סיפורה של תחרות: סטימצקי וצומת ספרים נלחמות – על חשבון האיכות

כל אחת מרשתות הספרים הגדולות בארץ מקדמת הוצאות ספרים מסוימות ומחרימה את אלו שהאחרת מקדמת. לאחרונה אושר חוק הסופרים, אבל המאבק בין החנויות ממשיך והפעם לא בטוח שהצרכן מרוויח

  • פורסם ב:
  • 27/06/2012 02:46
  • |
  • עודכן ב:
  • 27/06/2012 02:46
  • |

 

עד לפני כמה שנים הייתה סטימצקי מונופול בשוק הספרים הישראלי. לפני כמה שנים, נכנסה לתמונה רשת צומת ספרים ומאז המאבק ביניהם רותח. כל אחת מהרשתות מקדמת ספרים של הוצאות מסויימות - ומחרימה את ההוצאות שהאחרת מקדמת.  

 

תחקירנית המקור הלכה לחנויות ספרים וביקשה לבדוק אם רבי המכר של המתחרה נדחקו איכשהו. "ההוצאה החליטה שהם לא מכניסים אותו למבצע", ענה לה מוכר באחת מחנויות צומת ספרים.

 

בהמשך "השתילה" מערכת התכנית מוכר בחנות ספרים, שם הוסבר לו כי כשספרים מסוימים נמכרים - המוכרים מתוגמלים. החנויות וההוצאות מרוויחות מהסידור הזה, אבל האם גם הסופרים מתוגמלים? "אני לא מרוויחה כלום מספר, אולי שקל", אומרת הסופרת אלונה קמחי.

לאחרונה אושר חוק הסופרים בממשלה לפיו מחירו של ספר חדש לא ישתנה שנה וחצי לאחר הוצאתו, מבצעי הנחות יוגבלו, ייאסר על בעלי חנויות לתגמל את המוכרים על מכירת ספרים, ולתת עדיפות להוצאה מסוימת בהקצאת שטחי תצוגה.

 

ברוב ארצות אירופה לא רק קובעים את מחיר הספר אלא גם מוזילים את המע"מ, וזה סעיף שלא נכנס לחוק בישראל. התחרות בין החנויות, על כל פנים, לא נרגעת. "הרשת שהייתה פעם הכי גדולה מרגישה רצון לחזור למצב הקודם. אני לא חושב שיש כאן מאבק של אגו", אומר אבי שומר, בעל "צומת הספרים". איריס בראל, מנכ"לית סטימצקי, סירבה

להתראיין לכתבה. התחרות הזאת, בניגוד לתחרויות אחרות, לאו דווקא פועלת תמיד לטובת הצרכן.

 

בהכנת הכתבה השתתפו מאיה גאייר, הדר פרנקנטל, יובל אגסי וטלי קורן