהמשתמשים אישור שכזה, ואילו גט ורקסי אינן. "אנחנו כחברה, כמו בגוגל, יש לנו אימייל" אמר אלפי, " יש לנו מיוזיק, ויש לנו מה שנקרא ערוצי יוטיוב ויש לנו עוד המון המון שירותים נוספים. כשאתה פותח חשבון אצלנו בחברה אתה בעצם קודם כל מקבל אימייל, אתה מקבל גישה לעוד המון דברים נוספים. כלומר אנחנו לא חברה רק של אפליקציית מוניות".

אז מה  המשמעות של הדברים הלכה למעשה? ובכן, לקוח שרוצה להזמין מונית ולנצל את המבצע האטרקטיבי למדי של החברה נאלץ לאפשר להעניק ליאנגו את היכולת להקים משתמשים על גבי המכשיר שלו כרצונה ולעשות שימוש באלו לטובת שירותים שהוא כלל לא חפץ בהם מלכתחילה.   

הצצה במדיניות הפרטיות של החברה מספקת הסבר מעמיק יותר לדרך הפעולה של יאנדקס, ממנה עולה כי במידה ופתחתם חשבון באפליקציית המוניות של החברה, הרי שהמידע שלהם משותף עם כל החברות בקבוצת יאנדקס - על כל האפליקציות השונות שלה. כן, גם אם בסה"כ רציתם להזמין מונית קצרה לאלנבי. 

בנוסף, בהצהרת הפרטיות שלה יאנדקס מודיעה שביכולתה לאסוף מידע שאינו קשור דווקא לנסיעה, כשהעיבוד של המידע בעבור תושבים שאינם מתגוררים באיחוד האירופי נעשה בכלל ברוסיה וכי החברה פועלת וכפופה לחוקי הרגולטור הרוסי.

 סעיף 2 בהצהרת הפרטיות של יאנגו

סעיף 2 בהצהרת הפרטיות של יאנגו ( צילום מסך)

 

יש לציין שרוסיה אינה בדיוק נחשבת למובילה עולמית בכל הקשור להגנה על זכויות הפרט. כל נסיון לדלות מידע מפורט יותר לגבי אותה מדיניות פרטיות נתקל באתגר, מאחר וכל הפרטים הבאמת חשובים מופיעים רק בשפה הרוסית. הייתי מצפה מחברה המכריזה על עצמה כחברת טכנולוגיה, המפעילה בין היצר גם שירותי תירגום, לתרגם את כל מדיניות הפרטיות שלה עבור הצרכנים שאינם בקיאים ברוסית - אך כנראה שזה לא בדיוק עומד בראש מעיניה.

בשורה התחתונה, יתכן ושירות המוניות שתפעיל יאנגו ישראל יהיה מצויין ואכן יעניק זריקת מרץ נחוצה לשוק שנשלט כרגע על ידי שחקנית בולטת אחת,  אך ההרשאות שהאפלקיציה של החברה דורשת עלולות להוות סיכון למשתמש, ויתכן שגם יחשפו משתמשים אחרים לסיכונים זהים. לזכותה של יאנגו ייאמר שהיא לא מתיימרת להיות אפליקציית מוניות, בדבריו ביקש מנכ"ל החברה להדגיש כי יאנגו מבית יאנדקס היא חברה טכנולגית,  פחות שירות מוניות ויותר הגוגל של רוסיה.  בהתחשב במוניטין שיצא לחברה בתחום הזה - לא בטוח שזה דבר כל כך טוב.

מיאנגו ישראל נטען בתגובה: ״הטענות שמועלות בכתבה זו אינן נכונות. השירותים המדוברים אכן קיימים... בנושא החשבונות שנטען כי יאנגו 'מחייבת' את משתמשיה לפתוח את האפשרות, הדבר אף הוא מטעה היות והאפליקציה תמשיך לעבוד גם ללא אישור השימוש בפיצ׳ר זה. מטרת שיתוף החשבונות הינה לטובת שיפור חווית המשתמש בשימוש במספר אפליקציות מקבוצת יאנדקס  (מנוע חיפוש, שירות מוסיקה, שירות מוניות ועוד). באשר לטענות לגבי בסיס החברה, אשר אמנם במקורה רוסית, מטה החברה יושב בהולנד וכפוף לרגולטור ההולנדי, כך שגם בענייני הדאטה, אנו כפופים לחוקי האיחוד האירופי (GDPR). יתרה מזאת, נשמח לענות לכל שאלה נוספת בנושא כפי שעשינו עד כה״